18 juni 2025, 19:44:06

Blok...? als warmte houder?

Gestart door Timmety, 24 oktober 2003, 16:06:39

« vorige - volgende »

Timmety

Hoi
Ik heb een vraag..
Een valkparkieten fokker adviseerde mij om de blok in de kooit te doen.
Tegen de kauw..
Maar ik vraag me af gaan ze dan nie broeden??
Tim

mastolk

Hoi,
Heb je een buitenvoillere? Dat je er een blok in wil hangen?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat ze dan willen gaan broeden (tenminste als ze broeds zijn).
Maar tegen de kou kan ik me wel voorstellen dat je er iets in kunt hangen, al kunnen valkjes tot 10 graden vorst verdragen dus wat dat betreft......
Maar als je een buitenvoillere hebt, en geen binnenverblijf tja, dan lijkt het me wel verstandig.

Groeten Margrietha

Stijn dc

hello

dat blok mag je ophangen hoor.
valkjes zijn enkel broeds onder invloed van licht en warmte, veel warmte, en ook meer dan 10 a 12 uur licht, dus ik denk niet dat ze gaan broeden hoor!

SDC:D

mastolk

Hoi Stijn,

Ik lees je reactie net. Maar hoe zit dat nou precies? Als je dus WEL een nestje wil dan moet je er ook een warmtelamp bij hangen, en zorgen dat de ruimte 10-12 uur per dag verlicht is!?!?!? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Zoveel verstand heb ik er ook nog niet van, maar misschien kun je het ff uitleggen?

Bedankt MArgrietha

Stijn dc

hello

neenee, die warmte en die uren licht krijgen ze automatisch als het kweekseizoen is, zo van maart tot september,dan is het ook niet te koud voor jonkies.
je kan die broedlust inderdaad opwekken, maar dat zou ik niet aanraden, laat alles maar natuurlijk verlopen!

Tara

Hoi Timmety,

een blok vind ik geen goed idee, want voor het zelfde geld, gaan ze er niet eens in. Mijn ervaring is, dat ze er nooit ingaan, alleen om te onderzoeken voor een nestje, maar ze gaan er dan meteen uit, blijven er nooit in. Mijn valkjes zitten nu in hun binnenhok, waar het lekker warmpjes is door de isolering. Valkjes moeten beschutting hebben tijdens de winter, heb je die niet, kan je ze beter binnen nemen :-/

mastolk

Ik had een valkje, Ieniemienie (was nog wel jong) die vond het juis heerlijk om in een doosje te  zitten. Zat hij lekker beschut.
Dus wie weet vinden niet alle valkjes het lekker, maar dan kunnen ze toch kiezen!?!?
En als ze buiten zitten moeten ze zeker naar binnen kunnen als het kouder word, maar dat spreekt lijkt me voor zich.

Groetjes MArgrietha

Stijn dc

hello

ik zou juist wel het blok ophangen, het kan dat jouw valkjes het wel lekker vinden, ze hebben neit allemaal hetzelfde karakter hé.
en ik heb ook geen isolatie, en mijn vogels komen prima de winter door, ze zoeken zelfs de koude op overdag, en een valkje kan wel wat kou verdragen.

Tara

Ze kunnen best koud verdragen, maar normaal, moeten ze over beschutting beschikken. En heb je dat niet, moeten ze normaal naar binnen, je mag gerust proberen een blok op te hangen, maar volgens mij, gaan ze daar toch niet in.

Stijn dc

hello

ze hebben inderdaad beschutting, ze hebben een nachthok, dat wel niet geisoleerd is, maar wel bescherming bied tegen regen, wind en sneeuw.

Tara

Ja dat is goed, maar Timmety heeft niets :-/, dus ik denk dat de kans best groot is, dat ze niet in dat blokje zullen gaan. Timmety, kan je ze echt niet binnen nemen ofzo?

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

ja als ie niets heeft moet ie het zeker ophangen, mss gaan ze het dan wel opzoeken omdat het koud wordt!
en anders allemaal plastiek of zo rond het gaas hangen, zodat ze ook beschermd zitten.
als je ze binnenhaalt gaan ze de volgende winter weer binnen moeten, heel hun systeem geraakt dan in de war.
je moet ook aan de gevolgen voor later denken jammer genoeg

sDC:D

mastolk

HOi
Als je geen beschutting hebt, zou ik inderdaad ook JUIST kiezen om de blokken op te hangen. Met lekker wat stro ofzo erin, zodat ze toch wat warmer zitten.
En ik denk dat Stijn gelijk heeft, met zijn 'op langer termijn' denken. Valkjes in het wild kunnen natuurlijk ook tot min 10 verdragen, en waarom zouden deze valkjes dat niet kunnen? Ik zou ze wel extra in de gaten houden vooral met koude, en water extra vaak verversen enz.

Groetjes MArgrietha

Stijn dc

hello

je mag eigenlijk in de winter geen water geven, als ze zin hebben om te badderen dan doen ze dat ook, en dan bevriezen hun pluimen!
maar hoe moeten ze dan drinken? ik laat het water altijd bevriezen en dan giet ik er een laagje water op, niet dik en dan drinken ze daar van, en dan kunnen ze niet badderen.
in de winter drinken ze toch nooit veel, en sowieso ook niet!

Inger m

Hoi,
Ik vraag me af of ze in zo'n blok gaan zitten voor de warmte. We moeten wel redeneren als een valkparkiet, die nestkasten gebruiken om in te broeden. En ik heb ze weleens gehad die in de winter in een nestkast zijn gaan broeden, ongeacht de hoeveelheid licht/ warmte. In de natuur reageren parkieten op het regenseizoen, daarna is er veel voedsel te vinden en gaan ze snel daarna broeden. Hier kunnen ze niet in de winter broeden omdat de daglengte te kort is (ivm voeren jongen) en te koud.

Zou een valkparkiet echt in een stronest gaan zitten? ik vraag het me af (het zijn geen mensen die knus in huis gaan zitten), maar je kunt ook de voliere afschermen met bv wat persplex platen oid, zodat ze beschut kunnen zitten. Natuurlijk kunnen ze min 10 graden wel hebben, maar of het (langdurig) prettig is voor ze, lijkt me niet. Ik ben het daarom ook geheel met Tara eens dat je eigenlijk wel een binnenverblijf hoort te hebben, waar ze zich in kunnen terugtrekken. (mss doen ze dit niet altijd, maar het hoort er toch wel te zijn).

Misschien is een ruime kweekkooi omgebouwd tot nachtverblijf een oplossing, deze zou je in de voliere kunnen hangen en zal geen ongeplande broedlust opwekken.

Stijn, ik leg in de winter een grote steen in de waterbak, zodat ze niet kunnen baderen, maar wel bij het water kunnen. (want vooral de kakeriki's presteren het om ijspegels aan de veren te hebben hangen).
Met koud, vriezend weer is water wel erg belangrijk, omdat dat weer erg uitdrogend is (kijk maar naar je lippen en handen dan...) en hebben ze ook voldoende water nodig.
Ik los dan wat druivensuiker op in het water, dan bevriest het iets minder snel en het geeft de vogels wat extra energie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.