3 mei 2025, 18:25:41

ziek?

Gestart door bami, 23 november 2007, 10:39:20

« vorige - volgende »

Marietje

Beste Bami,
Het spijt me voor je, dat je vogeltje zo ziek is. Ik wil je alleen even vertellen, dat de vogeldierenarts in Nijmegen (Cornelissen op de Broerdijk) een hele deskundige en goede vogelarts is. Naar mijn mening beter dan Amersfoort, maar ik had dan ook niet dr. Feld zelf maar die andere ... Ik denk ook dat hij wel gelijk heeft, al klinkt het heel bot zoals hij het brengt. Die Cornelissen is niet zo handig met mensen.
Toch lijkt me de kans dat zo'n zieke vogel opknap nihil of zeer minimaal. Je vogeltje zit namelijk onder in de kooi, omdat ie niet meer op een stok kan zitten. Het ziektestadium is zeer ver gevorderd als ze dat doen. Als er sprake is van een parasiet, betekent dit dat de parasiet zo heeft kunnen groeien in je vogeltje, dat alle organen en orgaansystemen in z'n lichaampje aan het falen zijn. Hetzelfde geldt voor infectie met bacterien of schimmels. Daar komt bij, dat vogels geen midderif hebben, en dus een infectie binnen 'no time' het hele lichaam door gaat (van darmen of lever in de buik naar hart, longen en luchtzakken). Het spijt me enorm voor je.
Ik heb ook een zieke valkparkiet (11 jaar) en ik heb met mezelf afgesproken, dat ik met alle medicijnen stop als ik haar zo ziek onderin de kooi aantref. Ik wil ik haar dan langer plagen met die smerige chemische rommel.  Dan is de hoop vervlogen en moet ik haar snel mogelijk laten gaan, al is dat nog zo moeilijk en verdrietig. Ik heb het verschillende keren meegemaakt met grasparkietjes. Ze stoppen zelfs met eten om sneller te kunnen sterven.
Misschien wordt er zo heel af en toe een vogeltje dat zo ziek is beter, maar ik heb het nog nooit meegemaakt of er van zelfs maar van gehoord. Ook niet met sondevoeding.
Heel veel sterkte ermee. Ik leef met je mee.

Berkie

bami

ik heb ook met dr feld gebeld en die wil hem eerst zien,maar dat gaat nu eenmaal niet.
En Berkie ik geloof broerdijk ook dus ik ga niet nog meer dingen proberen.
Het enigste wat ik nu nog kan doen is hem vasthouden(wat hij heerlijk vindt) en ik probeer vandaag nog wel nutribird te geven,aangezien hij ook nog zaadjes eet.
Zijn ontlasting is nu ook een beetje zwart aan het worden en dat duidt volgens dr feld op dat hij te weinig eten binnenkrijgt.
Ik kan wel een poepmonstertje opsturen,maar ik betwijfel of dat wel nut heeft aangezien je zeker een week moet wachten op de uitslag.

groetjes jessica

Mara

Hoi Bami

Ik vind het jammer dat je valkje ziek is en dat je ook geen mogelijkheden hebt om naar dr. Feld te gaan of naar dr. van de Horst in Veldhoven. Ik weet dat er ook valkjes met een achterstand en die ziek zijn geweest er ook boven op kunnen komen.

Mara

Marietje

Beste Jessica,
Zwarte poep betekent heel vaak dat er een bloeding in het maagdarmkanaal is geweest. Hoe donkerder de ontlasting hoe 'hoger' de bloeding was (dus in de maag in plaats van in de darm). De benauwdheid die je beschrijft bij je vogeltje komt zeer waarschijnlijk doordat er een zwelling van de buikorganen is opgetreden. Misschien zijn de darmen gezwollen door de infectie. Deze drukken dan de grote borstluchtzak dicht en dat veroorzaakt enorme benauwdheid, zeker bij het vliegen. Ik weet eigenlij niet of je wel zit te wachten op een medische uitleg, maar ik kan er niet tegen als ik niet weet wat er nou aan de hand is.
Natuurlijk zou ik je liever vertellen wat je eraan kan doen, maar dat kan ik helaas niet. Dat je hem lekker tegen je aan houdt en opwarmt is denk ik heel goed. Dat verzacht zijn pijn. Als je nog Baytrill wil proberen en je woont in de buurt van Arnhem, mag je het ook bij mij komen halen. Ik heb nog genoeg en Pimpeltje krijgt nu een ander antibiotica dus ik heb het niet meer nodig. 
Heel veel sterkte vannacht.

Groetje van Berkie

bami

Hoi,

De ontlasting is nu weer goed gelukkig.
Gister leek hij wat levendiger te worden,maar vandaag is hij toch weer de hele tijd aan het overgeven.
Hij is wel aangekomen en zit nu op 66 gr,maar aangezien hij nu weer spuugt weet ik niet hoelang dat gewicht blijft.
Hij lijkt de zaadjes in het geheel door te slikken,heeft iemand een idee hoe ik dat kan voorkomen.
Ik probeer hem nu in ieder geval wel wat pap(nutribird) te geven.

groetjes jessica

Mara

Hoi Jessica

Mijn advies blijft nog steeds ga naar een DA gespecialieseerd in vogels of bel het spoednummer van Dr. Feld. Meer kan ik er niet over zeggen, ik ben geen dierenarts.

Mara

Sanna

Hoi Jessica,

Het enige wat ik nog kan verzinnen is hem inderdaad bijvoeren met nutribird, rul gemaakt (warm/lauw) eivoer, stukjes hardgekookte ei, een bruine boterham (gedroogd, anders verslikt hij zich erin). Die 66 gram, was dat op een nuchtere maag of na de voeding met nutribird?

Groetjes, Sanna

Marietje

Als hij af en toe lijkt op te knappen, zou ik als de sodemieter naar Cornelissen gaan. Misschien heeft hij wel een wondje of iets in zijn bekje, tong of snavel!

Groetje Berkie

Lin

Bied ook wat maagkiezel aan en grit. Maar pellen zal ie toch zelf moeten doen als ie dat gaat eten.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

bami

Hoi,

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Kuifje lijkt heel erg op te knappen,want hij eet weer zaad(en geeft niet meer over) en zit weer vrij veel op de stokken.Ook is hij weer aan het fluiten,dus ik heb weer goede hoop dat het goedkomt.

mvg jessica

Anke

Hoi Jessica,
Dat is goed om te horen!!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Marietje

Goh Jessica, wat fijn. Ik heb nog nooit eerder gehoord van een vogel die zo ziek aandeed en toch opknapte!! Ik ben heel blij voor je!
Groet Berkie

Mara

Hoi Jessica

Dat is wel fijn dat hij aan het opknappen is. Ik heb er wel al eerder van gehoord dat ernstig zieke valkjes toch nog kunnen opknappen.

Mara

Sanna

Misschien dan alsnog een ontlastingonderzoek er aan wagen? Wellicht wordt je wat wijzer.

Groetjes, Sanna

Lin

Citaat van: Sanna op 29 november 2007, 18:46:19
Misschien dan alsnog een ontlastingonderzoek er aan wagen? Wellicht wordt je wat wijzer.

Groetjes, Sanna

lijkt mij ook verstandig.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)