10 mei 2025, 11:59:11

rode neusgaten

Gestart door Iris en Wim, 13 maart 2008, 17:36:20

« vorige - volgende »

Iris en Wim

Hallo,
vorige week zaterdag hebben wij een valkparkietje, Wamba gekocht. Ik heb nog nooit een parkiet zo slecht zien klimmen, ze kan het echt niet en valt regelmatig. Ik dacht dat ze gewoon niet geoefend was of last heeft van haar verhakkelde staart of zo. Ze was echt we het kneusje van de groep.
Maar nu zien haar neusgaatjes ook heel rood en begin ik mij toch wel af te vragen of ze misschien niet ziek is. Voor de rest is ze wel zeer actief en eet nog heel veel. Ze heeft vandaag ook wel veel gedronken, terwijl ze dat anders niet zo veel doet.
We zijn echt wel twee overbezorgde ouders over onze nieuwe spruit. Kan er iemand ons zeggen of we ons zorgen moeten maken of niet?
Alvast bedankt!

trienke

zijn de neusgaten ook vochtig, niest hij ook? Anders zou ie toch beter contact op kunnen nemen met een dierenarts.

Groetjes Trienke

Kimm

hoe oud is jullie parkiet? anders zou ik hem toch gewoon even laten nakijken door een vogelarts.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Iris en Wim

Ze is ongeveer 6 maanden oud, haar neusgaatjes zien minder rood, zijn niet echt vochtig maar sinds gisterenavond niest ze wel af en toe. Haar stoelgang is ook nog goed.Soms doet ze wel wat raar dan doet ze haar mond open alsof ze haar keel wil schrapen, keelpijn misschien?

Ze heeft wel nog energie en gaat niet bolzitten. Haar eetlust is enorm, ze vreet haar buikje vol aan trosgierst om dan naar haar cracker te gaan en verder te eten.
Zoals bij mensen heb je misschien ook wel kleine en grote verkoudheden. In t geval van kleine verkoudheid is uitzieken misschien betere oplossing dan de stress van de DA.
Mvg, Iris en Wim

Gerda

Hoi Iris en Wim,

Als je het niet vertrouwd is een bezoekje aan een goede vogelarts de beste weg.

Rode neusgaten kunnen ook komen van inspanning, schrik of wat gespannenheid. Dat zie je wel vaker bij valkjes.

Let vooral op de ziektesymptomen:
slapen op twee pootjes ipv op een pootje
bol zitten
slijm uit neus
opgeven uit de krop
vieze ontlasting/donkere ontlasting/waterige ontlasting
onvoldoende of niet eten en drinken
let bij excessief water drinken op diarree

Valkjes gapen best veel en doen dat erg overdreven. Het lijkt net of ze iets in hun keel hebben dat ze er uit willen gooien. Maar dat is normaal.

Succes met Bamba
Groetjes, Gerda

Kaatje

Hoi Iris en Wim,

Hoe is het inmiddels vergaan met jullie Wamba !? Het is een heel lief en leuk valkje om te zien en ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat jullie je zorgen hebben gemaakt over jullie nieuwe kleine spruit !

Ik hoop nog wat te lezen !!

Groetjes, Karin

Iris en Wim

Wel ons Wamba'tje heeft zo geen rode neusgaatjes meer en heeft nog steeds een fantastische eetlust, ze zou een hele trosgierststengel eten uit de hand, bovenop alles wat ze in haar kooi eet. Ze gaat ook niet bolzitten of heeft geen andere ziektesymptomen buiten dat ze af en toe niest. Maar ze gaat echt niet achteruit ofzo, ze is echt heel lief en komt sinds gisteren op de hand eten, bij ons allebei, nu hopen dat ze ook is blijft zitten als ze geen eten krijgt  :).

P.S. als het erger wordt gaan we zeker is naar een goeie DA

Groetjes Iris en Wim

SANDRA

Hallo Iris en Wim.
mijn valkje had het ook rode neus gaten toen ik hem had gekocht.
Nu bleek dat hij gewoon moest wennen aan het klimaat van ons huis.
te droge lucht.
Nu leg ik steeds natte handoeken op mijn verwarming en ik zet een bekertje met water er op en nu niest hij niet meer.
jullie hebben trouwens een leuk valkje.

groetjes sandra ;)
.