3 mei 2025, 05:34:23

ei ei ei........van wie is dat ei

Gestart door Vogellovertje, 23 oktober 2003, 22:32:56

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Mariette,

Je kan anders altijd nog een broedmachine kopen  :D
Weghalen kan altijd nog maar ze zullen zich niet doodbroeden net als bij valkjes op een nest want ze zitten er helemaal niet op.
Kwarteld kunnen volgens mij net als kippen heel veel eitjes leggen dus dat zal geen probleem zijn.
Als de jongen uitkomen eten ze al helemaal zelf dus ze worden niet gevoerd door de ouders.
Ze moeten alleen wel warm zitten de eerste dagen anders kunnen ze ook dood gaan :-(

Groetjes, Paul

Hermes_Lucy_nest

hmm of chaufage op de juiste temperatuur zetten :D
is dei die kuikens al van de chaufage springen :D
of..waaaahahhaha zelf uitbroeden :P
ah ik zou gewoon w8ten hoor ::)

Speedy

Hoe kan het nou, dat kwartel eitjes toch nog uit kunnen komen, als ze al een poosje niet warm gehouden zijn? snap er niks van.
Nou Mariette, als je dus nu toch nog kans hebt op klein grut.....pak er dan en paar en ga er zelf tegenaan liggen. :D :D :D :D wie weet lukt het je.
Ja ze zeggen dat je ze kan eten he....gek idee...heb het zelf nog nooit geproefd hoor kwarteleieren....zou het denk ik ook niet durven proberen.
Hier is nog steeds niks hoor....soms denk ik dat ik 2 haantjes heb en 1 hennetje.....omdat Harry en Happy de enige 2 zijn die zo een geluid maken (roepen)
Harry heb ik nog niet één keer zien wip wappen.

Groetjes,
    Trudie

Paul

Hoi Trudie,

Als een ei net gelegd is kan het gewoon afkoelen en een paar weken soms bewaard worden.
Als er eenmaal op gebroed is begint de celdeling in het ei en mag het niet meer zo sterk afkoelen en zeker niet voor langere tijd.
Dus een valkjesei kan je na het leggen ook weghalen en een week later terugleggen en dan komt het nog gewoon uit als ze gaan broeden.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Mariette,
Laat de eieren gewoon nog even liggen en wacht af wat er gaat gebeuren en of ze nog gaat broeden. Niet te snel de eieren weghalen anders blijft ze eitjes leggen. Overigens kunnen kwartels gewoon ontzettend veel eieren leggen.(sommige gaan niet broeden, maar leggen een seizoen door...).

Ik heb al eerder in mijn berichten gemeld dat kwartels 'lastige broeders' zijn, omdat ze helaas in grote getalen in broedmachines worden uitgebroed en daardoor het broedinstinct min of meer ' weggefokt' is. Hierdoor worden de kwartels minder/ niet meer broeds en zullen ook niet broeden. (dit komt ook voor bij veel legkippenrassen)

Om toch succesvol te kunnen broeden kun je het beste natuurbroed kwartels aanschaffen.
Met een broedmachine werken is nog best moeilijk en bovendien is een broedmachine vrij duur. De kwarteltjes hebben daarna een verwarmde ruimte nodig en speciaal voer, waardoor het uitbroeden en opfok erg kostbaar worden voor dit soort vogels. (bovendien hebben de jongen weer hetzelfde 'probleem')

En als ze toch lang blijft doorleggen, dan zul je toch moeten gaan rapen... (ik weet niet hoelang jij het verblijf verlicht, maar anders kun je de lichtperiode beter verkorter... omdat juist door een lange lichtperiode de hormonen aanzetten tot het leggen van eieren).

Succes en nog even geduld!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Speedy

hihihi ja ja dat wordt 's avonds met kaarslicht zitten hoor....hihihi nee grapje.
Jeetje joh...misschien moet je dan toch alvast een recepten lijst gaan zoeken, wat je allemaal met kwarteleitjes kan doen...flauw)))) nee ok....ff zonder gekheid...dus het kan geen kwaad het leggen, zoals bij valkparkieten....nou gelukkig maar.
Het is wel zo ja...het zijn een soort kippen he...en die leggen ook vaak eieren.
Succes ermee hoor....al zal er maar 1 uitkomen....toch ook leuk.

Groetjes,
    Trudie

Inger m

Hoi Trudie,
Ik kwam pas nog een hele site tegen over kwartels en kwarteleieren. Ze verkopen daar ook (uitgeblazen) kwarteleitjes om te gebruiken als decoratie voor paasmandjes enzo..

mss ook een idee, Mariette?

Overigens worden kwartels net als kippen ook commercieel gehouden voor de eierproductie (lees: bio industrie)! Dus beter deze eieren niet kopen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

VaLKPaRKieTJe

10 november 2003, 23:41:13 #82 Last Edit: 11 november 2003, 01:03:14 by VaLKPaRKieTJe
Hey Trudie,

Je zei over 12 eitjes en dan broeden.... nou niet gaan overdrijven he, want nu liggen er al 14!!! ;D
Oh ja, en ook Miepie, Moppie en Calimero fluiten soms hoor, dus je zal echt wel maar 1 manneke hebben. :D

En thnx voor alle andere reacties ook, hoop dat het mag lukken.

Groetjes, Mariette

VaLKPaRKieTJe

er liggen inmiddels nu al weer 15 eitjes, is dat niet erg veel voor 1 kwartel en kan het niet zijn dat er 2 kwartels zijn die aan het leggen zijn?

15 vind ik erg veel voor 1 kwarteltje. :D

Groetjes, Mariette & co.

Vogellovertje

15 eieren maar dat is alweer gezecht

he jeetje pfoe als ik een topic open neemt valkparkiet hem over
 :(
Ik heb dizzys dagboek nog!

de kwartels fluiten lief..en chico loopt mooi te doen voor jeltje en die is niet geintresseerd ...

hehehehe

o hey!!
het 16e ei is hier!!!!!

Hehe ik heb weer iets te melden mmmm 24 kwartels ahahahhaha

ik zie het al voor me ...zie die allemaal een kwijt te raken...
Zijn er mensen geintresseerd?
Er is er al 1 bezet ..he speedy?

oke eieren !! bieden maar hahahaha

groetjes loraine

Vogellovertje

oja en mensen..laat dat receptenboek wel weg he??
 :D :D :D :D :D

Speedy

Hoi loraine,

Ja ja als je zeker weet dat er een bruin vrouwtje bij zit, dan neem ik er zeker 1 hoor.
Het liefst bruin, omdat ik dan 2 lichte en 2 donkere heb, vind ik wel leuk.
Dus ga jij ze maar vast warm houden.
Neem er een paar mee naar je bed, zien ze toch niet.  ;D

Groetjes,
   Trudie

p.s. hoe liggen die eieren in valkparkieten-naam, in dat hokje? op elkaar gestapeld of zo?
Niet te geloven..dat ze daar steeds bij leggen.

Tara

Hej,

heb even een vraagje voor je, of iemand die het weet ::).

Kijk, er ligt een eitje hier in de volière, het is een bruin eitje met spikkels, een eitje van de kwartels dacht ik, qua kleur, maar het eitje is niet veel kleiner dan dat van mijn valkjes :-/, is dat zo groot dan??? Ik heb ze al zien paren, dus het zou best kunnen zijn.

Jee, je hebt er echt al veel! Hoop dat alles goed gaat, en hier ook :). Veel succes!!!

Groetjes, Tara

Sander

Hello Tara

Dat is inderdaad een kwarteleitje. Er zijn veel verschillende kleuren maar van grootte zijn ze ongeveer gelijk met valkparkieteneitjes.

groetjes
sander

Tara

Hoi Sander,

jipie, thx voor je snelle reactie, ben echt blij, dacht toch, het zijn jonge diertjes. Ik heb al een foto gezien van al die verschillende eitjes, dus dat wist ik, maar dit eerste is een bruin gespikkeld, ff afwachten hoeveel er komen, hahah ik ben toch zo happy hoor ;). Toch vreemd, dat zo'n groot eitje uit zo'n klein wezentje kan komen :-X

Groetjes, Tara