2 mei 2025, 10:37:02

handopfokschema parkiet

Gestart door Trudydoes, 21 november 2007, 11:35:33

« vorige - volgende »

Trudydoes

Wij hebben een gemengde voliere met parkieten en valkparkieten. Nu hebben mijn parkieten een nestje (1e keer), deze is in een broedblok buiten. De jonkies zijn nu zo'n vier weken en voor het geval het fout dreigd te  gaan wil ik graag een voedingsschema voor parkieten hebben. Heb bij de valkparkieten wel eens een jong moeten helpen met bijvoeren, maar de gewichten van valkjes en gewone parkieten scheelt nogal.
Dus wie kan me hieraan helpen, zodat mocht het fout gaan ik weet hoeveel ik eventueel zou moeten bijvoeren.

Rianne

Volgens mij blijft het principe gelijk, 10% van het lichaamsgewicht aan voeding geven. Ook de tijden en keren per dag zullen wel gelijk zijn. Maar misschien zijn er mensen die er ervaring mee hebben en hier willen antwoorden?

Mara

Hoi Trudydoes

In principe is het gelijk zoals Rianne al aangeeft, dus het wegen van je grasjes of welke vogelsoorten je dan ook hebt, is heel belangrijk. Maar verder blijft het bij mijn weten (heb zelf ook een gemengde voliere) hetzelfde.

mara

Trudydoes

Heel erg bedankt voor de reacties maar wat ik zoek is een schema wanneer ik over kan stappen op minder voedingen en bij welk gewicht dat is. Net zo als in het schema van de valkparkieten. Ik ben nl inmiddels gedwongen om handopfok te doen, daar het broertje/zusje vanmorgen is overleden en ik dit dus niet bij de andere parkiet mee wil maken.
Dus graag een schema voor de gewone parkiet zoals Lin die voor de valkparkiet heeft gemaakt.
Alvast bedankt

Lin

Ik denk dat je dat hier niet vind maar wel op andere forums. Maar je kan anders ook het schema aanhouden en niet kijken naar de gewichten. Je ziet zelf wel als je parkiet afvalt of niet bijkomt. Dan moet je gewoon een voeding meer geven.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

vickie

Hey,

Misschien een late reactie van mij. Ik heb zelf ook al grasjes moeten handopvoeden. Ik heb niet echt gekeken welk gewicht ze hadden voor ik minder voedingen gaf, maar deed dit voor een stuk op het gevoel. En door te kijken naar het borstbeen. Als je dit te hard voelt zitten is de vogel te mager.
Voor de rest heb ik het schema voor valkjes gehanteerd. Het lijkt erg op dat van grasjes denk ik, alleen eten de grasjes minder omdat ze een stuk kleiner zijn dan valkjes.
Succes.

Groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.