29 april 2024, 05:04:05

Pheebee & de doerrakjes....

Gestart door Kimm, 7 januari 2008, 19:57:41

« vorige - volgende »

Caroline

Niet weer hè??

Ik ben het wel met Gerda eens .... een valkje wat broeds is en dat zijn ze bij jou wel heel erg met al dat gewipwap doet rare dingen .... vooral de hele tamme, die zijn namelijk niet bang voor je.  :-\

Ik heb hier Diégah een superdesupertam poppetje. werkelijk alles kan ik met haar doen, niks is haar teveel totdat het blok in de kooi hangt en zij en haar mannetje broeds zijn .... ook zij bijt me dan tot bloedens toe .... nestcontroles de eerste weken (daarna neemt haar beschermings-agressie af) heb ik een lerenhandschoen aan en een houten pollepel nodig anders krijg ik de eitjes/jongen niet te zien bij haar .... haar ventje is iets makkelijker gelukkig, dus nu ik het weet doe ik haar sparen en de controles als ze na de nacht is eten en haar ventje "dienst" heeft.

Om een lang verhaal kort te maken .... tuurlijk kan het gestoorde gedrag (want dit vind ik het als een valkje mij in mijn gezicht zou bijten) veroorzaakt worden door iets ernstigs als een hersentumortje maar .... ik zou er niks van opkijken, zeker gezien zijn leeftijd dat hij gewoon heel erg broeds is en helemaal niet bang voor jou.  :-\

Ik wil je heel veel sterkte met deze situatie wensen.

PS. persoonlijk weet ik niet of het geven van een popje dit gedrag op zal lossen, mogelijk eerder verergen als het inderdaad hormonaal is.  :-\

Dikke kus op je duim.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Kimm

hoi caroline,

daar zit zeker logica in. dank je. maar wat ik mij nu dan afvraag is hoelang duurt dat broedse gedrag? gaat dat weer over?

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Hermien

Gerrit van mij heeft zeven jaar leuk en lief samengewoond met een maatje. Eerst nog een grasje en toen die dood ging kwam Gabber bij hem wonen. Dat is zeven jaar prima gegaan, totdat Gerrit ineens ook zulk gestoord gedrag ging vertonen. Iedere dag keten in de kooi, happen, blazen en bijten naar Gabber. En die altijd zo lieve en kroelgrage Gerrit ging ook plotseling in mijn gezicht happen, het liefst in mijn oog en lippen. Niet het bijtgedrag wat ik nu van mijn valkjes ken, dat zijn klapzoentjes op hun manier. Het was echt bijten en hij vloog ook steeds vaker recht in mijn gezicht, beet in mijn handen, blies en was werkelijk onhandelbaar. Met medicijnen is het toen nog een jaar goed gegaan, maar de va had al wel gezegd, dat een tumortje niet te genezen zou zijn. De medicijnen zouden alleen de groei vertragen. Toen Gerrit dus wéér dit agressieve gedrag ging vertonen en ook aan zijn verenpak was te zien dat hij toch wel ziek was, hebben we hem uit zijn lijden verlost. Hoe triest ook, want ik was verknocht aan hem.

Mijn oom kan ik helaas niet meer om raad vragen, daarom zit ik nu op dit forum. Hij is anderhalf jaar geleden overleden. Was ook al oud, hoor.

Herplaatsen in een volière is ook heel moeilijk als je van een maatje houdt. Maar hier zijn heel veel lieve kwekers en als Happy daar gelukkiger is........
Tja, ik hoop alleen nog maar dat het allemaal toch nog meevalt voor je. Dat het van voorbijgaande aard is. Scheiden doet lijden.....

'k Duim voor je hoor. Vind het echt heel naar voor je.

Kimm

hoi hermien,

dank je voor je verhaal hoe verdrietig dat ook was.

hebben ze een foto toen gemaakt van gerrit? ik bedoel van zijn koppie?

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Dierenfreackske

Hoi Kim , ik weet eigenlijk ook niet hoelang broeds gedrag duurt , ik zou het eigenlijk ook wel graag willen weten he !
Maar ja , waar het om gaat is dat jij je weer goed moet voelen , hoe het ook is he , en ik weet dat je toch het beste wilt voor Bemmie en Happy , meid , ik wou dat ik iets kon doen voor je ! Ik kan je alleen hier veel sterkte wensen met het vinden van de oorzaak van Happy's gedrag he meid , en natuurlijk wil je dat niet dat hij iets ernstig heeft maar als het inderdaad een tumor zou zijn , kan ie Bemmie echt veel pijn doen of jou zonder dat hij er iets kan aan doen he ! Hij weet het niet he , wil het niet , en toch gebeurd dit , en dan wordt het steeds erger. Ik weet dat je twee valkjes alles voor je zijn he ! Praat jij maar rustig met de va en leg hem gewoon uit , hij zal zeker kijken wat het juist is he! En misschien is het iets anders he ,maar als je de oorzaak weet kan je Happy helpen , wat je ook moet doen voor hem . Ach , hoor me weer he !
Ik kan alleen zeggen , dat ik met je mee leef en ik het ook niet goed weet waarom hij zo doet he ! Sterkte bij de va hoor ! Grtjs Ann



Caroline

17 augustus 2008, 23:50:39 #1310 Last Edit: 17 augustus 2008, 23:52:12 by Caroline
Jeetje wat een verhaal Hermien.  :'(

Kim, hoelang het agressieve broedgedrag duurt bij een vrijgezelle man kan ik je helaas niet uit ervaring vertellen.

Bij mijn vrijgezelle mannen, tot voor kort Unique nog en nu alleen Kouros en JOOP! vertonen dit beide niet.

De koppeltjes heb ik zelf in de hand, ik stuur hen min of meer, ik plaats ze apart in een kweekkooi, geef ze hennepzaad om hun geslachtsdrift op te voeren, geef ze een blok en ze mogen.  ;) Na maximaal 2 nestjes per seizoen wordt het blok verwijderd en gaan ze weer terug naar hun eigen grote kooi in de huiskamer, dit betekend rust, lijken ze te weten  ;) .... ik doorbreek dus hun broedgedrag.

Misschien de moeite van het proberen waard .... Dorothé deed het al bij een broedend popje, tijdelijk verhuizen naar de kweker, ik heb het bij Pablo & COco gedaan toen hun bij wijze van uitzondering een blok in hun eigen kooi kregen. Nu zij 2 nestjes hadden gehad, bleven ze wipwappen en eitjes vanaf een stok op de grond werpen. Om hun broedgedrag te doorbreken heb ik ze naar de achterkamer gedaan en daar bij een ander koppel in rust in de kooi gedaan, deze verandering was voldoende .... ze nemen nu de rust .... ik hoor/zie ze niet meer wipwappen en ik vind geen eitjes meer op de bodem van de kooi.

Als je de mogelijkheid hebt zou je Happy een tijdje in een andere kooi bijv, boven in een kamer neer kunnen zetten, mogelijk doorbreekt zijn gedrag hiermee.

Ik hoop het voor je, succes!!  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Kimm

hoi caroline en ann,

dank je wel voor jullie lieve reactie's!!! :-*
caroline, dat kan ik inderdaad eens even doen.

ik heb gebeld naar de va en ik heb een afspraak voor a.s. woensdag om 10.00 uur. helaas kon ik vandaag of morgen niet meer terecht. maar de afspraak staat en dan zal ik wijzer worden ;)

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

*Petra*

Hoi Kim,

Nou zeg, wat suoer vervelend  :'(.
Gelukkig heb je al goede adviezen gekregen en misschien dat de vogelarts je op weg kan helpen woensdag.
Succes en sterkte met hem, dit is echt onaanvaardbaaar gedrag!

Liefs Petra


Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Hermien

Een foto is toen niet gemaakt, omdat het in eerste instantie om een vermoeden ging. Overigens schudde Gerrit ook heel veel, meer dan gewoon dus, met zijn koppie. Om zekerheid te krijgen is toen een medicijn toegediend en wanneer Gerrit daar goed op zou reageren zou dat de diagnose bevestigen. Uiteindelijk blijft het natuurlijk altijd veel giswerk. Een va neemt ook niet zo héél erg snel een foto, omdat een vogel dan sowieso onder narcose moet, wat weer extra risico's met zich meebrengt. Het is me toen wel gevraagd of ik dat wilde, maar vond dat dat eventueel in een later stadium ook wel kon. Uiteindelijk na sectie bleek de diagnose te kloppen.

Maar laat jij je nou niet door mijn verhaal van de wijs brengen. Ik hebt zelf gelukkig nog nooit een agressieve broedse valkenman gehad (terwijl ik dus DRIE van dit geslacht hier in huis heb rondlopen...), of het is mij nooit opgevallen...

Meid, moed verloren, al verloren. En dát willen wij niet. Jammer dat je pas woensdag bij de va terecht kunt, maar houdt ons wel op de hoogte, hè?

Sterkte hoor.


Kimm

hoi hermien,

nee hoor, ik laat mij niet gek maken. dat zit wel goed hoor ;)
ik hoop woensdag wat wijzer te worden. ik neem bemmie ook gelijk mee, dan kan hij even een check up doen. als je dan toch gaat.
en natuurlijk hou ik je op de hoogte :D

hoi petra,
dank je wel meid. het zal wel goed komen ;)

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Mara

Hoi Kimm

Vervelend hoor, maar Caroline heeft ook een goed punt. Als het echt broedsgedrag is, probeer het dan te doorbreken zoals Dorothé met haar popje gedaan heeft....

Succes ermee meid, ik denk aan je.

Mara

Kimm

hoi mara,

dank je wel meid ;) :-*

even wat grappigs!
ik ging net de kooi van de hamsters schoonmaken. de 2 hamsters had ik in een bal gedaan en ze gingen vrolijk door de kamer rollen.
happy en bemmie waren los.
ik sta in de keuken de kooi schoon te maken en ik hoor dribbel dribbel dribbel, heel erg snel ;D
ik kijk achterom en happy en bemmie komen angstig de keuken in lopen en ze kijken nog een keertje achterom ;D

ze gaan dicht bij mij staan en ze veroeren geen vleugel meer.
hihi ze waren bang voor die bal die aan het rollen was met die hamsters erin!
happy en bemmie gingen niet eerder de keuken uit totdat ik de hamsters weer in de kooi had gedaan. :D

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Hermien

Hahahaha, misschien kunnen de hamster Happy wel temmen? Ik zie het al voor me, dribbel, dribbel en dan angstig omkijken naar hun achtervolgers......
Heb je het niet ff kunnen filmen?

;D  ;D  ;D
       ;D

Kimm

whahahahha ja echt hermien, zo ging het echt!!!

ik kan wel ff eentje loslaten en die happy laten temmen ;D  ;D  ;D wie weet gaat happy wel op de hamster wipwappen ;D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Dierenfreackske

Citaat van: Kimm op 18 augustus 2008, 09:55:38
hoi caroline en ann,

dank je wel voor jullie lieve reactie's!!! :-*
caroline, dat kan ik inderdaad eens even doen.

ik heb gebeld naar de va en ik heb een afspraak voor a.s. woensdag om 10.00 uur. helaas kon ik vandaag of morgen niet meer terecht. maar de afspraak staat en dan zal ik wijzer worden ;)

liefs kim



Hoi Kim , dit vind ik wel de moeite om te proberen hoor !
Goede tip van Caroline , ik zou het zeker proberen he ! Grtjs Ann