6 mei 2025, 12:28:57

Saffier weer een hele zware aanval!

Gestart door Lentemorgen, 21 januari 2008, 07:54:37

« vorige - volgende »

Kimm

hoi monique,

ik ben blij dat saffier weer iets aan de betere hand is, maar wat een onzekerheid geeft dit he? wat een spanning. ik dacht ook nog het gaat erg goed met saffier, maar helaas las ik dus vanmorgen je berichtje. ik duim voor saffier dat hij weer helemaal opknapt en dr feld bellen kan geen kwaad.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Rianne

Een ontsteking die zo snel opzet en weer over gaat is wel vreemd ja. Misschien is het geirriteerd en zet het op bij een verkeerde prikkeling? (stof, allergie?) Ik noem ook maar wat.

Lentemorgen

Ik had ze altijd op zand, maar ben sinds een krappe week overgegaan op Corbo. Eens kijken of dat verschil uit maakt.
Ik had vannacht wel de kachel wat lager staan. Misschien een te groot temperatuursverschil? Sinds dat ik de kachel wat hoger had zijn er toen geen aanvallen meer geweest, tot afgelopen nacht de kachel op 17 graden stond. Ik heb eergister ook een kwartier de buitendeur open gehad om even te luchten  ::)

Hmm, toch even goed in de gaten houden.

Op dit moment zit hij een stukje bruin brood op te peuzelen, en daarna leg ik nog een warme fles in de kooi en zet de eucalyptus/mintthee weer in de kooi met de doek er overheen zodat de warmte in de kooi blijft. Ik heb wel het idee dat dit verzacht!

Lentemorgen

Goedemorgen  :)

Saffier voelt zich alweer een stuk beter sinds gister. Hij is net even een kwartiertje uit zijn kooi geweest, maar na een rondje vliegen was hij moe en ging hij snavelknarsend op zijn kooi zitten, dus hij gaat zo weer lekker slapen.

De luchtzakjes zijn volgens mij al bijna weer op normaal formaat. Ik ben benieuwd wanneer de volgende aanval is  :-\

Kimm

hoi monique,

ik ben blij dat saffier weer opgeknapt is. heb je wel kunnen slapen? en moet je die medicijnen alleen geven als saffier een aanval heeft?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Lentemorgen

Ik mag alleen prednison geven wanneer hij een aanval heeft inderdaad. Ik heb het alleen gistermorgen gegeven omdat het s'avonds al bijna over was, en ik heb begrepen dat prednison erg zwaar spul is.
Ik heb niet zo goed geslapen, maar hopelijk kan ik het vanavond weer inhalen  ;)

Nathalie84

Hoi Monique,

Ik las gisteren je verhaal...ik hoop echt voor je dat Saffier snel weer opknapt!!

Sterkte!!

Groetjes,

Nathalie

Valerie

Heb je dr Feld nog gebeld, Monique?

Ik vraag me ook af wat het kan zijn. Niet de corbo, want waarvan was het dan een maand geleden?

Sterkte en ik hoop dat je te weten komt wat het precies is.

♥Debby♥

Jemig wat schrikken weer zeg.. kan me voorstellen dat je je radeloos voelt op zulke momenten..

Ik hoop dat jullie toch nog uit kunnen vinden wat er met Saffier aan de hand is.

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Lentemorgen

Ik heb Dr Feld vanmorgen gebelt en het uitgelegd. Hij denkt idd ook dat het dan de luchtzakjes zijn, maar hij denkt ook nog steeds aan een astmatische aandoening, omdat ze dan ook opgezet kunnen zijn. Na de aanval zijn ze trouwens weer snel normaal en zie je er niets meer van  ???
Saffier naar Dr Feld brengen heeft niet zoveel zin, omdat hij daar alleen maar stress van krijgt, en het kan voor hetzelfde geld weer een maand duren tot de volgende aanval.

Het blijft dus nog steeds een beetje een raadsel, maar omdat hij voor de rest gewoon goed gezond is, denk ik idd toch ook aan een of andere aandoening, en geen tijdelijk iets  :-\

Marietje

Hoi Monique,

Ik zag pas net je bericht over de aanvallen van saffier. Wat een ellende zeg! Ik wil je even vertellen, dat prednison direct zorgt voor verwijding van de luchtwegen (bij mensen). De verdikking van de slijmvliezen en vernauwing (denk hierbij aan een soort kramptoestand als gevolg van een allergeen. Het zelfde gebeurt als jij een flinke hap ammonia oplossing inademt) van de bronchien worden gelijk minder. Hierdoor kan de patient meteen beter ademen. Nadeel van prednison is het grote aantal bijwerkingen en soms de ernst van de bijwerkingen (wederom bij mensen). (Allegisch) Astma zou wel goed bij het ziektebeeld van Saffier passen. Als hij dit idd heeft, zou je alleen veel beter veel een ander type luchtwegverwijderaar kunnen gebruiken. Je zou misschien een vernevelaar (wordt ook vaak bij kleine kinderengebruikt) kunnen gebruiken. Ik zou als ik jou was eens naar de Diergeneeskunde Universiteit Utrecht bellen. Daar zijn ze wat verder in ontwikkelingen in de Vogelgeneeskunde. Ook zou het heel goed zijn als je een dagboekje bijhoudt, waarin je bijzonderheden noteert wat betreft voeding en waar saffier mee in contact gekomen is, zoals planten, bepaalde soorten plastic of rubber ed, koekjes of andere mens-voedingsmiddelen, enz.). Ook kan het zijn dat jij juist met bv andere dieren in contact bent geweest en Saffier bij jou gezeten heeft. Ook zo ademt hij mogelijke allergenen in. Ik zou voorlopig ook even geen kruiden in zijn buurt gebruiken. Normaal gesproken zijn een aantal kruiden juist fijn en rustgevend voor de luchtwegen, bij astma patienten gaat dit nooit op. Kruiden stimuleren juist heel vaak een aanval. Ik hoop dat je op deze manier erachter komt waar saffier zo allergisch op reageert.

Groetjes Maria

Yvette

Prednison is inderdaad heel erg zwaar spul wat je niet al te vaak moet geven of je moet een kuurtje voorgeschreven door je DA

Lentemorgen

Bedankt voor de reacties!  :)

Ik heb de prednison van Dr. Feld gekregen. Ik heb het 1 keer gebruikt maar het leek op dat moment geen effect te hebben. Het leek mij ook al zwaar spul, maar ik ging er van uit dat Dr Feld er ervaring mee heeft. Ik zal ook eens de faculteit in Utrecht bellen dan!

Hij heeft sinds de aanval van dit topic geen aanval meer gehad, maar dat kan in 1 keer omslaan, dus dat zegt eigenlijk niets. Ik denk zelf ook in de richting van astma, maar het blijft gewoon heel erg moeilijk.