9 mei 2025, 13:28:01

Pootje gebroken?!!?

Gestart door punkypunkpunk, 3 maart 2008, 23:42:58

« vorige - volgende »

punkypunkpunk

Mijn valk parkietje heeft denk ik een poot gebroken of gekneusd  ??? Hij trekt zijn pootje omhoog wanneer hij zit en kan er niet meer op steunen. Met moeite verplaatst hij zich (mank) klimmen gaat bijna niet. Verder is hij even levendig als normaal qua geluidjes en aandacht vragen.
Ik weet niet wat ik moet doen, is dit een gebroken poot? Gaat het vanzelf weer over? is het schadelijk voor mijn valkje?

Wie kan mij helpen met advies?

Karin

Moeilijk om zo te zeggen of hij gebroken of gekneusd is. Als het gebroken is bungelt het er meestal bij, maar niet altijd. Heb je een foto ?
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sanna

Hoi Punky,

Wanneer je valkje last heeft van zijn pootje, kan het natuurlijk nooit kwaad om even bij de dierenarts langs te gaan. Hiernaast, aan de linkerkant van deze pagina, vind je onder het knopje 'Dierenarts' een lijstje met dierenartsen die verstand hebben van vogels. Want niet alle dierenartsen kunnen daar goed mee omgaan.

Succes met je valkje.

Groetjes, Sanna

punkypunkpunk

Bedankt voor jullie reacties, het was vandaag iets beter, maar nog niet goed. Zijn pootje ziet er verder normaal uit, hij loopt alleen nog moeilijk en trekt hem op (maar gebruikt de poot wel voor zover dat kan). Hij lijkt vreemd genoeg er zelf niet bewust van te zijn dat er iets mis mee is, hij is al een paar keer spontaan bijna omgevallen wanneer hij erop wil leunen (bijv om zich uit te strekken).
Ik denk dat het misschien toch gekneust is? Of uit de kom?...(kan dat bij vogels?) Ik hoop dat het morgen weer wat vooruitgang heeft, zo niet dan bel ik inderdaad direct de dierenarts.

Hermien

Waarom wachten? Als ik denk dat er iets met mijn valkjes mis is, ga ik liever voor niets naar een DA, dan dat ik het beestje onnodig pijn laat lijden. Jammer genoeg kunnen valkjes zelf niet zeggen wat eraan scheelt en hoeveel pijn ze hebben. Dat jouw valkje zijn pootje optilt duidt toch op iets pijnlijks en dat-ie spontaan omvalt als-ie er toch op probeert te staan zou toch een signaal moeten zijn.....

Sanna

Tja, het zou dan inderdaad eerder op gekneusd duiden, gebroken kan hij hem echt niet meer gebruiken en dat wordt ook niet zo snel beter.

Maar is het plotseling opgetreden? Het kan nl. ook een of andere beschadigde zenuw zijn. Het is toch het beste in ieder geval morgen even contact op te nemen met een vogelarts. Die kan je veel beter antwoord geven.

Groetjes, Sanna

Ardi

hallo.... Hoe gaat het nu met het pootje??? is alles nog goed gekomen? een van mijn jonkies heeft namelijk bij het verlaten van het broedhok hetzelfde opgelopen  :( en denk dat ik straks toch maar even naar de da ga. ik hoop maar dat het niet ernstig is.
Gr. Ardi

Kaatje

Hoi,

Ik zou ook gewoon even het zekere voor het onzekere nemen, ... de VA heeft het zo gezien en dan ben jij ook weer gerust ! Heeft je valkje pijn dan kun je pijnmedicatie meekrijgen of ze tapen zijn pootje even tijdelijk in !! Ik ben benieuwd, succes !

Groetjes, Karin