16 mei 2025, 01:02:56

Sallandse Valkparkieten 2008

Gestart door Rob S, 6 januari 2008, 21:47:05

« vorige - volgende »

Rob S

Ja ik moet zowiezo eerst de vogels behandelen, dat die er maar af zijn. Als dat klaar is gaat de rest van de vogels dan wel de kweekkooien in, uiteraard gescheiden qua geslacht, en dan moeten ze het maar even stellen met wat minder ruimte. Als dan de jonge vogels zijn uitgevlogen en zelfstandig zijn gaan die ook de kweekkooi in.
Dan heb ik de tijd om de voliere goed schoon te maken en een nieuwe lik verf te geven want dat heb ik van het voorjaar al bij moeten werken op een aantal plaatsen. Als dat gedaan is de vogels weer de voliere in en de kweekkooi goed schoon maken.

Ik denk dat ik het zo maar ga doen.

Rob S

Citaat van: Anke op 24 augustus 2008, 19:03:46
Hoi Rob,
Ik neem aan dat de kleintjes in het blok de vedermijt ook hebben?

Het lijkt mij verstandig om een vogelarts te bellen om te vragen welke soort bestrijding/omtsmetting niet schadelijk is voor jonge vogels.
Dan kunnen de kleintjes gewoon in de voliere blijven en behandel je de hele boel in 1 keer.
Groetjes Anke

Hoi Anke,

Ja die zullen het ongetwijfeld ook hebben, morgen ga ik een vogelarts in Hellendoorn bellen voor advies. De vogels zullen hoogstwaarschijnlijk toch wel uit de voliere moeten omdat de verf slecht is die erop zit en ik die dan direct bij kan werken ;)

Rob S

Ik ga het misschien toch anders doen. Mijn opa was vroeger ook fanatiek vogelaar en had een mooie ruimte waar de vluchten waren. Ivm plotseling overlijden was dat toen altijd goed bijgehouden en de vluchten waren binnen. Dus waarschijnlijk zijn ze nog in goede staat. Ik hoop dat ik dan de valkjes die nu in de voliere zitten, zonder nestje, daar onder kan brengen. Dan zal ik wel even de boel daar goed moeten schoonmaken en zo nodig iets opknappen, maar dat kan allemaal. En mijn oma moet het zelf ook nog goed vinden ;)

*Manon*

Succes Rob!
Hopelijk valt het allemaal nog goed te doen dat ontsmetten van zoveel vogels en de voliere...
Als je me even je mobiele nummer door IM-t dan zal ik je morgen laten weten als ik gebeld heb met de DA.

Groetjes Manon

Caroline

Het zou een oplossing zijn .... is het wel makkelijk eten geven voor je, is het bij jullie in de buurt??

Succes in ieder geval.  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rob S

Het is 12 km hier vandaan ongeveer. En als ik een keer niet kan wil waarschijnlijk mijn oma er wel voor zorgen. Ze heeft nu zelf ook nog 2 vogeltjes en woont nog helemaal zelfstandig dus dat zal geen probleem zijn denk ik ;)

*Manon*

Ik ben nog even aan het googelen en kom dit plaatje tegen... weliswaar niet van valkparkietenveren, maar dit kunnen ze aanrichten... die kleine muiters  >:( >:(

Groetjes Manon

Rob S

Pff wat een etterbakken, gelukkig heb ik nog niet zulke veren gezien bij mijn valkjes en zal het nog aardig in het beginstadium zijn waarschijnlijk...

Caroline

Manon en Rob, jullie zijn waarschijnlijk flink aan het googlen geslagen .... is er ook iet bekend van waar die mormels vandaan komen??

En als je net als ik bijv. alles binnen heb en alleen nagekeken valkjes in de groep krijg, kunnen ze het dan ook ergens anders van krijgen, bijv. (ik noem maar iets stoms) omdat je de achterdeur open hebt staan of kan dit niet ??

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Manon*

Caroline,

Hier staat iets in over het mogelijk ontstaan van vedermijt..

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/048.htm

Groetjes Manon

Rob S

Citaat van: Caroline op 24 augustus 2008, 21:32:48
Manon en Rob, jullie zijn waarschijnlijk flink aan het googlen geslagen .... is er ook iet bekend van waar die mormels vandaan komen??

En als je net als ik bijv. alles binnen heb en alleen nagekeken valkjes in de groep krijg, kunnen ze het dan ook ergens anders van krijgen, bijv. (ik noem maar iets stoms) omdat je de achterdeur open hebt staan of kan dit niet ??

Hoi Caroline,

Ik kwam iets tegen dat het ook vaak zat in houtkrullen, die je dus gebruikt in het broedblok. Ze komen daar doordat het warm en blijkbaar relatief vochtig is. Het lijkt me dat het dan vooral gebeurt in de broedperiode. En als ik eerlijk ben, ik vervang de houtkrullen niet als er gebroed wordt en zolang het niet vies is (uitwerpselen e.d.) laat ik het gewoon liggen. Als er jongen zijn vervang ik de houtkrullen wel, maar dat is niet meer dan logisch. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Verder weet ik het ook niet. Om het te voorkomen zag ik nog als tip op een website dat je 20 gram badzout op 5 liter water doen. Dat water dan uiteraard als badderwater beschikbaar stellen. Dit zou zorgen voor een mooie glans en de mijten zouden direct worden verdreven.

Verdere oorzaken heb ik nog niet echt gevonden.

Groetjes

Rob S

Citaat van: *Manon* op 24 augustus 2008, 21:40:37
Caroline,

Hier staat iets in over het mogelijk ontstaan van vedermijt..

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/048.htm

Groetjes Manon

Haha wat daar staat heb ik net ff keurig over getypt :P

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rob S

Een goedemorgen allemaal,

Ik heb net even met de papegaaienpraktijk uit Hellendoorn gebeld en daar het advies gekregen om Ivomec te gebruiken. Dat moet ik bij alle vogels in de nek druppelen en daarna de voliere ontsmetten met ook een product van Ivomec. Dus dat ga ik zo maar even ergens in een dierenspeciaalzaak kopen. Hopelijk werkt het.

Groetjes

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.