2 mei 2025, 19:47:16

Veel te tam.....

Gestart door Erik Wachters, 9 september 2003, 23:05:58

« vorige - volgende »

Erik Wachters

Hello,

Deze vraag past eigelijk niet in dit onderdeel maar aangezien er geen "HOE TERUG SCHUW MAKEN" zit in dit forum zal het hier wel moeten.
Wij hebben sinds 4 maanden een valkparkiet "Obi one kanobie", kortweg Obi.

Zij is véél te tam, ze wil niet in haar hok. Als wij thuis zijn en ze zit los, dan kunnen we niets doen omdat Obi ook alles wil doen wat wij doen. Als we schrijvan gaat ze op ons papier zitten en wil ze met de pen spelen, telefoneren moet ze op de telefoon gaan zitten, enz.

Als we dan eens rustig willen zitten dan zetten we ze in haar hok maar dan loopt ze als een bezetene op de grond van het kot terwijl ze heel de buurt bij elkaar schreewt (niet fluit of roept maar schreewt!). Wij worden daar stilaan gek van.

Mijn vraag: Wat kunnen we doen om ze rustig te maken? Wij hebben geen enkel probleem om ze een paar uur per dag los te laten maar hoe krijgen we ze rustig in haar hok?

Gelieve geen antwoorden te sturen zoals: waarom laat je ze niet altijd los en dergelijke antwoorden die niet mogelijk zijn.

Nog een klein voorbeeldje: de tijd dat ik dit berichtje aan het typen ben (10min) heeft ze geen seconde stil geweest.

Bedankt op voorhand

Lara & Erik

Kolkkie

Hoi Erik,

Obi ziet je nu als een valkenvriendje en wil daarom alijd bij je zijn.
Wat je er aan zou kunnen doen, is een maatje voor Obi kopen. Ze zal dan meer aandacht hebben aan haar soortgenootje dan aan jouw.
Ze zal ook wat minder tam worden. Je nieuwe valkje zou wel wat tam worden, omdat hij/zij weet dat je niets doet, maar het zou niet zo erg zijn als Obi. Dus normaal tam.
Ook het schreeuwen zal dan een stuk minder zijn.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Karin

Hoi Lara en Erik,

Dit is heel normaal gedrag voor een tam valkje die alleen zit. Obi heeft jullie als partner gekozen en wil graag bij jullie zijn. Mijn Dazzle doet precvies hetzelfde. Zij is mijn enige tamme valk zonder partner. De andere valkjes die wel een partner hebben zijn minder schreeuwerig en vermaken zich ook met elkaar. Er zit maar één ding op : er nog een valkje bij nemen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mirjam-Moniek

Hoi Erik

Ik moet zeggen dat mijn 2 tamme valken dit ook bij mij doen. Niet de hele dag door (ik heb ze altijd los als ik thuis ben), maar soms wel een uur achter elkaar. Vooral als ik "nieuwe" dingen ga doen, komen ze zich ermee bemoeien.

Als je minder "lastig gevallen" wil worden, kan een ander valkje erbij kopen helpen. Je zult alleen Obi eerst beter op moeten voeden wat betreft in de kooi zitten. Als Obi gaat schreeuwen omdat hij de kooi uit wil, heb je grote kans dat je nieuwe valkje dat ook zal doen. Je moet Obi dus eerst aan zijn verstand peuteren dat als jij hem in de kooi doet, hij daar ook gewoon blijft.

Dat kan je doen door hem totaal te negeren als hij schreeuwt. Niets tegen hem zeggen (ook niet boos schreeuwen dat hij zijn kop moet houden) en niet eens naar hem kijken. Het duurt waarschijnlijk een poos voordat dat werkt, maar als je het consequent volhoudt zul je waarschijnlijk met een paar dagen al resultaat zien. Verder is het belangrijk dat je Obi nooit uit de kooi laat als hij schreeuwt.

Wat ook kan helpen is een doek over de kooi doen als hij schreeuwt. Meestal worden valkjes daar stil van. Zodra hij stil is, haal je de doek er gelijk weer af. Als hij dan weer begint te schreeuwen, doe je hem er weer op. Zo blijf je doorgaan totdat hij stil is. Hoe consequenter je dit volhoudt, hoe sneller hij het schreeuwen afleert.

Beide "technieken" heb ik bij mijn valkjes met succes toegepast. Ze protesteren nog weleens als ik ze in de kooi doe, maar na 5 minuten geven ze het maar op omdat ze weten dat ze toch niet uit de kooi mogen.

Bedenk je wel dat een beetje schreeuwen en druk doen om aandacht te trekken normaal is.
Als je valkje wat minder schreeuwt en druk doet als hij in de kooi zit, zou ik er een ander valkje bij halen. Dan heeft je valkje wat meer te doen buiten jullie om.

Pucky

Hallo,

Ik ben harstikke blij dat mijn vogeltje lekker tam is. Hij is ook wel eens agressief dan moet ie van mij in de kooi. Ik hoop dat ie zo blijft.

Groetjes,
Hester

Erik Wachters

BEDANKT VOOR DE TIPS

We proberen inderdaad al een tijdje om haar te negeren als ze zit te kressen in haar hok en ze er allen uit te laten als ze een tijdje stil is (zeer weinig). Een doek over de kooi leggen hielp vroeger maar nu niet meer.  :-/

We blijven proberen.

Lara & Erik

ziralioness

Heel veel succes, maar ik zou zo zeggen... geweldig toch?? ;)
Ik zou me toch niks leukers kunnen wensen. ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ziralioness

Is het nog gelukt met je valkje?
Als ik nog eens alles zo teruglees... is inderdaad een maatje voor haar het beste idee. :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

mastolk

Hallo

Als ik het zo lees dan zou ik inderdaad ook een valkje erbij nemen. Pino was eerst heel rustig, wel lief en tam maar sliep soms ook erug veel. Toen hebben we er een valkje bij gekregen en werd het een stuk beter, ze kreeg praatjes voor tien en ging lekker gezellig met Ieniemienie spelen, en samen gingen ze op ontdekkingstocht uit. En het leuke is dat als je een tam (maar toch nog een beetje schuw) valkje erbij krijgt je deze vaak veel sneller tam hebt omdat hij het goede voor beeld ziet, en ziet He het is leuk!

Succes ermee, hopelijk wordt het al beter!
Groetjes Margrietha