1 mei 2025, 10:25:30

praten

Gestart door jaap, 24 september 2003, 00:32:55

« vorige - volgende »

jaap

hallo ik heb zins een week een valkparkiet en een gewone parkiet gekocht die zijn negen weken oud ze zitten samen in een kooi gaan ze ook praten als ze met tweeen in een kooi zitten?

Karin

Ze kunnen best leren praten, maar helaas is het praten niet voor alle valkjes weggelegt. Die van mij doen het niet  :'(,  terwijl ik de oren van hun kop praat  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Jaap,
In het algemeen leren alleen mannetjes praten en melodietjes nafluiten.
Ik heb mijn eerste valkje wat woordjes geleerd en 2 melodietjes en drie van mijn andere mannelijke valkjes hebben dat later razendsnel van hem overgenomen.
Praat heel veel tegen je valkje en herhaal steeds het woordje wat je hem wilt leren zoals bijvoorbeeld koppiekrauw.
Na een tijdje zal ie dat na gaan zeggen :-)
En korte melodietjes steeds in dezelfde toonhoogte tegen hem fluiten en dan gaat ie dat ook nadoen.

Groetjes, Paul

Skippy

Hey Paul...

Wat leuk dat jouw valkjes praten...die van mij krijg ik niet echt aan de praat...ik zeg altijd als ik mijn kamer uit ga..Doei!En hoop dat hij het dan als ik mijn kamer uit ga terug doe...ik ben echter al een paar weken bezug :-/

Skippy

Paul

Hoi Skippy,
Gewoon als maar blijven herhalen en zeker als je het maar alleen bij het weggaan zegt duurt het een hele tijd voor ze het nazeggen.
Voornamelijk de mannetjes leren praten en de vrouwtjes eigenlijk niet op een enkele uitzondering na misschien.
Fluit ook eens een kort melodietje tegen hem en dat steeds herhalen dan gaan ze dat ook nadoen :-)

Groetjes, Paul

ziralioness

Ik heb zo mijn gewoontes, ik ben dus benieuwd of Nina en Kiko het na gaan doen;

Als we gaan slapen zeg ik ''weltrusten'' (en vaak is het dan ook muisstil! Ze weten dat daarna het licht uitgaat).

Als ik wegga uit de kamer zeg ik ''tot zo''.

Als ik de kamer inkom fluit ik een tweetoontje, Nina fluit deze al na.

Als ik gewoon met ze aan het spelen ben fluit ik een speciaal fluitje, deze kan Nina ook al nafluiten.

Nina en Kiko ''babbelen'' allebei heel veel. Als ik iets zeg geeft Nina bijna altijd antwoord met een piepje. Als ik bijvoorbeeld weltrusten of tot zo zeg antwoord Nina, en daarna gaat de deur dicht of het licht uit. Wie weet... ze leren het misschien vanzelf.

Groetjes,
Diane

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

mastolk

HOi Diane,
Wat leuk om te horen dat je valkjes al zoveel herkennen. Die van mij nog niet hoor  :(. Ach geeft niet zoveel. Ik zeg ook altijd welterusten en DOEI, maar het lukt nog niet echt.
Misschien komt het nog en misschien niet.
Taco is een gezellig valkje hij fluit zelf wel, maar fluit ik dan terug is hij meteen stil. EHel vreemd.

Groetjes MArgrietha