6 mei 2025, 16:00:43

Saffier weer een hele zware aanval!

Gestart door Lentemorgen, 21 januari 2008, 07:54:37

« vorige - volgende »

Lentemorgen

21 januari 2008, 07:54:37 Last Edit: 21 januari 2008, 09:34:20 by Lentemorgen
Het zou vandaag precies een maand geleden zijn na zijn laatste aanval.
Maar helaas heeft hij op dit moment een hele zware  :'(

Hij maakte me om half 6 wakker door in het donker met zijn belletje te rinkelen. Dat had hij nog nooit eerder gedaan Helaas bleef ik nog 10 minuten liggen omdat ik dacht dat het per ongeluk was  :-\ Daarna deed hij het nog een keer en wist ik dat er iets niet in de haak was. Ik voel me nu heel schuldig over dat ik niet direct ben gaan kijken toen hij het de eerste keer deed. Hij is zo vreselijk slim. :-\ Ik had beter moeten weten.

Ik ben gaan kijken en hij heeft het helaas megabenauwd. Hij zit weer als een stoomlocomotief te ademen, vleugels hangen en zijn ogen zijn dicht en zijn kopje hangt schuin naar rechts. Af en toe moet hij kokhalzen en daardoor heeft hij het nog meer benauwd..

Gelijk de douche aangezet en gestoomd. Daarna de warmtelamp aangezet maar dat wil hij niet. Hij wil alleen maar donker zitten.  Ik heb hem ook een klein beetje prednison gegeven, omdat zijn kopje slap werd en steeds opzij viel. Het ziet er vreselijk eng uit :'(  Af en toe heb ik het idee dat hij het aan het opgeven is  :'(

Ik dacht stiekem dat we er doorheen waren, maar toch niet..
Hij moet er doorheen komen. Hij heeft het al 3 keer eerder gedaan  :-\

Wat is er toch mis met je Saffier  :'( Ik snap niet wat ik steeds verkeerd doe  :'( Ik zit er even helemaal doorheen.

carco

Ach wat vreselijk voor je.
Ik denk dat je niet meer kan doen dat je al doet.
Ik hoop echt dat hij er weer door heen gaat komen.

Sterkte:

Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Kimm

lieve monique,

Meid jij doet niks verkeerd. ik kan mij voorstellen dat je van slag bent. het ging zo lekker met saffier. misschien dat de medicijnen aanslaan en hij weer bij komt. en over die 10 minuten moet jij je niet schuldig om voelen. je werd tenminste wakker en dat is al fijn toch? ik hoop dat saffier vandaag weer een beetje aansterkt! beterschap met saffier.
liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Lentemorgen

Bedankt voor de lieve reacties!

Hij probeerde net 3 slokjes te drinken, maar kreeg het niet weg en liet het zo weer uit zijn snavel vallen  :-\
Ik zou toch bijna denken dat hij misschien een vernauwde slokdarm heeft of iets dergelijks waardoor er soms iets verstopt zit?

Heeft iemand daar wel eens van gehoord?

Sanna

21 januari 2008, 13:11:25 #4 Last Edit: 21 januari 2008, 17:12:59 by Sanna
Arme Saffier, wat een ellende toch weer :-\.

Ik zit net bij een ander topic deze link te bekijken:

klik hier

Feld heeft toch nooit echt uitsluitsel kunnen geven wat Saffier had? Hij dacht toch een astmatische aandoening? Ik vind de symptomen voor kropziekte (benauwd en eten uitwerpen) wel heel frappant. Geef je hem ook mineralen? Misschien dat je nog eens een second opinion kunt vragen voor wat betreft een mogelijk jodium-tekort?

Succes met je ventje.

Groetjes, Sanna

*Yvon

Hoi hoi

Monique krijgt Saffier nu ook ab ?
Zo niet,dan zou je hem miss ook wat knoflook geweekt in het water kunnen geven of wat knoflookpoeder door het eivoer.
Ik heb even een site opgezocht met een beschrijving voor over knoflook waarom het goed is.
Deze site gaat wel over duiven maar is ook goed voor valkjes.
Ik geef nml ook knoflook door het water.

http://www.duivenrubriek.nl/peter10/

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Lentemorgen

21 januari 2008, 15:01:20 #6 Last Edit: 21 januari 2008, 15:03:41 by Lentemorgen
Bedankt voor de tips en de steun! Ik ga even verder lezen over dat knoflook  :)
Hij krijgt geen antibiotica. Dat heeft hij wel gehad na de eerste aanval een dikke maand terug, maar dat was maar voor een paar dagen. Dr Feld had hem liever aan de prednison, en die heeft hij vanmorgen dus ook gekregen. Ik moet het vanavond nog een keer geven. (3 druppels).

@Sanna: Ik heb een mineralen blok en kiezels in de kooi waar ook jodium in zou moeten zitten. Hij zit er wel geregeld aan. Ik vind de symptomen ook erg op kropziekte lijken, maar het rare is dat hij zoals nu heel erg last heeft, maar daarvoor heeft hij precies een maand geen last gehad na een week van 3 aanvallen..
Het duurt ook meestal een uur of 12, en dan is het alsof er niets meer aan de hand is  :-\
Dr Feld denkt idd aan een astmatische aandoening, maar ik snap eigenlijk nog steeds niet waar het vandaan komt  :-\ Mijn eigen DA snapt er ook niets van.

Op dit moment heeft hij het ietsje minder benauwd. Hij is wel compleet uitgeput en zit met zijn snavel open. Hij slaat zijn vleugels ook hangen en heeft zijn oogjes veel dicht. Hij ziet er erg moe uit.

Het meest rare vind ik nog dat de klieren vlak onder zijn kop aan de zijkant opgezwollen lijken. Het doet geen pijn, en hij lijkt het ook niet erg te vinden wanneer ik eraan zit. De veren staan daar ook bol, maar het is ook duidelijk te voelen dat het opgezet is.
Jammer dat ik geen camera heb  :-\

Sanna

Zijn dat geen luchtzakken dan? Volgens mij hebben vogels daar ook luchtzakken zitten.

Lentemorgen

Ik weet niet zoveel van de anatomie af bij vogels, maar het is zeg maar onder de kop aan de zijkanten opgezet. Aan de linkerkant is het dikker dan aan de rechterkant. Bij zijn derde aanval vorige maand had hij dit ook al. Bij de eerste 2 aanvallen niet.

Zouden het inderdaad de luchtzakken kunnen zijn? Dan zou het dus geen kropziekte kunnen zijn denk ik. Maar toch gooit hij zijn voer er ook uit wanneer hij het op zijn benauwdst heeft  ??? Zelfs water kwam eruit.
Inmiddels heb ik het water eruit gehaald en gemengd met een flinke scheut roosvicee.

Hij wordt gelukkig alweer wat warmer. Vanmorgen was hij net ijs  :-\
Ik wordt er wel een beetje moedeloos van. Ik dacht na een maand zonder aanvallen dat we er misschien toch vanaf waren, maar nu is het toch weer terug. Ik heb tijdens de afgelopen maand echt erg veel rustperiodes bij ze ingelast dmv een donkere kooi, en dat had ik net afgebouwd..

Rianne

Als je de veren op die verdikking wat opzij duwt of blaast, ziet het er dan een beetje doorzichtig uit? Want dan zijn het idd de luchtzakken.

Sanna

Hier zie je een overzicht van de luchtzakken bij een grasparkiet. Ik denk dat ze bij een valkje wel op dezelfde plaats zullen zitten.

(voor een vergroting, klik hier)

Groetjes, Sanna

sky

O wat een ellende voor je, zeg. Net nu het beter leek te gaan. Ik hoop dat Saffier blijft vechten om er bovenop te komen. Aan de verzorging van jou zal het niet liggen, je doet echt alles wat je kan om 'm te helpen.
Veel sterkte!

Lentemorgen

21 januari 2008, 18:05:21 #12 Last Edit: 21 januari 2008, 18:07:10 by Lentemorgen
Ja, zoals Rianne zegt is het daar inderdaad dik, en het plaatje van Sanna klopt ook! Nummers 10 op het plaatje, daar zit het!  :o

Sorry dat ik een beetje laat reageer. Ik was doodmoe dus heb even een uurtje geslapen toen hij rustig op stok zat. Nu ik wakker ben voelt hij zich weer een stuk beter en hij zit nu te eten!

Het is nog steeds wat opgezet naast zijn kop (die luchtzakjes dus), maar hij zit niet meer te hijgen en kijkt weer helder uit zijn ogen en wou wel vreselijk graag gekroeld worden, dus ik denk dat hij zich wel weer iets beter voelt.

Ik wou dat ik wist wat het nou precies is, want die aanvallen kunnen zo weer terug komen, maar zoals nu is het opeens weer verdwenen!  :-\ Maar zoals nu heeft het dus ongeveer 12 uur geduurd (ervan uit gaande dat het voor vandaag klaar is en hij er weer doorheen is gekomen). Maar het vergt zoveel energie van zo'n kleine vogel  :-\ Hij zal wel weer flink afgevallen zijn..

Rianne

Luchtzakken zijn erg gevoelig. Ze staan in verbinding met de longen zoals je wel op de afbeelding kunt zien. Logisch ook dat ze zich heel erg ziek voelen als ze daar last van hebben. Misschien een ontsteking?

Lentemorgen

Daar zit ik ook aan te denken, maar ik snap dan niet waarom het dan steeds aanvallen zijn van een aantal uur, en dan opeens weer een maand niet  :-\ Het zijn ook echt aanvallen die opeens op komen zetten, en die je niet aan ziet komen. Gisteren bijvoorbeeld was hij nog topfit, maar binnen 10 minuten kan het opeens helemaal omslaan  :-\ Het begint wel altijd met kokhalzen en het eten eruit gooien. Kan het bij ontstekingen dan ook zo gaan?
Ik zal morgen toch nog maar eens een keer dr Feld bellen nu ik weet dat het de luchtzakken zijn.