5 mei 2025, 14:54:40

Een aantal vragen???

Gestart door barberaprins, 14 december 2007, 10:55:48

« vorige - volgende »

barberaprins

Hallo allemaal,

Ik ben nog redelijk nieuw hier maar heb een aantal vraagjes, Ik heb een koppel valkparkieten die een week of zes geleden een jong hebben gekregen, met het jong (Gizmo) gaat het super, begint zelfs zelf al wat te eten en vliegt al lustig rond in huis samen met vaders. Maar nu is het geval dat het koppel (Goofy en Guusje) al weer aan het paren zijn (heb geen nestkastje meer hangen) en ik vroeg me af of het niet ongezond is als ze nu weer eitjes gaat leggen of kan dit gewoon, vind het namelijk wel erg leuk!
Dan wilde ik ook nog iets vragen...... graag wil ik er nog een koppeltje bij, maar....... kan dit gewoon en misschien een rare vraag maar zijn valken monogaam? En hoe doen jullie dat met jonkies, verkopen jullie die of ruilen? Dit in verband met inteelt, tja waar denk je allemaal aan zal je denken maar dat is wel een zorg van mij want je wil natuurlijk wel gezond kweken. Nou ik hoop maar dat het een beetje duidelijk overkomt en anders hoor ik het wel, alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes Barbera :D

Rianne

Hoi,

een koppel laat ik ook 2 rondes achter elkaar doen. Als het 2 kleine nestjes zijn geweest mogen ze van mij ook een 3e, als ze daar weer mee beginnen. Jouw koppel heeft 1 jong grootgebracht, een 2e nestje moet geen probleem zijn :)

Valken zijn niet monogaam. Vaders doen het zelfs met dochters en moeders met zonen, daar kijken ze niet naar ;D
Ik verkoop m'n jongen, van dat geld koop ik weer voer en speeltjes enz. Jongen ruilen kan ook, maar let goed op met wie je ruilt en houd je nieuwe aanwinst dan wel 6-8 weken in quarantaine.

barberaprins

Nog een vraagje? erg he?
Het nestkastje kun je die toch het beste zo hoog mogelijk hangen of maakt dat niet uit, dacht namelijk dat vogels het liefst zo hoog mogelijk zitten? Of kan hij ook op de grond? Heb namelijk sinds een week een grote binnenvoliere.
Groetjes Barbera

Rianne

Ik gebruik zelf horizontale blokken, waar ik 2 haakjes aan vastmaak. Deze bevestig ik dan aan de buitenkant van de kamervoliere, op de plaats waar normaal een luikje zit. Deze haal ik er af, door de haakjes iets te verbuigen. Het deksel maak ik los, zodat ik die er af kan schuiven. Aan de rand van het deksel zitten spijkertjes zodat ie er niet in kan vallen. Zo hoef ik niet in de kooi om het nest te controleren. :)

Je kunt m hoog ophangen maar ik zou m zo hangen zodat het voor jou het makkelijkst is. Als je bijv in een voliere blokken ophangt, bij meerdere koppels, willen ze meestal wel de hoogste. Maar bij 1 koppel en 1 blok hebben ze verder geen keuze.

barberaprins

Dankejewel Rianne voor jouw antwoorden tot zover

Groetjes Barbera