10 mei 2025, 05:38:18

Mannetje 'tjakt'

Gestart door KiP, 21 december 2007, 12:41:45

« vorige - volgende »

KiP

21 december 2007, 12:41:45 Last Edit: 21 december 2007, 12:54:04 by KiP
Hoi!

Mijn meisje Juci heeft sinds een paar daagjes een mannelijk logeetje; Spirit. Spirit is vermoedelijk een jaar of 4 en heeft al heel wat baasjes gehad. Hij is ooit gevonden, heeft wijsjes geleerd van een ex-baasje en bij een ander baasje in een veeel te klein kooitje gezeten.... Daar kwam hij zelden buiten, omdat de hond naar hem hapte. Omdat hij heel erg krijste en wegens privĂ©-omstandigheden moest hij per direct weg. Een vriendin van me neemt hem over, maar is met een verhuizing bezig, zodoende zit hij nu bij mij.

Ik vind Spirit heel gestressd (wat me natuurlijk niet verbaast). Hij schudt voortdurend zijn verenkleed, maar sinds hij Juci zag is het krijsen voorbij. Ik heb mijn vriendin dan ook gesmeekt nog een valkje aan te schaffen; het is duidelijk dat hij ontzettend eenzaam is geweest. Ik hoop dat hij vanaf nu meer rust zal krijgen en dat dit de laatste adreswijziging zal zijn.

Maar hij lijkt ook een tic te hebben: om de zoveel seconden maakt hij een heel kort geluid. Het is geen niesen, maar een soort 'tjak', zoals mannetjesmerels dat vaak ook doen. Zelfs 's avonds als het lampje uit gaat doet hij het nog, tot hij in slaap valt. Tijdens het poetsen e.d. is hij stil.

Is dit echt een tic, ontstaan door stress? Of is het een soort contact houden met het vrouwtje (dat nog weinig van hem wil weten)? Herkent iemand dit gedrag?