27 april 2024, 14:26:49

afgebroken pen

Gestart door leoni, 13 januari 2008, 16:14:14

« vorige - volgende »

leoni

hallo,

ik heb een valkparkiet waarvan zijn staartpen is afgebroken. het bloede wel maar dat is nu helemaal gestopt. er is denk nog 1 cm over van de pen die afgebroken is en het is de bovenste, middelste staart pen.  hij heeft er veder geen last van eet en drinkt goed alleen vliegen gaat niet helemaal 100% in de voliere dus zit hij nu even appart om hem goed in de gaten te kunnen houden.

wat kan ik nu het beste doen??

groetjes leoni

Sanna

Hoi Leoni,

Op zich is er geen gevaar omdat het bloeden vanzelf gestopt is. Maar ik vind 1 cm wel erg kort. Je hebt dan kans dat de veer (of wat er van over is) nu niet meer vanzelf uitvalt met de rui. Ik persoonlijk zou hem eruit trekken. Als je dat niet durft, kun je het ook door een (vogel)dierenarts laten doen.

Groetjes, Sanna

Free2fantasise

Hoi,

Kan dat zomaar een pen uittrekken? Ik dacht juist dat je je dan nog meer ellende op de hals haalt... Maar ik heb er dus geen ervaring mee..
Moet je zo'n pen dan uitrekken tijdens de rui of gewoon direckt?

Groetjes Charlotte

Sanna

Nee hoor, zo'n pen kun je er altijd uittrekken. Je moet hem stevig met een pincet vastpakken en dan in een vloeiende beweging eruit trekken. Maar als je het eng vindt kun je het ook door een dierenarts laten doen.

Groetjes, Sanna

Yvette

Ik heb laatst ook 2 staartveren eruit getrokken maar die zaten zo ontzettend los dat het heel erg gemakkelijk ging

Dierenfreackske

Hoi Yvette ..ik denk dat je het goed gedaan hebt , en nu gewoon alles zelf laten teruggroeien en afwachten ! Ik zelf zou het echt niet zien zitten daar veren uit te trekken ook al zitten ze heel los , ...ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan en ze gewoon zelf laten uitvallen als er nog zouden los zitten , maar misschien kan je extra vitaminen geven waardoor ze meer weerstand hebben tijdens de rui he als je
dat nog niet zou doen , maar misschien doe je dat al  he ! Grtjs Ann



Yvette

Hoi Ann

Ik geef hem wat extra krachtvoer
En de vitamines zou dan in druppels moeten (als dat bestaat) Joepie is helaas geen groente/fruiteter