8 mei 2025, 13:19:20

probleem koppel?

Gestart door kakarikifun, 11 maart 2008, 15:02:46

« vorige - volgende »

kakarikifun

Hallo,

Mijn koppel valken hebben vorig jaar een nestje gehad met 3 jongen, deze zijn allemaal dood gegaan, waaraan kon ik niet ontdekken...
Nu heeft dit koppel weer eitjes en sinds gisteren een jonkie,
maar ik zie de pop helemaal niet in het broedblok, alleen de man zit op het nest...
Ik heb gezien dat het jonkie niet onder de vader ligt, maar ergens in een hoekje, al piepend...
Wat moet ik doen?
Graag jullie hulp

trienke

Meestal gaat de pop snacht's op het nestje zitten en de man overdag.

Het is geen goed teken dat het jong in een hoekje zit, maar als het jong neit koud aan voelt zou ik hem daar laten zitten.

Biedt je verder ook eivoer, trosgierst en brood aan?

En hoe oud waren de jongen van de vorige keer

Groetjes Trienke

kakarikifun

Hallo Trienke,

de geboren jonkies van vorig jaar waren tussen de 2 en 7 dagen oud..

Maar waar ik gister bang voor was, is dus gebeurd..
Het jonkie lag dus dood in het broedblok..
Kropje was wel iets gevuld, maar niet noemenswaardig..
Ik baal hier echt van, want dit is de zoveelste keer...
de ouders zijn dik 2 jaar geweest, en weet dus nu zeker dat er niet tot nauwlijks word gevoerd naar de jongen toe..

en ja ze krijgen hier eivoer en trosgierst, dus extra's....
Kweek zelf nl met kakariki's dus weet er genoeg van af..
Maar met de valken kweek ik sinds een klein jaar....
en voor de zoveelste keer valt me dat weer vies tegen.

wat kan ik nu het beste doen?

trienke

Ik zou verder niet weten wat je nog kunt doen.

Saar

Klinkt misschien heel raar hoor maar heb je het kleintje nog?
Die zou je anders op kunnen sturen voor autopsie. En anders doe je het de volgende keer. Weet je zeker dat de ouders niks mankeren? Anders zou je van hun misschien ontlasting op kunnen sturen. Zo sluit je veel uit :) Voor de rest kan je niet meer doen denk ik.....
Succes en sterkte ermee!
Groetjes Saar :-*

trienke

Heb je mischien ook ervaring met handopfok?
Je zou eventueel de jongen kunnen bijvoeren, en mischien dat ze het dan zelf gaan overnemen.

Groetjes Trienke

kakarikifun

Ja het kleintje heb ik nog hier...
Zou een foto kunnen maken, misschien dat jullie kunnen zeggen of je iets geks ziet? ik iig niet...

En ja met handopfok heb ik zeker ervaring...
Heb het voorheen wel met kakariki's gedaan die soms de jongen niet voeden, maar das al een mooie tijd terug...
Of voor mensen een kakariki handtam gemaakt, maar dat deed ik pas met 6 a 7 weken oud...
En dan heb je ook een vogel in je hand om het zo te zeggen...
Maar dit kleintje is zo teer en anders, maar als ik alles gister had geweten, had ik het kleintje er zeer zeker uit gehaald voor handvoeding....
Maar helaas.....

trienke

Ja dat is jammer. Liggen er nu nog eitjes die moeten uitkomen? Of was dit het enige jong. Je zou dan die anderen goed in de gaten kunnen houden en eventueel bijvoeden.

Als je wil mag je de foto wel plaatsen, kunnen we eventueel kijken of er iets mis mee is. Maar vaak kun je het niet zien op een foto en zou inderdaad een onderzoek op worden kunnen gedaan.

Groetjes Trienke

kakarikifun

Ja er waren nog 2 eitjes...

maar heb nog een koppel op eitjes zitten, en heb daar die 2 bij onder gelegd, in de hoop dat dit wat word. :(

Het jonkie waar het om gaat zie je hier onder...

trienke

Verder niks vreemds aan te zien.

Komen die eitjes wel ongeveer gelijk tijdig uit? Anders kun je daar problemen mee krijgen

Groetjes Trienke

kakarikifun

Citaat van: trienke op 12 maart 2008, 17:47:48
Verder niks vreemds aan te zien.

Komen die eitjes wel ongeveer gelijk tijdig uit? Anders kun je daar problemen mee krijgen

Groetjes Trienke

Ja hoor, anders had ik ze niet ondergebracht ;)

DL2006

Misschien is het een kwestie van onervarenheid.... ik had hetzelfde probleem vorig jaar met een jong koppel, maar uiteindelijk is het goed gekomen

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,24681.msg407198.htm

Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat ;)

Rianne

Je hebt toevallig geen geelwang als oudervogel?

kakarikifun

Oeps foto wat te groot?
Maar om dit koppeltje gaat het...

Lin

Geven de ouders wel genoeg eivoer? Het kan ook zijn dat ze grote zonnepitten geven en die niet goed verteren waardoor lijtk dat de kropjes constant weer gevuld zijn maar eigenlijk blijft hetzelfde erin zitten.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)