2 mei 2025, 22:09:37

niet tam te krijgen

Gestart door liesjuh, 6 januari 2008, 14:54:10

« vorige - volgende »

liesjuh

ik heb een valkparkietje van ongv. 3 a 4 maanden oud.
toen hij 11 week was heb ik hm bij een handelaar gekocht , ik krijg hm absoluut niet tam.
ik denk dat dat komt omdat hij niet handgevoerd is en alleen maar ruw handcontact heeft gehad . ik heb stap voor stap geprobeert om hm tam te krijgen  maar hij blijft heel erg bang . wat moet ik doen ??? ik wil heel graag een tamme valkparkiet! :-X

Karin

handopfok is echt niet de enige manier om een valkje handtam te maken hoor, het is veel belangrijker dat het valkje bij de kweker gewoon veel in de handen is genomen en geknuffeld is  ;D daarnaast  is 11 weken al vrij oud om hem makkelijk tam te krijgen. Het gaat wel lukken, maar met heel veel geduld. Bij de stickies staan tips hoe je een valkje tam kan maken. Succes ermee !
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

liesjuh

hij is helemaal niet op de hand genomen , ze werden met een schepnetje gevongen , en dan half afgesmoord als hij ze vast hield ...was gewoon erg zielig .. maar na al die nare ervaringen met de hand , wil die dan nog wel tam ?
:-[

Anke

Hoi Liesje,
Heel veel geduld en met  hele kleine stapjes kan je er voor zorgen dat je valkje tammer wordt.
Het hangt ook af van het karakter van het valkje hoe tam het uiteindelijk wordt.
Je moet echt eerst beginnen met naast de kooi staan of zitten en alleen maar rustig praten.
Als je valkje dat goed accepteerd kan je proberen om voorzichtig je hand in de kooi te stoppen en die op een stok leggen. Echt heel voorzichtig alles met ministapjes.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Annelies

Hoi Liesje,

Ik heb een valkje van nu 7 maanden die is wel in de handen genomen en heeft ook een eigen karakter, dus ook ik heb heel veel moeite om hem tam te maken.
Wat je nooit mag verliezen is de hoop dat hij tam wordt, probeer heel veel geduld op te brengen en gebruik het stappenplan dan moet het goed komen.(daar ga ik ook voor).
Een ding is zeker als ze tam worden heb je een goude beloning dan zijn ze zoooooooooooo gaaf.
Hou vol en dan houden we elkaar op de hoogte wie het gelukt is.

Gr. Annelies

Karin

Heel veel geduld hebben ! En wat ook kan helpen is er een tam valkje bij nemen : zien doen is nadoen. Eh... is dat een goed Nederlands gezegde  ;D Ik bedoel dus Monky see is Monky do. En dan niet bij een kweker kopen die ze met een schepnetje moet vangen  ;D Ook nog eens gezellig voor de valkjes  ;D Maar vooral veel geduld is het belangrijkste.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bargram

Inderdaad; geduld is het belangrijkst. Onze eerste valkje Willem kwam ook van een kweker die, bleek achteraf, nogal ruw met de vogeltjes omsprong en Willem had dan ook een echt 'handentrauma' had opgelopen. De kweker was namelijk van mening dat je vooral moest laten zien aan de vogel wie de baas was...

We hebben er weken over gedaan voor Willem ons genoeg vertrouwde dat hij op de hand durfde te komen zitten en nog eens weken voor hij aanhankelijk naar ons werd. Maar het is gelukt.

Dus, heel veel succes met jouw valkje!

groetjes,

Barbara

Anieksel

Het is absoluut nog steeds mogelijk! Ik had m'n valkje bij een kweker gehaald toen hij 6 maanden was en hij was ook niet met de hand opgevoed.. Het is gewoon een kwestie van heel langzaam het vertrouwen van het valkje winnen. Veel geduld dus en je zult zeker resultaat zien!

Hilde_wieko_aicy

Ey ik ben nieuw hier en ik heb een tip wees altijd geduldig ik ben zelf ook met een valk bezig en ja werkt ook niet echt. want ik heb ook nog een anderen valk en als ik hem met trosgierst wil lokken komt mijn anderen valk eraan en schiet de anderen weg ::) dus werkt niet echt :P