3 mei 2025, 23:59:12

ruien

Gestart door g.w. van utrecht, 19 oktober 2003, 15:46:25

« vorige - volgende »

g.w. van utrecht

ik heb denk ik een probleem want mijn valkparkietje barney van zes maanden oud wil nog steeds niet ruien. nou is mijn vraag klopt dit wel. want heb eens gehoord dat ze tussen de drie en de vier maanden de eerste rui krijgen.  ik hoop dat jullie me met dit probleem kunnen helpen of kunnen zeggen hoe ik hem zo snel mogelijk in de rui kan krijgen, ik weet namelijk niet wat de gevolgen kunnen zijn van dit.

Kolkkie

19 oktober 2003, 16:08:02 #1 Last Edit: 19 oktober 2003, 16:08:19 by kolkkie
Hoi,

Normaal gesproken komt de eerste rui met een maand of 6. Dus echt zorgen hoef je je niet te maken. Het kan ook zijn dat je valkje wat later is met ruien, want het kan wel wat verschillen per valkje.
Mijn valkje Pukkie kreeg met 3 mnd al nieuwe veertjes en met 4 was hij al echt in de rui, en hij is dat nu nog steeds. Hi jwas een vroege vogel.
Dus de ene is wat vroeger als de ander.

Je zou wel vitaminedruppels kunnen kopen, dat versneld de rui. Zelf heb ik ze van Bogena (Multi-Vit) voor papegaaien en grote parkieten.
Verder is het afwachten wanneer de eerste veertjes uitvallen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

19 oktober 2003, 17:02:14 #2 Last Edit: 19 oktober 2003, 17:02:57 by Paul
Hallo,

Gewoon afwachten hoor dat is helemaal niet erg hij gaat vanzelf een keer ruien.
De eerste rui kan best veel later zijn, tussen de 6 en 12 maanden en zelfs dan zijn nog niet alle veren vervangen soms.
Een Wildkleur (grijs) valkje van mij heeft er twee jaar over gedaan voor alle veren in zijn staart vervangen waren en die is kerngezond.
Geen zorgen maken dus en het kan totaal geen kwaad als ie later gaat ruien.

Groetjes, Paul

mastolk

HOi,
Ik gebruik altijd vitamine druppels, omdat het voor mijn gevoel wel goed voor de valkjes is (ook als de in de rui komen). Maar mijn kleintjes (k'heb er twee) zijn nog te jong voor de rui, ff denken hoor (erug he?) Pino is nu 5,5 maanden, en Elmo is een week of 12. Dus ze zijn nog jong, amar af en toe verliezen ze ook al wat veren.
Succes ermee, en afwachten maar.
Groeten Margrietha

Marianne

Hoi Margrietha,

Het is niet erg hoor dat je even na moet denken.
Als ik het goed heb kom dat ook door de situatie waarin je je nu bevindt, je bent toch zwanger?
Ik heb dat ook heel erg gehad tijdens mijn zwangerschappen, boodschappen doen zonder lijstje was een ramp.
Gelukkig komt het straks allemaal weer goed.
Verloopt alles na wens, geen klachten?
Nog veel sterkte met de laatste loodjes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

mastolk

Hoi Marianne,

Ja het klopt dat ik zwanger ben 'zit nu in mijn' 35e week, nog 6 weekjes dus!
Ik kan ook helemaal niet op boodschap zonder lijstje, gewoon even naar twee winkels (bijv. sokken en snoep kopen) onhou ik al niet  :D   :D. Nou ja, pech hoor, komt wel weer (over een half jaartje toch?).
Ik heb wel erug veel klachten (gehad) en nu nog, maagzuur, misselijk en rug/heup klachten. Tja, hoort er alelmaal bij, maar ik had gehoopt dat ik geen 9 maanden misselijk zou zijn, maar het lijkt erop dat ik dat wel ga halen. Nou ja, pech hoor als het met de baby maar goed is.

Groetjes, bedankt voor je belangstelling  ;)
Margrietha en de valkjes!