4 mei 2025, 08:34:39

Koppel

Gestart door mind stalker, 6 december 2007, 13:52:10

« vorige - volgende »

mind stalker

Het gaat helemaal goed met ons koppel Legia en Juve.

Ze zitten nu ongeveer 1 maand bij elkaar en ja elke dag is het raak en proberen ze kinderen te krijgen (om het maar even netjes te zeggen)

Tevens veranderd het gedrag van de vogels evenals de geluidjes die ze maken.

Waar ze vroeger schreeuwde als je te dichtbij kwam is het nu meer gepiep.
Vergelijkbaar met als ze kinderen maken.

Het vrouwtje gaat sinds 3 a 4 dagen regelmatig om de kooi bodem zitten met die piepende geluiden.
Ze gaat dan helemaal in de hoek zitten zo dat haar staart omhoog staat.Het mannetje zie je dan ook helemaal naar beneden komen om haar "bij te staan", denk ik.

Ik ga zo een filmpje maken de link word hieronder geplaatst.

Dit komt uit op de volgende vragen

Ik ben er reeds achter dat het waarschijnlijk is omdat ze iets van een eitje wil leggen.
1. Hoelang kan dit gedrag aan houden?
2. Moet ik nu snel zorgen voor een broedhok?
3. maakt het nog uit dat het bijvoorbeeld niet in het voorjaar is?
4. Moet ik al iets van kracht en of opfokvoer bij voeren? Ik geef reeds eivoer als bij voer.

ManjaV

Hoi,

Leuk dat je koppeltje er blijkbaar zin in heeft. ;D
Ik herken het helemaal van mijn broedende koppeltje.

Ik weet niet of ik al je vragen kan beantwoorden, maar zal een poging wagen. ;)

1) Het gedrag dat jij beschrijft, kan volgens mij een paar dagen tot enkele weken aanhouden. Ik weet niet of er een vastgestelde tijd voor is, dat denk ik niet.

2) Als je kleine valkjes wilt, kan je altijd een broedblok ophangen. Als je geen kleine valkjes wilt, en je biedt ze geen blok aan, kan het dat het popje de eitjes op de bodem gaat leggen (daar waar ze nu een 'nestje' aan het maken is). Vervang de eitjes door nepeitjes als je geen kleintjes wilt, maar als je dat wel leuk vindt, dan zou ik je aanraden een blok op te hangen.

4) Kracht- of opfokvoer is m.i. niet nodig. Eivoer is voldoende. Wel zou ik zorgen voor een zaadmengsel waar veel verschillende zaadjes in zitten, en voldoende verse groente of fruit (gevarieerd).

Misschien heeft iemand anders nog betere tips of aanvullingen.

Groetjes en succes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

monkey

mijn valkjes begonnen ongeveer in sept. met paren, Ik heb toen ook maar snel een broedhokje gehaald. Na een tijdje inspecteren begon het mannetje met het maken van het nestje en jawel algauw begonnen de eitjes te komen ( in okt.)
11 stuks.
Ik gaf de vogels al geregeld gezasept en ben toen ook begonnen met multi-vit af en toe door het water heen. Ook heb ik nieuwe blokken opgehangen (zo'n roze mineraalblok) en een nieuwe schelp voor het kalk. In die tijd had ik nog schelpenzand in de kooi en daar haalden ze ook van alles uit om te peuzelen.
inmiddels zijn er 3 jonge valkjes, de jongste is nu 2 weken en ze zijn alweer opnieuw bezig met paren en opnieuw begonnen met eitjes leggen ( alweer 3 stuks )
ik weet niet hoelang dit proces door blijft gaan. Als de jonge valkjes oud genoeg zijn om uit het blok te komen haal ik het blok weg en hoop dan dat ook het paargedrag iets minder word.
Bij valkjes binnen maakt volgens mij het seizoen niet uit. Het vrouwtje hier maakt ook van die "Kirrende" geluidjes om het mannetje te lokken.
Verder doet de natuur zijn werk en instint van de valkjes is sterk om alles zo te doen zoals ze moeten doen.

mind stalker

Het is inderdaad zover het eerste eitje is gelegd gaan er nu nog meerdere volgen ze zit er wel op te broeden maar niet de hele tijd is dat erg?

Ik vind het best spannend ;D ;D ;D

monkey

In het begin heb ik mij ook zorgen gemaakt, er lagen toen wel eitjes in het broedhokje, maar in het begin leek het wel of ze hier niet echt naar om keek, ze was meer buiten het broedhokje als erin. Pas na het vijfde of zesde eitje is ze fanatiek gaan broeden. zij had een broedsel van 11 eitjes waarvan er drie bevrucht waren en die ook alledrie zijn uitgekomen. Verder heb ik de vogels hun gang laten gaan, ze weten beter als ik wat ze moeten doen. Het is hun en mijn eerste nestje.
Maar spannend was het zeker.

mind stalker

Bij deze is het 2de eitje gelegd nou hopen dat het goed gaat ik vind het spannend.

:D:D:D:D

♥Debby♥

He... spannend hoor!! suc6 verder...

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.