5 mei 2025, 16:19:33

Hout of aluminum?

Gestart door sweetfuzzy, 15 februari 2008, 13:44:29

« vorige - volgende »

sweetfuzzy

Wij willen dit voorjaar dan eindelijk een voiliere in de tuin gaan zetten. Ik zit alleen met 1 dilemma. Wordt het een voiliere van hout of een van aluminium. Ik vind hout mooier maar hoe zit het dan met het knagen (is dat echt heel erg?), schoonmaken, eventueel het wegrotten van de onderkant van balken (Hoe snel?)? Wat zou daar eventueel aan te doen zijn? Aluminium is makkelijker in onderhoud maar wat zijn de andere voordelen. Kan iemand mij de voor- en nadelen een noemen van een houten en van een aluminium voiliere?Ik zou jullie erg dankbaar zijn? Ook over het kostenplaatje zou ik graag wat info willen als het kan. Het wordt een voliere van ongeveer 1.50 breed en 4 a 4,5 meter lang. Ik wacht gespannen op de reacties.
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Mara

Hoi hoi

Ik heb een voliere van hout gehad, daar heb je gewoon veel meer onderhoud aan. Het hout moet behandeld worden, je moet ook er op letten dat je het hout behandeld met een product dat geschikt is. Verder knagen ze ontzettend, zowel mijn valkjes als alle andere soorten die ik in de voliere heb.

Aluminium heb ik geen ervaring mee. Ik heb zelf nu een ijzeren voliere die verzinkt is...

Mara

Agnes

Hoi,

Ik heb een houten voliere, gemaakt van hardhout.
dat is ontzettend hard, en je hebt er geen onderhoud aan voor de komende 10 jaar ;)

Wel heb ik een stenen fundering, zodat het hout geen contact heeft met zand, grond ed, waardoor het kan gaan rotten.

Het dak hebben we afgewerkt met singels, dus daar kan het ook niet rotten.

Op de vloer heb ik tegels liggen.
Er zit zelfs een putje met afvoer zodat het makkelijk is schoon te maken.

Van knagen heb ik (nog) geen last gehad.
Er zijn genoeg andere dingen in de voliere waar de valkjes zich mee kunnen vermaken.

Veel succes met de bouw!
Het is een hoop werk, maar het resultaat zal vast heel mooi worden.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Verenpakje

Heey,

In het stukje van hoe jouw voliere eruit ziet, kom je een hoop voorbeelden van volieres tegen.

Wijzelf hebben een houten frame met van die aluminium profielen erin. Op de bodem hebben we ook tegels liggen met daarop een dunne laag beukensnippers.

We doen er ook regelmatig verse berkentakken in en hebben eigenlijk niet veel last van knagen.

Groeten, Rene

Klik op de banner voor onze vernieuwde homepage

Nu met filmpjes

Mara

Hoi Rene

Ik was erbij vergeten te vermelden, dat ik Rosella's in mijn voliere heb...en die zijn ergere knagers dan valkjes...vandaar dat wij nu dus geen houten voliere meer hebben.  ;)

Mara

Rianne

Een groot voordeel van aluminium is dat het zijn waarde houdt. Ga je het later verkopen, krijg je het grootste deel van de investering terug. Houten volieres verliezen hun waarde veel sneller.

Peter

Wij hebben zelf nu onze tweede aluminium voliere, de eerste is verkocht omdat we bij ons nieuwe huis een andere maat voliere wilde hebben. Wat Rianne ook al aangaf is dat de voliere nog erg waarde vast was.

Voordelen aluminium:
Onderhoudsvrij
Goed schoon te houden
Waardevast
In meerdere kleuren te verkrijgen
Geen last van knagende parkieten

Nadelen aluminium:
Duur in aanschaf
Zelf elementen maken is moeilijk
Bruut aluminium verkleurd (wordt was zwart)

Voordelen hout:
Makkelijk zelf te bouwen
Makkelijk te verbouwen
Goedkoper in aanschaf

Nadelen houten:
Kan rotten
Meer onderhoud dan aluminium
Knagende parkieten

als je voor aluminium kiest dan kun je de buizen ook in meerdere kleuren bestellen/laten maken. Er zijn tegenwoordig ook meerdere kleuren gaas. Wat je de laatste tijd veel ziet is donker groene buis met zwart gaas. Door het zwarte gaas zie je vogels beter.

Ik kan je zeker aanraden om voor je gaat bouwen eerst eens bij diverse mensen te gaan kijken, iedereen heeft het anders je leert er veel van hoe je iets niet wilt of juist wel.

Groetjes,
Peter