15 mei 2025, 09:01:54

Sallandse Valkparkieten 2008

Gestart door Rob S, 6 januari 2008, 21:47:05

« vorige - volgende »

kenay86

is het dan niet een idee om de broedblokken te vullen met aubiose? dat is net zo fijn als houtkrullen, alleen niet vochtig en er komen geen rare beestjes in voor gezien dit puur hout is en geen schaafsels wat vocht vast houdt... het is wel lekker zacht (gebruikte het voor mijn hamsters, maar ook in de terrariums waar eventuele opfok valkjes/grasjes zitten.., het maakt ook geen stof waar je toch wel bij merkt dat een volwassen valkje er vaker door gaat niezen enzo.. bij jongen heb ik dat nog niet gemerkt, maar dat komt misschien omdat ze in die ruimte worden geboren en er niet uit komen tot ze uitvliegen?) aubiose is ook gewoon te koop bij de wat grotere dierenwinkels en is net zo duur als houtkrullen/vezels/schaafsel en absoluut niet zo hard en grof als hout snippers (beukensnippers) ik gebruik het zelfs bij tailey in de kooi :D vindt ze geweldig.. als ik ooit een voliere heb zal ik dit spul ook zeker blijven gebruiken

Hermien

Kl :censuur  joh! Sterkte met deze extra ontsmettingsklus.

Rob S

Citaat van: Caroline op 25 augustus 2008, 10:18:07
Succes!!!!  :)

Dank je!

Citaat van: kenay86 op 25 augustus 2008, 10:43:09
is het dan niet een idee om de broedblokken te vullen met aubiose? dat is net zo fijn als houtkrullen, alleen niet vochtig en er komen geen rare beestjes in voor gezien dit puur hout is en geen schaafsels wat vocht vast houdt... het is wel lekker zacht (gebruikte het voor mijn hamsters, maar ook in de terrariums waar eventuele opfok valkjes/grasjes zitten.., het maakt ook geen stof waar je toch wel bij merkt dat een volwassen valkje er vaker door gaat niezen enzo.. bij jongen heb ik dat nog niet gemerkt, maar dat komt misschien omdat ze in die ruimte worden geboren en er niet uit komen tot ze uitvliegen?) aubiose is ook gewoon te koop bij de wat grotere dierenwinkels en is net zo duur als houtkrullen/vezels/schaafsel en absoluut niet zo hard en grof als hout snippers (beukensnippers) ik gebruik het zelfs bij tailey in de kooi :D vindt ze geweldig.. als ik ooit een voliere heb zal ik dit spul ook zeker blijven gebruiken

Hoi,

Ik heb daar eigenlijk een beetje mijn twijfels bij. Als je dat spul samendrukt en er lange tijd warm blijft dat daar ook wel ongedierte tussen komt te zitten. Maar als het geen stof maakt dan zit er uiteraard wel weer een voordeel aan tov zaagsel. Ik ga het in elk geval proberen, niet geschoten is altijd mis ;). Maar ik weet wel dat ik ook tijdens het broeden het nestspul wel vaker ga vervangen.

Citaat van: Hermien op 25 augustus 2008, 10:45:10
Kl :censuur  joh! Sterkte met deze extra ontsmettingsklus.

Dank je!

Ik ben net terug van de dierenwinkel en heb een aantal spullen gehaald. Helaas hadden ze daar geen Ivomec, maar wel een product van Bogena waar ivomectine in zit, dus dat voldoet ook denk ik. Hiervan moet ik 2 druppels in de nek van de vogels druppelen en dan zou het moeten werken. Voor het ontsmetten heb ik Halamid gekocht, dat is een agressief poeder wat ik op moet lossen in water en dan doe ik dat in een onkruidspuit en kan ik dat in elk geval goed doseren. Dit spul gebuik ik wel vaker voor de kooien en tot nu werkt het wel goed. Ook heb ik nog een spuitbus gekocht met ook een of ander agressief goedje erin wat alle ongedierte vernietigd. Wel zullen alle vogels uit de voliere/kooien moeten want het schijnt echt heel agressief spul te zijn. En daar ben ik erg blij mee, hoe agressiever hoe beter dat het werkt.

Ik ga het nu als volgt aanpakken:
Als eerste alle vogels behandelen met de druppels van Bogena. Dan de kweekkooi een paar dagen later goed schoonmaken en ontsmetten met Halamid en de spuitbus. Dan gaan de vogels zonder nest de kweekkooi in. Als de jonge vogels uit zijn gevlogen ga ik ook die behandelen en gaan ook die de kweekkooi in als ze zelfstandig zijn samen met de ouders. Dan de hele voliere een grote schoonmaakbeurt geven en ontsmetten met Halamid en de spuitbus. Daarna de voliere een schilderbeurt geven. Dan alle naden en kieren in het houtwerk afdichten met niet giftige siliconenkit. Daarna nog een keer ontsmetten en dan zou het goed moeten zijn. Als dat allemaal klaar is gaan de vogels de voliere in. Dan ga ik nog een keer de kweekkooi ontsmetten en schoonmaken en ook die een schilderbeurt geven en alle naden en kieren afdichten met siliconenkit.

Hopelijk ben ik er dan vanaf.

Groetjes

*Manon*

Hoi Rob,

Wat een gedoe hé, maar tis wel mooi schoon dan straks!
Halamid heb ik ook gekocht voor de ontsmetting... is erg agressief inderdaad.

Succes, ik zal aan je denken nu ik aan het schoonmaken ben  :P :P :P :P :P

Rob S

Citaat van: *Manon* op 25 augustus 2008, 14:53:23
Hoi Rob,

Wat een gedoe hé, maar tis wel mooi schoon dan straks!
Halamid heb ik ook gekocht voor de ontsmetting... is erg agressief inderdaad.

Succes, ik zal aan je denken nu ik aan het schoonmaken ben  :P :P :P :P :P

Ja het is een heel gedoe haha, maar tsjah het is niet anders en die beestjes moeten gewoon weg. Vanavond ga ik beginnen met druppelen van de vogels. Dan doe ik dat vrijdagavond nog een keer denk ik en dan zondag beginnen met schoonmaken. Eerder heb ik simpelweg geen tijd ivm mijn hertentamens en die gaan toch even voor ;).

Succes met schoonmaken!

Sjet

Rob  ik wens jouw ook heel veel sterkte  met die  Beestjes weg te krijgen hoor .  Kunje niet  nu beginnen ? Nodig je Manon uit  want?   ...die weet nu precies hoe het moet hahahahahahahahhaahhahahahaa.

Groetjes en Sterkte er mee hoor !           Georgette

Rob S

He Georgette,

Ik ben al begonnen hoor, heb net alle vogels in de voliere al gedruppeld. Hopelijk gaat dat werken, ben benieuwd. Ik heb direct ook alle vogels gecontroleerd op vedermijt, maar kon maar bij 4 vogels wat ontdekken. Dus op zich valt het nog mee. En nee, ik kan nu nog niet beginnen met schoonmaken, als dat kon had ik dat al wel gedaan ;)

Rob S

Nou met de valkjes gaat alles goed, geen gekke dingen te zien. Maar ik denk toch dat de vedermijt ook in de kweekkooien zit, of er is vannacht paniek geweest. Ik vond dat er in vergelijking met gister heel erg veel veren en donsveren in de kweekkooi lag van het getekende koppel. Hopelijk zijn ze niet aan het plukken geslagen >:(. Maar vanavond ga ik hen ook druppelen en dan hebben ze er hopelijk minder last van.

En nu weer verder met studeren, wordt nog een lastig tentamen morgen :-\

Groetjes

*Manon*

Hopelijk kun je het nog binnen de perken houden met het druppelen in de kweekkooien en dat de ouders al helemaal niet gaan plukken  :-\

Veel succes morgen met je tentamen  ;)

Anke

Hoi Rob,
Wat vervelend dat het waarschijnlijk ook in de kweekkooien zit :(
Succes met bestrijden en succes met je tentamen!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

I_Xyzyx_I

Hoi Rob

Jeetje :o dat is echt flink balen dat je die beestjes op je vogels hebt zitten :-\. Ik hoop maar dat ze snel weer weg zijn >:(.

Succes met je tentamen iedergeval! En met het schoonmaken van de voliere... ik hoop maar dat het de nestjes niet teveel verstoord.

Zijn er eigenlijk ook dingen die je kunt doen om het te voorkomen? Want je wil natuurlijk niet dat het weer gebeurt als ze eenmaal weg zijn.

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Rob S

Citaat van: *Manon* op 26 augustus 2008, 14:58:58
Hopelijk kun je het nog binnen de perken houden met het druppelen in de kweekkooien en dat de ouders al helemaal niet gaan plukken  :-\

Veel succes morgen met je tentamen  ;)

Hoi Manon,

Ik heb net gedruppeld bij de ouders van Sari en de vrijgezellig wildkleur man. Bij de wildkleur man kon ik niets ontdekken, maar die is ook grijs ;). Bij de moeder van Sari, een getekende cinnamon witmasker pop, zaten de vleugels helemaal onder met die vieze beestjes. Met het vangen vielen ook al een paar veren uit dus ik denk dat de bron toch in de kweekkooi zit. Bij de vader van Sari kon ik vreemd genoeg weinig ontdekken.

Nu begin ik ook te begrijpen waarom ze niet meer aan een nestje wilden beginnen, ze waren gewoon niet fit genoeg.

Citaat van: Anke op 26 augustus 2008, 15:52:53
Hoi Rob,
Wat vervelend dat het waarschijnlijk ook in de kweekkooien zit :(
Succes met bestrijden en succes met je tentamen!!
Groetjes Anke

Dank je Anke, ik denk dat de bron zelfs in de kweekkooien zit en dat het via Sari en de gele zwartoog ook in de voliere is terecht gekomen.

Citaat van: I_Xyzyx_I op 26 augustus 2008, 16:11:52
Hoi Rob

Jeetje :o dat is echt flink balen dat je die beestjes op je vogels hebt zitten :-\. Ik hoop maar dat ze snel weer weg zijn >:(.

Succes met je tentamen iedergeval! En met het schoonmaken van de voliere... ik hoop maar dat het de nestjes niet teveel verstoord.

Zijn er eigenlijk ook dingen die je kunt doen om het te voorkomen? Want je wil natuurlijk niet dat het weer gebeurt als ze eenmaal weg zijn.

Groetjes Jasper

De voliere ga ik pas schoonmaken als de jongen uitgevlogen zijn en zelfstandig zijn ;).

Om het te voorkomen moet je in elk geval de kooien en broedblokken ontsmetten voordat je begint met kweken. Ik heb dit ook wel gedaan maar blijkbaar niet goed genoeg. En als je klaar bent met de kweek ook alles weer ontsmetten. Hiervoor kun je Halamid gebruiken of een spuitbus (merk zal ik straks ff opzoeken ;)). En de nestblokken minimaal 1 keer per week van nieuw nestmateriaal voorzien. Want ik denk toch dat daar de bron zit van de vedermijt ivm de warmte in het blok.

Groetjes

Caroline

Fijn dat je in ieder geval de bron hebt gevonden.  :-\

Heel veel succes met je tentamen morgen.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rob S

Citaat van: Caroline op 26 augustus 2008, 22:43:06
Fijn dat je in ieder geval de bron hebt gevonden.  :-\

Heel veel succes met je tentamen morgen.  ;)

Ja ik ben er blij mee dat ik weet waar het vandaan komt. Het lijkt net alsof de getekende cinnamon witmasker pop al veel beter in haar veren zit na de druppels van gister. Ze kijkt al veel frisser/oplettender van zich af.

Het tentamen was niet makkelijk, maar hopelijk net met de hakken over de sloot gehaald :P

Caroline

Fijn dat het zo snel al helpt.

EN je tentamen .... spannend dus?? Wanneer krijg je de uitslag??

Ik zal voor je duimen.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.