29 mei 2025, 01:22:54

Is mijn valkje 'vermenselijkt' ?

Gestart door Lentemorgen, 26 november 2007, 21:15:05

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Mijn 8 maanden oude valkje is zeer tam. Hij is met 5 weken uit het nest gehaald omdat de ouders hem kaal plukten, en toen met de hand verder opgevoed. Ik heb hem tot 12 weken moeten voeren, en hij is dus heel erg op mij gericht. Hij praat me ook na, wanneer ik mijn hoofd knik doet hij het na, wanneer ik lach doet hij het na, enz. Ook sommige woorden spreekt hij na.

Nou heb ik sinds eergisteren een popje erbij, in de hoop dat ze een paartje gaan vormen. Hij slooft zich wel uit voor het popje, maar voor kroelen komt hij naar mij toe. Wanneer hij mij uit het oog verliest begint hij te roepen en als een gek heen en weer te rennen door de kooi.

Nou ben ik bang dat ik hem te veel heb "vermenselijkt". Bestaat dit? En kan het problemen op gaan leveren in zijn gedrag naar het popje toe?
Het is echt een schat van een dier, maar ik zou graag willen dat hij ook meer contact met het popje zou maken. Het popje wil graag kroelen, maar dat wil hij alleen met mij.

Heb ik een probleem? Of is dit normaal?

Sanna

Hoi Lentemorgen,

De kans is inderdaad groot dat je valkje 'vermenselijkt' is. Hij heeft dus niet normaal vogelgedrag aangeleerd. Zolang hij niet vervelend of agressief naar je popje is, is er in principe niks aan de hand. Misschien dat hij over een tijdje, wanneer hij meer aan haar gewend is, wat meer naar haar toe zal trekken. Maar het kan ook zijn dat het popje meer naar jou gaat trekken omdat ze dat je andere valkje ziet doen. Verder moet je bedenken dat je valkje met 8 maanden nog erg jong is hoor. Valkparkieten zijn pas met 2 jaar volledig volwassen. Zijn gedrag kan nog helemaal veranderen. Kortom, zolang ze gezellig samen door 1 deur kunnen, is er niks om je zorgen over te maken. Komt tijd, komt raad.

Groetjes, Sanna

Lentemorgen

Hoi! Bedankt voor je reactie.

Is het dan wijs om een klein beetje meer afstand van het mannetje te nemen, zodat hij meer met haar om gaat?

Lin

Normaal geef je tot de 6/7e week handopfok. Jouw valkjes heeft wel het dubbele gehad en zal van het idee moeten afstappen dat je geen soortgenoot bent. De kans is groot dat dit even duurt en misschien zal het altijd wel op een bepaalde manier een obstakel blijven. Probeer ze zoveel als mogelijk bij elkaar te houden. en negeer zijn gedrag als hij om aandacht vraagt.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lentemorgen

Hij wou maar niet zelf beginnen met eten, dus ik heb hem idd tot zijn twaalfde week met de hand moeten voeren. Toen was het opeens over van de een op de andere dag.
Wel moeilijk om afstand te nemen, maar het is inderdaad het beste dan :)

jose

Mijn oudste valkje is ook zo,hij is gek op mij en niet op de twee anderen valkjes.
Persoonlijk vind ik het geen probleem,alleen is hij ook niet zo aardig tegenover de anderen twee.Dat is dan wel weer jammer.
Vervelend vind ik het als we weg zijn en ze de kooi in moeten.
Dan heeft Snoopy vrij spel,en ik weet verder niet wat er gebeurt.