3 mei 2025, 18:01:10

Schreeuwende valkparkiet, help!!

Gestart door Pongo, 4 februari 2008, 13:23:50

« vorige - volgende »

Pongo

Hallo allemaal,

Ik heb een valkparkiet van nu dik 4 maanden oud en hij was tot voor kort heel 'gehoorzaam'. Hij fluit heel veel en praat ook de oren van je hoofd maar hij heeft nu iets nieuws erbij wat hij nooit heeft gedaan, heel veel schreeuwen. Hij zit samen met een grasparkiet en het zijn dikke maatjes, dus hij is niet eenzaam. Ze hebben genoeg te eten en de kooi staat zowat heel de dag open zodat ze eruit kunnen wanneer ze willen. Eerst dacht ik dat het aandacht vragen was als ik niet in de kamer ben maar hij doet het ook als ik wel in de kamer ben. Hij reageert ook op vogels buiten maar als er geen vogels te zien zijn doet hij het ook.

Hoe kan ik hem dit afleren? hij is nog lekker jong dus hij kan nog veel leren. Als ze een keertje schreeuwen is niet erg maar heel de tijd....daar wordt je echt lijp van.

Hopelijk heeft iemand hier ook ervaring mee.

Groetjes,
Linda

talitha

dit heb ik ook met mijn vogel, die altijd als ik thuis ben hij ook uit zijn kooi is.
zelf buiten de kooi blijft hij krijsen.
ik doe hem vaak dan terug in de kooi met een doek erover heen, soms gaat hij dan nog door. maar pas als hij weer stil is haal ik hem eruit (helpt niet altijd)

groetjes talitha

Pongo

Hoi,

Ik straf hem ook door hem in de kooi te doen als hij zo schreeuwt en heel streng klaar of hou op te zeggen. En als hij dan in z'n kooi doorgaat krijgt hij de doek. En als hij dan weer gewoon kan doen dan gaat de doek eraf en mag hij erweer uit. Maar soms duurt het nog geen minuut dat hij eruit is en begint hij weer opnieuw en ik dus ook. Ik weet niet of je het op deze manier kan afleren maar ga het toch volhouden. Hopelijk hebben meer mensen ervaring of ideeen.

Groetjes

Rianne

Je kunt proberen zonder iets te zeggen je valkje in de kooi te doen, en hem dan te negeren. Schreeuwt hij dan nog, dan de doek er overheen. Maar vooral niks zeggen! Het moment dat jij zegt dat hij op moet houden is voor hem de bevestiging dat jij reactie geeft als hij schreeuwt. Wat voor reactie, maakt dan niet uit.
Belonen als hij stil is, is goed. Maar waarom gaat hij schreeuwen als hij er uit is? Verveling? Maak het leuk om uit de kooi te zijn en zorg voor afleiding.
Als hij schreeuwt, kun je hem ook resoluut oppakken en in een ruimte zetten waar niemand is (maar wel waar hij veilig is). De kooi moet ook weer niet als strafhok beschouwt gaan worden.

Pongo

Hoi Rianne,

Ik ga nu maar proberen om dan niks te zeggen en te negeren en kijken hoe het dan gaat. Maar nu de vraag, kunnen ze het eigenlijk wel afleren?

Verveling is het niet. Als de kooi openstaat zit er speelgoed op de kooi. Ze hebben hun eigen speelboom in de kamer met van alles erop en eraan (vinden ze geweldig). Ze hebben een eigen plant waar ze in kunnen, dus nee, vervelen kunnen ze niet.

Weet niet wat het dan kan zijn waarom hij zo schreeuwt.

Groetjes,
Linda

bobbie

Hoi hoi,

Ik denk dat jouw vogel denkt: liever negatieve aandacht dan geen aandacht.

Ik zeg niet dat je je vogel te weinig aandacht geeft, maar misschien kan je proberen juist aandacht te geven bij positief gedrag.

Hoe je het ook went of keert: op het moment dat hij schreeuwt en je pakt hem op, zet hem in de kooi, gaat door met schreeuwen, jij weer er naar toe, doek over de kooi, nog weer schreeuwen, jij roepen dat ie stil moet zijn: allemaal aandacht. Negatieve aandacht, maar wel aandacht. En daar is het allemaal om te doen.

Probeer totaal niet te reageren op schreeuwen, nog niet eens knipperen met je ogen, totaal niet! Zijn kant niet opkijken, niet zuchten, niets! Ik denk dat het dan het snelst over is.

Ik heb hier valken en papegaaien, geen van allen schreeuwen. Ze geven af en toe een kreet maar weten dat ik daar toch niet op reageer. Ik geef ze aandacht als ze lief spelen bijvoorbeeld.

Je moet het zelf weten en misschien heb ik geen gelijk, maar bij mijn vogels werkt het zo. ;)

Succes, Nel :)

PS: ik wissel om de week speelgoed en geef verse takken.

n00bst4r

Hallo,

mijn Quick schreeuwt soms heel de dag door, ik word er zot van.

een paar maand geleden kon hij nog verschillende deuntjes en was hij lief en kwam hij op onze schouder zitten.

plots is hij aggressief tegen ons en schreeuwt hij heel de dag door.

het duurt nu een kwartier tot een half uur om hem terug in de kooi te krijgen tot we niet anders kunnen dan hem vast te nemen en hem er in te plaatsen.

heeft iemand hier een verklaring voor? of nog beter een oplossing?