28 april 2024, 15:23:45

De schouder..

Gestart door mees, 5 december 2007, 19:19:06

« vorige - volgende »

Yvette

En ik denk dan en wie zet een vogel bovenop de kast of op een kamerdeur dan is soms vragen om ongelukken als de deur dicht waait


Rianne

Een moeder zet haar kind ook niet met de vingers tussen de deur om te vragen om problemen. Niemand vraagt om problemen dus opletten doe je altijd.
En bovendien is het ook al heel vaak voorgekomen dat een onoplettend persoon bovenop een valkparkiet gaat staan (die dus op de grond loopt) dus is kortwieken dan veiliger als niet kortwieken?

bobbie

Citaat van: Yvette op  7 december 2007, 11:30:43
En ik denk dan en wie zet een vogel bovenop de kast of op een kamerdeur dan is soms vragen om ongelukken als de deur dicht waait




Een vogel die niet gekortwiekt is vliegt zelf op een kast of een deur. Zodra de wind de deur dicht wil klappen KAN de vogel WEGVLIEGEN.  :)
Vogels hebben op hun rug speciale "sensoren". Die voelen een windvlaag eerder dan wij.
Een gekortwiekte  zal naar beneden storten en in het ergste geval tussen de deur terechtkomen en geplet worden. Moet ie wel eerst door een mens op die deur zijn gezet natuurlijk.


Kaatje

Toch dan nog maar even een reactie ! Ik denk ook ( ik weet het wel zeker ) dat niemand zijn of haar valkje dat gekortwiekt is bovenop een deur of kast zet, een vogel die op een kast of deur gaat zitten zal inderdaad kunnen vliegen !! ( logisch redeneren heet dit dit geloof ik )

Ben het dan ook met Rianne eens dat een moeder ook haar kind niet met deuren laat spelen, daar hebben we tegenwoordig ook haakjes voor ! Op het moment dat een deur dicht waait moet het toch wel heel erg tochten en dan ben je al niet goed bezig ... als een deur gewoon op een normale manier open staat kan hij nooit vanzelf spontaan dicht waaien lijkt mij !

Ik heb ook met verbazing de foto van het valkje en het paard gezien, ... het paard ziet er op zijn zachts gezegd niet bepaald vrolijk uit omdat dit te zien is aan de oren die naar achteren staan, mogelijk door de scherpe nageltjes. Gelukkig heeft hij een halster om en zit hij vast, de persoon in kwestie is te klein om in te grijpen als er wat gebeurd, dus naar mijn mening ook niet verstandig ...

Het paard lijkt angstig / geïrriteerd en zoals bobbie zegt de valkparkiet zit nog hoger dan op een schouder dus is waarschijnlijk vreselijk bang als je de vorige berichten terug leest .... Paarden zijn heel felxibel met de nek draaien en hij of zij hoeft maar één keer te happen en weg is de parkiet die dus niet de mogelijkheid heeft om weg te vliegen ...

Het één spreekt het andere tegen en sluit me dus ook bij bobbie aan ... ik begrijp hier ook helemaal niks meer van, sorry !!!

Groetjes Karin


mees

Citaat van: kaatje98 op  7 december 2007, 12:16:23
Toch dan nog maar even een reactie ! Ik denk ook ( ik weet het wel zeker ) dat niemand zijn of haar valkje dat gekortwiekt is bovenop een deur of kast zet, een vogel die op een kast of deur gaat zitten zal inderdaad kunnen vliegen !! ( logisch redeneren heet dit dit geloof ik )

Ben het dan ook met Rianne eens dat een moeder ook haar kind niet met deuren laat spelen, daar hebben we tegenwoordig ook haakjes voor ! Op het moment dat een deur dicht waait moet het toch wel heel erg tochten en dan ben je al niet goed bezig ... als een deur gewoon op een normale manier open staat kan hij nooit vanzelf spontaan dicht waaien lijkt mij !

Ik heb ook met verbazing de foto van het valkje en het paard gezien, ... het paard ziet er op zijn zachts gezegd niet bepaald vrolijk uit omdat dit te zien is aan de oren die naar achteren staan, mogelijk door de scherpe nageltjes. Gelukkig heeft hij een halster om en zit hij vast, de persoon in kwestie is te klein om in te grijpen als er wat gebeurd, dus naar mijn mening ook niet verstandig ...

Het paard lijkt angstig / geïrriteerd en zoals bobbie zegt de valkparkiet zit nog hoger dan op een schouder dus is waarschijnlijk vreselijk bang als je de vorige berichten terug leest .... Paarden zijn heel felxibel met de nek draaien en hij of zij hoeft maar één keer te happen en weg is de parkiet die dus niet de mogelijkheid heeft om weg te vliegen ...

Het één spreekt het andere tegen en sluit me dus ook bij bobbie aan ... ik begrijp hier ook helemaal niks meer van, sorry !!!

Groetjes Karin




Mijn moeder en ik stonden er ook bij, maar dat is op deze foto niet te zien (ik omdat ik de foto gemaakt heb, mijn moeder omdat ze naast me stond) ;)

Het paard is idd geirriteerd, maar kan niet zijn nek omdraaien omdat het touw te kort is. Waarschijnlijk is hij niet geirriteerd van Kuifje zijn 'scherpe nageltjes'. Ten eerste staat Kuifje op de manen van het paard, en ten tweede zijn zijn kleine inimini-nageltjes niets vergeleken bij een zadel met iemand van rond de 40 kilo erop ;)

Maargoed, jullie hebben gelijk, ik had Kuifje niet hierop moeten zetten.  ;)

Ik vind de wijsheden van karin heel mooi, maar wie zegt dat een geleerde geen ervaring kan hebben..?  ???

Maar zoals Karins laatste wijsheid al zegt:
"Over moraal en wijsheid
heeft ieder zo zijn eigen gedachten.
De vis kijkt er van onderaf tegenaan
de vogel van bovenaf
"

Niemand denkt alleen maar het zelfde, dit zal idd altijd wel een discussie blijven :)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Mara

Hoi Loes

Ik moet me helaas aansluiten bij Gerda, Nel, Karin en Caroline. Mijn tamme grasparkiet zit eigenlijk meestal op mijn schouder en komt NIET aan mijn oorbellen omdat ik hem het zo geleerd heb. Onze andere tamme valkparkieten die we gehad hebben mochten ook op onze schouders zitten en ik heb nooit bange valkparkieten of grasparkieten gehad. En hoe zit het dan met vogels in een buitenvoliere? Want dat strookt dan weer niet met wat er gezegd wordt over broedblokken? Deze moeten zo hoog mogelijk hangen omdat valkparkieten het graag zo hebben. En hoe kan een gekortwiekt valkje er in komen?

Ik ben het dus inderdaad bovengenoemde mensen eens. Kortwieken heeft ook misschien zijn voordelen, ik persoonlijk zou het niet doen maar ik ken ook mensen die gekortwiekte valkjes hebben en die zijn superlief en alles, daar hoor je me niets over zeggen.

Mara


Anke

Hallo allemaal,
Mijn valkjes zijn niet gekortwiekt en vliegen iedere dag los.
Ze komen gezellig bij me zitten en ook op mijn schouder en hoofd. Op mijn hoofd wil ik ze niet hebben, die nageltjes....
Op mijn schouder mogen ze gewoon zitten. Mijn oorbellen doe ik uit. Aan mijn oor mogen ze niet frummelen en dat weten ze heel goed.
Mijn valkje is echt niet dominant of bang  als ze bij mij op de schouder zit... Het valkje kiest er gewoon voor om gezellig bij me te zitten. Die keuze heeft ze ook, want ze kan door de hele kamer vliegen :)
Een vogel is en blijft een vogel en heeft er recht op om lekker te kunnen vliegen!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Ik zal het hier ook nog zeggen... Laat je niet teveel 'hersenspoelen' door wat de 'geleerden' je allemaal wijsmaken. Hoor het aan, neem het op en probeer dit naar je eigen situatie te vertalen. Ieder dier is anders en er is geen dokter die jou kan vertellen of jouw valkje gelukkig is nu hij wel of niet kan vliegen. Dat kun je alleen zelf bepalen.

Mara

Citaat van: Rianne op  7 december 2007, 20:26:40
Ik zal het hier ook nog zeggen... Laat je niet teveel 'hersenspoelen' door wat de 'geleerden' je allemaal wijsmaken. Hoor het aan, neem het op en probeer dit naar je eigen situatie te vertalen. Ieder dier is anders en er is geen dokter die jou kan vertellen of jouw valkje gelukkig is nu hij wel of niet kan vliegen. Dat kun je alleen zelf bepalen.


Hoi Rianne

Beter zou ik het niet verwoord kunnen hebben. Elke vogels is uniek, net zoals elke persoon.

Mara

ManjaV

Hoi,

Ook ik wil hier nog eventjes iets kwijt. ;) Mijn valkje Yariki komt heel vaak op mijn schouder zitten, niet omdat ze bang is, maar omdat ze het blijkbaar heel gezellig vindt. Ze gaat dan op 1 pootje zitten en haar veertjes zijn dan helemaal 'opgeblazen'. Dit doet ze elke keer als zij eruit is.

Mijn overleden valkje Mikki zat ook op mijn schouder, maar ook op mijn knie onder het bureau, of naast mijn bovenbeen op de bureaustoel. ;D Daar ging hij dan ook op 1 pootje zitten en met zijn snaveltje knarsen. ;D Een teken dat hij het reuze naar zijn zin had. :D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

mees

Er zullen idd altijd wel verschillen zijn, het ene valkje is het andere valkje niet.  ;)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Yvette

Voor mij is dat enige plek waar Joepie niet mag zitten de borst is bij mij de grens van de hoogste plek waar je vogel mag gaan zitten

Naam_

11 december 2007, 17:30:29 #42 Last Edit: 31 oktober 2009, 15:39:36 by Naam_
Citaat van: Gerda op  6 december 2007, 20:31:52


In het omgaan met zijn of haar huisdier (ik zeg zelf liever huisgenoot) mogen mensen zelf keuzes maken. Maar wees er van tevoren van bewust dat een dier een bepaalde natuur heeft. ALs je dit niet wilt, neem dit dier dan niet in huis.
Dus wil je geen vliegend beest, neem dan geen vogel. En dan zeker niet om de helft van de vleugelveren er af te halen. Neem dan een hamster of een ratje.




:censuur

talitha

Citaat van: corine1981 op  6 december 2007, 16:59:04
Citaat van: mees op  6 december 2007, 08:48:36
Ik raad je aan om een paar filmpjes op youtube te kijken, van valkparkieten die op de schouder zitten en daardoor erg agressief reageren..
Bijv.. http://nl.youtube.com/watch?v=2rWdFPElfVQ


Ik ben het ermee eens dat een vogel niet op je schouder hoort, ik moet eerlijk bekennen dat ik dit eerst niet wist, maar na veel lezen ed erachter gekomen ben.

Maar zodoende zie ik ook wel meer gebeuren in dit filmpje:
als de 'schouder vogel' opgepakt moet worden, steekt de man in kwestie (redelijk abrupt maar dat terzijde) zijn vinger uit.
De vogel hapt en de man; trekt zijn vinger weg.
Mij is geleerd dat je ze nooit weg moet trekken, omdat ze dan juist gewonnen hebben.

En ja, ik weet dat ze hard kunnen bijten :D


de vogel schrok waarschijnlijk van zijn vlugge beweging, en ja door het terugtrekken leert de vogel dat bijten helpt en blijft het doen.
in het filmpje zie je ook dat de man de vogel afleid met de andere vogel, om hem te kunnen pakken.

met mijn valkje heb ik echt totaal geen problemen als hij op de schouder zit hij gaat n btje met mn haar spelen enzo.
en als ik heb pak is er ook niks aan de hand.
als ik hem van de zijkant nader reageert hij wel fel, maar het maakt niet uit waar hij dan zit. (hij voelt zich dan bedreigd, de meeste valkjes mag je niet de vleugel-zijkant- of rug -bovenkant- aanraken)

de man in het filmpje nadert de vogel ook aan de zijkant...

grt talitha

rianne_123

Ik heb zelf een valkparkiet en die heb ik helemaal zelf tam gemaakt, hij is zo tam dat hij zijn kopje als je hem aan het aaien bent gewoon in je hand legt en je je hand gewoon dicht kan doen, niet strak natuurlijk, dan draait hij zijn kopje alsof hij wil zeggen aai nou verder, altijd zit hij bij mij op de schouder, hij vind het een fijne plaats en we hebben het hem juist aangeleerd om daar te zitten en niet op je hoofd want dat vind ikzelf niet een prettige plaats waar ik hem wil hebben. op mijn schouder kan ik hem ook rustig aaien eten geven en ik kan hem er ook vanaf halen. tenminste als hij daar zin in heeft!!! heeft kuifje er geen zin in dan zal hij pikken en het op die manier duidelijk maken dat hij veel te fijn op mijn schouder zit. belangrijk is dat als je valkparkiet zoiets doet dat je dan gewoon doorgaat en niet je vinger terugtrekt want dan krijgt hij een overwinningsgevoel zodat hij het de volgende keer weer doet. en dat is niet de bedoeling. kuifje zit inderdaad graag op een hoge plek en daar is niets mis mee want dit is natuurlijk gedrag. Op een hoge plek kunnen vogels overzicht houden voor als er gevaar dreigt. zitten ze echt helemaal met een lange nek en niet rustig op je schouder dan voelen ze zich niet veilig, maar er is verder niks op tegen om je valkparkiet op je schouder te laten hoor. groetjes van rianne en kuifje! ;)