13 mei 2025, 12:51:15

vreemd gedrag op stok

Gestart door groentje, 30 januari 2008, 16:33:19

« vorige - volgende »

groentje

Coco, onze valk van een half jaar oud heeft sinds hij een week uit logeren is geweest een nieuwe gewoonte:
hij maakt zich dik, zijn vleugels een beetje van zijn lijf af, gaat dan voorover zitten "wiegen" en maakt zachte geluidjes (die we anders nooit horen) terwijl hij zijn staart omhoog houdt.

Hij lijkt wel in trance, als je tegen hem praat en vlakbij gaat zitten reageert hij eigenlijk niet. Alleen na een hard geluid schrikt hij wel eens zo dat hij stopt.

Hij doet het altijd op het zelfde plekje, en meestal nadat hij een poos los is geweest en weer in zijn kooi zit.

Ik heb zitten zoeken op de site, maar precies dit gedrag heb ik nog nergens terug kunnen vinden.
Volgens ons is het een mannetje.

Misschien heb ik niet goed gezocht en staat het gewoon ergens, dus wie het herkent mag vertellen waar!

Rianne

Jullie Coco lijkt mij een popje. :) Dit is broeds gedrag, dit noemen we 'kippetje zitten'. Hiermee lokt ze het mannetje om te paren.
Dit kan zij enige periode doen, na een paar weken is dit weer over.
Het kan nog zijn dat ze eitjes gaat leggen. Haal deze niet weg, maar pas als Coco er niet meer naar omkijkt. Haal je ze namelijk wel weg, zal ze steeds bij blijven leggen wat tot uitputting en legnood (het ei kan er dan niet uit) kan leiden.
Coco negeren is het beste, of afleiden. Maar aai haar niet over de rug, dan stimuleer je het gedrag.

groentje

Ai, dus toch een vrouwtje!? ::)
Coco kan heel hard fluiten, en allerlei andere geluiden maken, dat is dan weer niet typisch voor een vrouwtje...
:D
Niet op de rug aaien is geen probleem, Coco wil namelijk helemaal niet geaaid worden! Het enige dat geaccepteerd wordt is met je gezicht vlakbij z'n o nee, HAAR koppie als ze op je schouder zit.
Het is ondertussen inderdaad weer gestopt, op die speciale manier op de tak zitten. Ik had ergens gelezen dat ze hun staart dan naar beneden doen, Coco doet 'm juist omhoog.

Tja, nu moeten we onze taal t.o.v. hem/haar dus maar veranderen...