28 maart 2024, 13:33:30

De schouder..

Gestart door mees, 5 december 2007, 19:19:06

« vorige - volgende »

Yvette

Ik wist het ook daarvoor niet totdat ik de Workshop van drs Hooimeijer had gezien en van hem gehoord heb en hij zegt ook iedere keer als je bij hem een Workshop volgt of bij een papepgaaienwandeling

Gerda

6 december 2007, 20:31:52 #16 Last Edit: 6 december 2007, 20:44:37 by Gerda
Ik vraag me af of dit allemaal echt waar is. Ik heb drie valkjes en ze zijn geen van allen bang. Ze zitten op mijn schouders, maar brengen naar eigen keuze ook tijd door op mijn knie of mijn arm.

Ik vind eigenlijk deze hele 'stroming' die valkparkieten maar blijft vergelijken met papagaaien zeer apart , ze denken niet vanuit de vogel. Maar vanuit de mens.
Deze stroming en jij ook Loes, zijn een voorstander van kortwieken. Omdat de vogel het leuk zo vinden om overal mee naar toe te gaan en zich anders zou vervelen. Maar ik heb nog nooit iemand meegemaakt die dit aan het valkje zelf kon vragen.
Ik ben zeer tegen dit radicaal kortwieken om deze redenen. Vogels hebben vleugels en moeten als vogels behandeld worden.

Mijn vogels bijten niet in oren en zijn zeker niet agressief!
Ze zijn niet gekortwiekt en mogen op mijn schouder. Met andere woorden het zijn geen hamsters. Ze kunnen gewoon vliegen!
Ze vervelen zich niet, want ik heb voldoende speeltuig voor ze!
Ik heb drie vogels die zelfstandig zijn, zeker niet bang en ook gewoon bij bezoek gaan zitten! Ze hebben vertrouwen, maar weten ook goed dat ze bepaalde dingen niet mogen. Als ik ze toch betrap, houden ze snel op met wat ze aan het doen zijn. Ze weten het precies.

Een vogel heeft als kenmerk dat hij kan vliegen. Op de schouder kan hij alles overzien! Dat geeft een gevoel van veiligheid. Mijn valkjes gaan zelfs onder de tafel op mijn knie zitten, dus ze zijn niet angstig!
Ze hebben geen gedragsproblemen.

Ik ben geen voorstander van dit gepsychologiseer, het doen alsof je de gedachten van een vogel kan lezen.
Observeer vogels zoals ik mijne observeer. Ik leid uit hun gedrag af dat ze tevreden zijn. Ze hebben de rust om alles te doen wat ze willen. Ze brengen een nestje groot, terwijl ze de hele dag vrij rondvliegen. Ze leven voor zover het kan als vogels!

In het omgaan met zijn of haar huisdier (ik zeg zelf liever huisgenoot) mogen mensen zelf keuzes maken. Maar wees er van tevoren van bewust dat een dier een bepaalde natuur heeft. ALs je dit niet wilt, neem dit dier dan niet in huis.
Dus wil je geen vliegend beest, neem dan geen vogel. En dan zeker niet om de helft van de vleugelveren er af te halen. Neem dan een hamster of een ratje.

Valkjes zijn op deze manier ook alleen maar gezelschap van de mens! Valkjes horen niet alleen gehouden te worden! Het zijn groepsdieren en zeer sociale groepsdieren ook.

Er zijn veel kwekers die hun valkjes alleen verkopen aan mensen die meerdere valkjes hebben of gaan nemen. Omdat zij willen dat hun valkjes als vogels leven! Sociaal, in een groep! Of per koppel.

Gedragsproblemen komen voor als je een valkje als een minimensje gaat behandelen!

Als je bijvoorbeeld een kruipertje hebt, dan is het iets anders en dan kun je voor hem er alles aan doen om het leven toch aangenaam te maken.
Maar een vogel heeft vleugels, een vogel kan vliegen, dat is het eigene van een vogel. En dat zou hetgene zijn wat ik hen nooit zou willen afnemen.

Ik weet dat ik twee topics tegelijk beantwoord, maar voor mij ligt het in elkaars verlengde! Het is een stroming waar ik me niet in kan vinden!
Het is een stroming die uitgaat van een solitair gehouden valkje.

Gerda








mees

6 december 2007, 21:06:08 #17 Last Edit: 6 december 2007, 21:11:19 by mees
Ik denk dat ik jou niet meer kan beantwoorden, ik heb hoe ik denk over het kortwieken helemaal uitgelegd in mijn andere discussie-topic.

Maar mensen, valkparkieten zijn papegaaien, of je het nu wilt of niet! En als ze papegaaien zijn, hebben ze het recht om als papegaai behandeld te worden! Het is geen vergelijking, het is een feit!

En jouw vogels zullen het natuurlijk goed hebben bij jou, maar zij kennen het leven buiten dan ook niet! Als je het ene wel kent, maar het andere niet, kun je hier naar mijn mening geen oordeel over geven.

En valkjes die met zijn tweeen leven, kunnen ook prima gewiekt worden! Ik weet niet waarom jij van een solitair valkje uitgaat..  ???

Professionele vogelartsen zullen je allemaal vertellen dat kortwieken goed is voor een vogel, parkiet of papegaai maakt niet uit! En die mensen hebben er jaren voor gestudeerd!

Maarja, dit is weer een heel andere discussie, dus hier houd ik het maar even bij.. veel uitgebreidere reacties van mij over het kortwieken kan je vinden op het daarvoor bestemde discussie-topic..  ;)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Yvette

De meeste DA zijn inderdaad voorstanders van kortwieken en zelfs die van mij

bobbie

Ik kan me in Gerda haar pleidooi ook heel goed vinden.

Mijn valkjes zijn geen van allen gekortwiekt. Elke middag vliegen ze vrij en blij door de vogelkamer en als het 's avonds tijd wordt om in de kooi te gaan kost me dat geen moeite. En ja, er landt er weleens 1 op mijn schouder.

Met mijn valkjes heb ik totaal geen problemen wat gedrag aangaat en ze zitten ook weleens op mijn knie (mijn hoofd vind ik net wat te ver gaan, daar stuur ik ze af).

Echter, mijn papegaaien zijn gekortwiekt. Die gaan regelmatig mee naar buiten (ook dan nog in een kooi op de fiets want er is er al eens 1 weggevlogen, ondanks gekortwiekt zijn, en dat wil ik nooit meer meemaken).

Een van mijn meyertjes zit supergraag op mijn schouder en zit daar soms ook voor ik er erg in heb. Een heel zekere papegaai, grappig, speels, gaat bij iedereen zitten, vindt alles wat nieuw is leuk.
Zij is echter niet te te pakken te krijgen als ze op mijn schouder zit en steekt bij wijze van haar middelpoot op.
Dat is voor Juultje de voornaamste reden dat ze niet op mijn schouder mag zitten, al is zij een superzekere tante. ;)

Ook voel ik me, net als Gerda, niet "schuldig" dat de valkjes niet mee naar buiten gaan. Ik heb ook niet het gevoel dat ze iets missen. En net als Gerda (en velen van ons) heb ik superveel speelgoed voor ze en probeer steeds weer iets nieuws voor ze te vinden wat ze leuk vinden. Ook wordt hier om de enkele weken speelgoed geruild. Dus ook mijn valkjes vervelen zich niet. 8)


carco

Ik wil even reageren op het filmpje.
Ik zie hier geen superagressieve valk die naar een baasje pikt hoor.
Deze vogel zit gewoon heerlijk op een schouder waar hij niet vanaf wilt komen:zat hij op een knie of waar dan ook dan had hij dit ws. ook gedaan. Heeft dit met schouderzitten te maken? Lijkt me vrij overdreven.
Ik zie tevens een pop op de man zijn hoofd en de valk op zijn schouder is een man. Zou het niet kunnen zijn dat deze valk broeds is? Dit gedrag herken ik dus ook en heeft niets met angst of agressie te maken.
Een angstige valk zal je niet pikken terwijl hij op de schouder zit maar wegvliegen: deze valken zijn nl. niet geknipt en kunnen dus zo de andere persoon uit de weg gaan.
Trouwens ik doe het hier wel eens expres, dan maak ik er een spelletje van bij Harry,als hij gaat pikken ga ik expres even door met plagen en is het geen agressie maar dus een spel dat gespeeld wordt.

Ik vind het zo overdreven allemaal tegenwoordig.
Een valk zou niet op de schouder mogen, het is tegenwoordig een rage om je valk te knippen, maar dan wel zo dat hij geen meter meer vooruit kan komen. Ik ben het wat dat betreft helemaal met Gerda eens: laat een vogel een vogel zijn en hem/haar in zijn waarde, wij denken veel te veel vanuit het menselijk oogpunt.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!




Gerda

6 december 2007, 23:26:34 #21 Last Edit: 6 december 2007, 23:48:59 by Gerda
Citaat van: mees op  6 december 2007, 21:06:08
Maar mensen, valkparkieten zijn papegaaien, of je het nu wilt of niet! En als ze papegaaien zijn, hebben ze het recht om als papegaai behandeld te worden! Het is geen vergelijking, het is een feit!


Mensen en apen zijn ook van dezelfde familie en hebben toch ook hun duidelijke verschillen!
En een valkparkiet is een vogel, dus hebben ze het recht om als vogel behandeld te worden (om jouw redenatie te volgen) dus dat is niet het afpakken van datgene dat hun eigen is, namelijk de mogelijkheid om te vliegen!


Citaat van: mees op  6 december 2007, 21:06:08
Professionele vogelartsen zullen je allemaal vertellen dat kortwieken goed is voor een vogel, parkiet of papegaai maakt niet uit! En die mensen hebben er jaren voor gestudeerd!


Dat is nogal een bewering!! Hoeveel vogelartsen ken je?
Mijn vogelarts heeft juist verteld over allerlei mensen die hun valkje hadden gekortwiekt en dan bij hem in de praktijd kwamen met een valkje met een gebroken borstbeen! Want ja, als je als valkje zonder volledige vleugels van de kast naar beneden springt, dan heb je niets om mee af te remmen!


Citaat van: mees op  6 december 2007, 21:06:08
Ik denk dat ik jou niet meer kan beantwoorden, ik heb hoe ik denk over het kortwieken helemaal uitgelegd in mijn andere discussie-topic.

Maarja, dit is weer een heel andere discussie, dus hier houd ik het maar even bij.. veel uitgebreidere reacties van mij over het kortwieken kan je vinden op het daarvoor bestemde discussie-topic..  ;)


Ik heb in je andere topic gereageerd! Maar ik vind dat deze twee zaken verband met elkaar hebben. Het gaat allebei over het idee wat we over een valkje hebben. En de manier waarop we er mee om willen gaan!

En je hoeft me niet te beantwoorden als je het niet kunt. De dingen die ik zeg zijn mijn mening en mijn ervaring. Ik verschuil me daarbij niet achter: alle vogelartsen zeggen...!

Ik ga uit van mijn beeld van een valkje. Mijn beeld is dat een valkje als belangrijkste eigenschap heeft dat hij kan vliegen. Dat is het eigene van een valkparkiet. En dat hoeft hem niet afgenomen te worden. Niet om redenen van veiligheid, niet om redenen van ´dan verveelt hij zich niet´ niet om redenen van ´hij wil mee naar een verjaarspartijtje´ niet om redenen van tam maken als enige maatregel en zeker niet 'omdat het een papagaai is'!

Het is heel populistisch om te roepen: mensen een valkje is een papagaai, dus je moet hem ook zo behandelen.
En het feit op zich kan waar zijn, een valkje is familie van de kakatoe (genetisch verwant), niet van papagaaien en parkieten.

Maar een hond is ook verwant aan een wolf en een kat aan een tijger, maar je behandeld ze toch ook niet hetzelfde.

Valkjes zijn valkjes, laat ze dat blijven!!

Gerda




Gerda

6 december 2007, 23:31:45 #22 Last Edit: 6 december 2007, 23:50:35 by Gerda
Hoi Caroline,

Ik was net aan het schrijven en ik zie jouw verhaal. Helemaal mee eens!!!!

En Nel, ook met jou eens. Je beschrijft duidelijk dat er een verschil is in het omgaan met een valkje of een papagaai.

In Amerika komt de gedachte die Hooimeijer en Loes aanhangen ook veel voor. Daar wordt in veel gevallen anders met valkjes omgegaan en veel worden ze vanaf de geboorte met pap gevoerd. Nog een discussiepunt trouwens!!

Valkjes zijn valkjes, kijk goed naar hun gedrag en intepreteer het eens op een objectieve manier, in plaats van een valkje mensenlijke eigenschappen toe te dichten!

Wat dat betreft legt Caroline dat heel goed uit!

Gerda

Yvette

Deze topic en de andere blijven toch ter discussie staan
En je hebt eenmaal voor en tegenstanders hoe we met onze papegaai omgaan

Dat ze ook aan je oorbellen zitten want ze vinden eenmaal goud en zilver en al dat andere glimmende dingetjes erg leuk om eraan te trekken of zelfs de schroefjes van je oorbel te slopen

Rianne

Ik zal het stuk best willen aanpassen met de melding, dat als er gedragsproblemen zijn doordat het valkje dominant gaat doen op de schouder, dat het dan verboden moet worden voor de valk om op de schouder te gaan zitten.

Verder ben ik van mening dat je valkparkiet niet onzeker hoeft te zijn. Als hij de eigenaar vertrouwt, is er geen reden om onzeker te zijn en kan hij gewoon op de schouder. Dat hij dan aan oorbellen gaat trekken is je eigen schuld, ze pakken alles wat glimt dus doe je je oorbellen gewoon uit. Ze pakken ook ringen en armbanden dus mogen ze ook niet op je hand?

Ik vind dat de hele papegaaienpsychologie uit de hand loopt. Het stappenplan staat al een mooi tijdje op dit forum, we hebben vaak gelezen dat het super werkt en nooit mensen gehad die zeiden dat hun valk agressief werd als hij op de schouder zat.

Er is meer opvoeding nodig dan het niet op de schouder laten zitten om een valkje een prettige huisgenoot te laten zijn. Als die opvoeding goed is, kun je alles met je valkjes doen, zoals in Gerda's situatie.

Kaatje

Ik sluit me ook bij Nel, Caroline en Gerda aan ! Verder is er genoeg gezegd om hierzelf nog wat aan toe te voegen en in herhaling vallen heeft in dit geval dus ook geen nut  ::)

Hier dan ook wat toepasselijke Oosterse wijsheden !!

Als je iets wilt weten,
vraag het dan aan iemand met ervaring
en niet aan een geleerde


De zekerste manier om bedrogen
te worden is,
zich slimmer voor te doen dan
anderen


Gelijk de akker door onkruid
bedorven wordt,
zo wordt de mens dat door zijn
begeerte


Dien je vriend ( huisgenoot )
zoals je jezelf zou dienen


En als laatste en tevens een toepasselijke afsluiter:

Over moraal en wijsheid
heeft ieder zo zijn eigen gedachten.
De vis kijkt er van onderaf tegenaan
de vogel van bovenaf


Met dank aan Confusius, Mahatma Gandhi, Lao-tse

Groetjes Karin

carco

Karin: ik vind ze geweldig: vooral de bovenste omdat hier steeds de naam van dezelfde arts terugkomt.

:D

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




monkey

het eerste valkje wat wij haalden was gekortwiekt. Nu zijn de veren allemaal aangegroeid en we laten het mooi zo, laat maar lekker vliegen.
Ik lees hier voor het eerst dat de vogels niet op de schouder mogen zitten omdat ze bang, dominant of agressief dreigen te worden,
Mijn vogels hebben vanaf het begin op de schouder gezeten, de ene klimt daar vandaan overal naar toe en de andere vind het een heerlijk plekje om zich te gaan poetsen en dan te gaan slapen. Bij het oppakken geen probleem, ik hoef de schouderzitter maar te vragen of hij naar binnen wil en hij steekt zijn poot al uit om op te stappen.
Bij de andere is dit een uitstekende plek om jou te gaan kriebelen en knabbelen en gelijk zeuren om geaaid te worden.

Gerda

O ja Loes,

Ik heb gereageerd bij je topic over kortwieken!
Dan staat het ook op de juiste plaats ;)

Gerda

bobbie

Mees, ik wil je nog wat vragen.

Ik ben even in je dagboekje wezen kijken.
Daar staan enige foto's, echt leuk.

Echter, wat mij gelijk opviel was de foto van dat paard.

Je ziet een paard, er staat een jongedame bij, en (tot mijn grote verbazing) zit OP het paard, HEEL hoog als je kijkt naar de grootte van de jongedame zeker, een valkparkiet.

Maarre ............ deze valkparkiet is toch gekortwiekt? Die kan daar toch niet opkomen? En jij zal hem er niet opgezet hebben want dan kweek je een onzekere valkparkiet om in jouw gedachtengang te blijven, want het is hoog. ??? of snap ik het helemaal niet meer :-[ ???

Ikke de discussie, met de foto op mijn netvlies, niet meer gebrijpe :-\ :-\ :-\