3 mei 2025, 20:29:39

help!!!!!!!!!!!!

Gestart door noa, 20 maart 2008, 13:17:28

« vorige - volgende »

noa

20 maart 2008, 13:17:28 Last Edit: 20 maart 2008, 13:19:04 by noa
Hallo allemaal

Ik weet niet of ik het bericht hier goed heb gezet, zoniet dan lees ik het wel.

Mijn valkje noa is vliegt heeft zo wild gevlogen, dat ze met haar hoofje tegen de muur is aangeknald en ik heb haar nu in de kooi gezet om te rusten, is dat goed?

Ik ben erg tegen het kortwieken van vogels maar de afgelopen weken gaat ze steeds meer lomper en dan ook echt lomp vliegen, ze is ook elke keer helemaal buiten adem en helemaal van de kaart.

Het vliegen heeft altijd goed gegaan maar nu niet meer en ze is nu gewoon een gevaar voor zichzelf en ik weet niet wat ik ermee aan moet.

Wat vinden jullie laten kortwieken of niet.

Groetjes joyce

Romy

Hoi

Over het kortwieken of niet ga ik hier geen antwoord op geven, want daarover zijn de meningen volledig verdeeld.

Wat ik je wel even wil aangeven is dat je nu goed hebt gedaan om noa in haar kooi te zetten. Ook is het goed om de plek waar ze staat wat donkerder te maken. Als ze een hersenschudding heeft, is dit aangenamer voor haar.
Ook kan je druivensuiker in het water doen om haar wat kracht te geven.
Zorg ook dat ze niet te koud staat, zodat ze niet teveel energie moet steken in warm-houden, maar dat ze haar energie kan gebruiken om te herstellen van de knal.

Hou haar goed in de gaten. Als ze gaat braken heeft ze een erge hersenschudding en dan moet je er heel snel mee naar een vakkundige vogelarts. Ook de volgende weken zou ik ze nog goed in de gaten houden.

Sterkte!
Romy

noa

Bedankt voor het advies, wat het kortwieken betreft, tja ik ben er ook zelf heel erg optegen om vogels hun vrijheid af te nemen maar ik wil niet dat ze dadelijk dood er door neervalt, ook merk ik dat ze als ze gevlogen heeft, ook na een kort rondje, ontzettend buiten adem is, ze heeft totaal geen conditie ondanks het vele vliegen, ik kijk het nog even aan maar als het erger wordt, dan ga ik haar waarschijnlijk toch laten wieken want ik wil niet dat ze dadelijk een keer haar nek breekt daarvoor hou ik veels te veel van d'r, dus als het echt niet anders kan, laat ik het pas doen.

Andere reactie's zijn welkom.

Romy

Hoi Noa

Ik vind jou redenering heel wijs. Enkel jij kan aanvoelen of je valkje beter af is als hij gekortwiekt is of niet.
Wel moet ik even zeggen dat mijn valkje ook heel sterk kan hijgen als ze enkele rondjes gevlogen heeft. Maar eigenlijk is het nooit bij me opgekomen dat dit slecht voor haar zou kunnen zijn. Omwille van die reden alleen zou ik geen valkje kortwieken.
Maar in combinatie met het gevaarlijk vliegen, kan ik het wel begrijpen.

Erg veel van wieken ken ik niet, maar je kan het eventueel op zo'n manier laten doen dat ze wel nog een beetje kan vliegen, maar niet meer zo'n hoge snelheden kan halen. Dat is dan zo'n beetje een tussenoplossing.

Groetjes
Romy

noa

Nee alleen het hijgen als optie nemen om te wieken dat zal ik nooit doen, ik hijg ook als ik de trap op loop. ;D
Dit is al langer aan de hand maar ben bang dat het wel een keer fout zal gaan lopen, want ze knalt overal tegenaan, terwijl ze eerst altijd netjes vloog.

Romy

Hoi Noa

Als je vreest voor het welzijn van Noa, dan zou ik ze lichtjes kortwieken.
Hoe oud is Noa nu?

Groetjes
Romy

noa

ze is  nu bijna 7 maanden, ze is ouder dan we in eerste instantie dachten

Romy

Hoi Noa

Dan denk ik (maar ik heb het nog nergens anders gelezen op het forum, dus ik hoop dat iemand mij tegenspreekt als ik nonsens vertel), dat je valkje misschien in de puberteit is en daarom zo gevaarlijk en wild vliegt.

Als je dan nu haar zou kortwieken, dan bestaat de kans dat haar puberteit ongeveer voorbij is als ze gaat ruien en dat ze dan weer gewoon kalm gaat vliegen.

Maar dit hangt natuurlijk ook af wanneer ze laatste geruid heeft. Alhoewel ik denk dat ze waarschijnlijk eerst nog haar jeugd-rui moet hebben, dat weet ik zo precies niet.

Groetjes
Romy

noa

hoelang duurt de rui dan ongeveer?

Romy

Hoi Noa

Ik heb het zelf even moeten opzoeken hier op het forum, maar de rui duurt ongeveer 4 tot 6 weken. Je merkt het heel goed dat ze in de rui zijn, want dan vind je echte veren op de grond (geen donsveertjes) en is het verenpak van je valkje een beetje rommelig. Soms zijn ze dan ook een beetje chagrijnig omdat het best veel energie van ze vergt.

Denk je misschien dat je valkje nu in de rui is?

Groetjes
Romy

noa

Ik denk dat ze net in de rui is geweest, ongeveer een maandje geleden verloor ze inderdaad echte veren, en nu niks meer, ja af en toe van die witte schilfertjes, althans daar lijkt het op.

Romy

Hoi Noa

Dan kan het dat ze in de rui is geweest, alhoewel ik een beetje twijfel aangezien je zelf zegt 'denk'.
Dat heb ik ook gehad met m'n valkje : dan dacht ik 'zit ze nou in de rui of niet', maar eens ze echt in de rui is, dan merk je het heel zeker.

Maar je doet er niets fout mee met je valkje lichtjes te kortwieken, zodat ze zich niet meer bezeert. Laat dit (vooral de eerste keer) eerst doen door een vogelarts of iemand anders die er verstand van heeft. Zo ben je er zeker van dat ze niet teveel (of te weinig) geknipt wordt. Want het is de bedoeling (althans dat denk ik toch??) dat ze wel nog een beetje kan vliegen, en niet dat ze helemaal neerstort als ze ergens vanaf spring he?

Groetjes
Romy

noa

hoi romy

ja dat is inderdaad de bedoeling, dat ze toch iets kan vliegen en ja de rui, is lastig te zeggen, is het wel of niet haha.

maar vanzelfsprekend laat ik noa dan door iemand knippen die er verstand van heeft want ik wil dat het goed gebeurt dan en anders doe ik het niet.

Harstikke bedankt voor je adviezen, ik weet nu zeker dat ik het ga doen, puur alleen uit zelfbescherming voor noa, want dan heb ik liever een valkje die iets slechter kan vliegen dan dat ze haar nekje breekt, en hoe ze nu vliegt gaat dat zeker een keer gebeuren en aangezien ze er hier bijna heel de dag uit haar kooitje is, wil ik niet dat ze voortaan in de kooi moet blijven zitten uit angst dat ze weer ergens tegenaan botst of beter gezegd stort.

Bedankt.

Groetjes joyce

Romy

Hoi Joyce

Je zal het vast merken als ze in de rui is  ;) 7 maand is denk ik ook een beetje vroeg (maar het kan wel).
Waarschijnlijk moet ze haar echte jeugdrui dus nog krijgen.

Ik hoop voor jou dat Noa na 1 knipbeurt (en rui) daarna terug wat rustiger vliegt. Hopelijk is het een trekje door haar puberteit.

Veel succes en plezier met Noa!

Groetjes
Romy

noa

Harstikke bedank je hebt me super geholpen.