6 mei 2025, 01:31:52

onbevruchte eieren en nu legnood??

Gestart door Alexandra, 7 februari 2008, 12:17:45

« vorige - volgende »

Alexandra

Hallo Allemaal ik heb een vraag;

Ik heb koppel valkparkieten, beiden zijn al meer dan een jaar oud. Nu heb ik er een broedblok ingehangen en hebben ze inmiddels al 10 eieren onbevrucht gehad.
(in oktober 4 stuks onbevrucht, die heb ik na +/- 6 wkn weggehaald, in december idem dito en nu hebben ze weer 2 eieren zag ik gisteren) Maar sinds vanmorgen zit mijn pop op de grond, heel slapjes.
Ik heb haar uit de kooi gehaald, en volgens het boekje haar cloaca ingesmeerd met sla olie en haar nu apart onder de warmte lamp gezet.
Wat kan ik verwachten ??? Heb ik het goed gedaan, ze ziet er al wel weer iets "monterer" uit ....

Vraag 2; hoe kan ik ze laten paren???? heb ze het nog nooit zien doen... kan het zijn dat de man gewoon niet weet van hoe of wat???

graag jullie advies ...

groeten   

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

kimmie

Hoi Alexandra,

Als je haar cloaca hebt in gesmeerd met slaolie of olijfolie, dan moet het eitjes er binnen 2 uur uitkomen...

Zo niet, dan kan je ook nog een stoombehandeling doen...
Dan moet je de cloaca en de directe omgeving goed insmeren met olie...
En dan je valkje 3 of 4 keer een halve minuut boven kokend water houden, en dan weer terug onder de warmte lamp...

Als dat ook niet werkt, dan gelijk de dierenarts (vogelarts) bellen...

Dan even antwoord op je vraag 2...
Weet je zeker dat het een man is ::)

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady

Saar

Hoi Alexandra,
Ik heb het zelf ook meegemaakt dat 2 valkjes legnood hadden.
Bij de een kwam het door uitputting, en de ander had een kalkei.
Het valkje met t kalkei is bij de dierenarts behandeld en ze leeft nog steeds :) Bij het valkje wat zo uitgeput was, hebben we slaolie in haar cloaca gespoten, en even op haar rug gehouden zodat de slaolie goed de boel kon insmeren van binnen. Die legde het eitje uit zichzelf.

Mijn advies is: Ga voor de zekerheid naar een vogelarts, misschien dat die je meteen kunnen helpen, en misschien de prikpil aan je valkje kunnen geven mits ze dit nodig vinden.

En je tweede vraag, net zoals Kim ook al vroeg, weet je zeker dat het een man is? Zo ja... Dan klikt het waarschijnlijk niet tussen die twee. Dan kan je of een nieuwe partner voor beide valkjes aanschaffen, of niet meer kweken. Het kan ook zijn dat de eventuele man het niet snapt of er niet aan toe is. Heb je misschien een foto?
Groetjes Saar :-*

Alexandra

Hoi Allemaal,

Ik heb de pop gisteren apart gezet onder de lamp en idd ingesmeerd met sla olie en boven warm water gehouden ..
Gisterenavond toen ik thuis kwam na mn werk zat ze er al iets monterer bij maar had toch besloten om haar vannacht apart te houden ... vanmorgen toen ik beneden kwam lag er een joekel van een ei in haar "ziekenboeg" heel langwerpig...
ik zal kijken of die foto kan uploaden. Als het lukt liggen de twee eieren die in het broedblok lagen onderin en heb het "joekel" boven in apart gelegd. mijn popje Sonic was gelijk een stuk beter en alert.  :)

Ik heb nu besloten om voorlopig het blok er helemaal uit te halen .... eerst maar eens kijken of zij een "echtpaar" willen worden.  ???

En vwb vraag 2.... ik heb hem bij de kweker vandaan gehaald als man .. het was een herplaatser en ik wilde de uitdaging wel aan .... het is een felle vogel ... heeft eerst bij een man gezeten maar daar heeft hij het niet echt leuk gehad... :'(

Nu is het zo dat ik er "alles"  mee kan maar als mijn vriend bij hem in de buurt is hij weer super "agressief" wordt .. dus tis nu echt een "vrouwtjes" vogel hahaha

Misschien moet hij eerst maar weer eens gewoon verder wennen (hoewel hij toch al meer als een jaar hier is)
We wachten gewoon af ... vind het leuk als ik jonkies krijg maar tis absoluut geen verplichting !!!   

Alexandra

8 februari 2008, 11:22:04 #4 Last Edit: 8 februari 2008, 11:44:32 by Alexandra

joekel van ei bovenin, de andere twee lagen in blok

Sonic mijn albino pop, Shaggy mijn witmasker man (?)

Shaggy mijn witmastker man ....

Sonic mijn popje...

Rianne

Dat is zeker een raar ei :-\ Maar goed dat ze daar nu van af is.
Shaggy is zeker een mannetje hoor, zijn masker is helemaal wit. Als het een pop was, was die niet zo wit geweest. :)

Misschien komt het door zijn slechte ervaring bij de vorige eigenaar dat hij zo agressief is naar mannen?

Alexandra

nou ... hè hè tis gelukt hoor de foto's uploaden  ::)

graag jullie reacties ... maarre dan ook ... hoe krijg ik ze misschien dan ooit wel aan het paren????

heb Sonic al weer "kippetjes" zien zitten en geluidjes zitten maken maar wat Shaggy dan doet is er met zn snavel bij gaan zitten ipv erop kruipen om het zo maar ff plat te zeggen  :-\

Rianne

Komt wel goed hoor, laat ze eerst maar oefenen ;)

♥Debby♥

wat een maf ei zeg.. heel raar! wel fijn dat je popje het eitje er zelf uitgekregen heeft.. goed gehandeld hoor.. super!!

en ik hoop dat dit prachtkoppel nog door gaat krijgen hoe de kneepjes van het vak werken..   ;)

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.