4 mei 2025, 02:27:42

Kooi groot genoeg?

Gestart door Anieksel, 14 maart 2008, 08:01:56

« vorige - volgende »

Anieksel

Hallo,

ik vraag me af of mijn kooi groot genoeg is voor 2 valkparkieten. Er zit er nu een valkje in, maar wil er eigenlijk over een tijdje nog 1 bij doen. Dit is de kooi: http://dieren.tweedehands.net/vogels-toebehoren/grand-palace-dubbele-papegaaienkooi.html
want ik vind het wel belangrijk dat ze genoeg ruimte hebben ::)

Dan nog een vraagje: als er twee mannetjes bij elkaar komen (de een is nu 7 maanden) gaat dat vaak mis of niet? (zonder vrouwtje) en tot welke leeftijd kan dit?

Hermien

Hoi.
De kooi ziet er prima uit hoor. Is groot genoeg voor 2 valkjes. Wat je vraag over de mannen betreft: zelf heb ik er DRIE. Gabber wordt deze zomer alweer 7 jaar. Goofy is net één geworden en Silvo wordt in augustus één jaar. Met deze drie mannenvalken heb ik nimmer enig probleem gehad. Ze doen het prima met elkaar en als ze in de kamer vrij mogen spelen doen ze graag een potje voetbal....hihiihihi. Ze zitten ook graag allemaal tegelijk bij mij en om beurten krijgen ze evenveel aandacht en kroeltjes van mij. Het is dus wel belangrijk dat je ze allebei evenveel aandacht krijgen. Een vaste structuur is ook belangrijk. Zo weten ze bij mij dat ze  na het avondeten uit de kooi mogen. Dan vliegen en spelen ze eerst een uurtje zelf, terwijl ik vaat was en wat in huis rommel. Als ik op de bank ga liggen komen ze zo rond een uur of 9 bij mij zitten en één voor één knuffel ik een kwartiertje met ze en zing en praat wat, vóórdat ze de volière weer ingaan. Rond een uur of 10 zit het hele spul dan weer netjes op stok. Soms ook wat later hoor, want naarmate de kleintjes ook wat groter worden zijn ze ook actiever en hebben minder behoefte aan 'vroeg op stok' ......
Wel moet je er rekening mee houden dat bij het op stok gaan er vaak nog wat ruzie en stoeipartijen ontstaan over de 'eigen plek'. Maar dat is in de natuur ook zo en hoort erbij. Ga dan niet denken dat ze elkaar afmaken of dat het niet gaat. Omdat het bij mij zo goed gaat, hoop ik dit jaar er nog één klein mannenvalkje bij te nemen.
Succes!
PS.
Overigens vind ik het wel aan te bevelen om een valkje erbij te nemen dat al bij de kweker handtam gemaakt is. En ook is het belangrijk dat je een nieuw valkje eerst een paar weken apart in een kooi zet, zodat het aan de nieuwe omgeving kan wennen. Men adviseert over het algemeen om daar een week of 6 voor uit te trekken. Mijn ervaring is tot nu toe met alle valkjes geweest dat ze zelf al na een week hun nieuwsgierigheid niet konden bedwingen en dus zelf de andere valkjes in de volière opzochten. In beide gevallen heb ik dat toen ook zo gelaten en dat was zowel bij Goofy als Silvo al na een kort weekje. Maar dat hangt helemaal van de vogel zelf af.

Anieksel

Dankjewel!

Maar nog 1 vraagje.. maakt het uit hoeveel verschil tussen de valkjes zit? .. wat deze is nu 7 maanden.. en voordat de andere er kan komen zijn we weer al wel een paar maandjes verder .. is dat niet erg?

Kimm

hoi,

dit is een hele mooie kooi daarvoor. zelf heb ik ook 2 mannetjes waarvan 1 bijna 1 jaar is en die heb ik nu dus ook bijna 1jaar. de 2e is 1,5 jaar en hem heb ik nu 4 weken. het gaat goed samen. de 2e heb ik eerst in zijn eigen kooi gelaten en 2 weken later ging hij zelf bij happy in de andere kooi. dit heb ik eerst opgebouwd met nachten en daarna de dag erook bij en nu is het helemaal klaar.

succes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Anieksel

En verschillende mutaties? maakt dat nog verschil? ik heb nu wildkleur en denk dat ik er een lutino bij neem..

Kimm

nee dat maakt niet uit.
ik heb een wildkleur en een bontje ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010