9 mei 2025, 01:13:49

Kuifje 7 eitjes ondertussen

Gestart door Sally, 4 januari 2008, 15:51:02

« vorige - volgende »

Sally

4 januari 2008, 15:51:02 Last Edit: 20 januari 2008, 18:20:15 by Sally
Hallo,

Ik heb een vraag ivm mijn Popje Kuifje.
Kuifje zit samen in een grote kooi met mijn wildkleurventje Kenji.
Die wipwappen bijna elke dag wel en keer of 2...
Vandaag zelfs meer.. :s.
Nu sinds vandaag zit Kuifje en Kenji constant op de bodem rond te lopen en kruipt Kuifje geregeld in 1 en hetzelfste hoekje om daar kippetje te gaan zitten... Kenji gaat daar ook soms bij zitten en dan gaan ze ofwel weer wipwappen, ofwel lekker kroelen met elkaar. Kuifje maakt ook rare geluidjes, en Kenji is constant aan het fluiten...
Ternet zat Kuifje wel gewoon op een stokje te slapen, maar nu zit ze weer in hetzelfste hoekje..Dat hoekje is al helemaal kaal al de beuksnippers zijn daar weg. En net hebben ze daar weer gewipwapt...

Kan het zijn dat Kuifje en Kenji een nestje zoeken?
Het is bijna onmogelijk dat als ze eitjes legt ze dan bevrucht zijn want Kenji is nogmaar 7 maanden oud.. Van kuifje weet ik het niet 100% zeker. maar zij is ook nog geen jaar oud. Ik weet alleen dat ze van 2007 is.

Groetjes Sally

margreet

hallo,

Dat is heel goed mogelijk, vaak vertonen valkjes geen paargedrag als er geen broedblok aanwezig is.
Ook paren ze wel maar dan komen er geen eitjes.
In jouw geval is de leeftijd wel erg jong maar dat kun je niet tegenhouden.
Als ze eitjes gaat leggen kun je ze vervangen door neppers.
Laat ze dan maar gewoon hun gang gaan.
Kunnen ze alvast oefenen.
En als je in de toekomst misschien een nestje wil gewoon een blok aanbieden over een paar maanden.

groetjes Margreet

Sally

Hallo ,

Ik denk nu bijna heel zeker dat Kuifje eitjes gaat leggen.
Ik zie er namelijk eentje zitten... Haar onderbuikje is dik... Kan dat?
En haar poepje staat verder open dan anders...

Groetjes Sally

Mico

Hoi hoi Sally,

Ik denk bijna ook zeker dat Kuifje eitjes gaat leggen...zoals jij het beschrijft zo was het bij onze Mico en dusty precies eender. Wij hebben nu dus 3 eitjes  :D
Onze valkjes zijn bijna 11 maanden dus ook nog wel aan de jonge kant...wij wachten gwoon af wat het gaat worden...de eitjes zijn in ieder geval wel bevrucht.
Zeven maanden is nog wel jong ja...dus zou ook de eitjes vervangen voor nep eitjes.

Succes ermee !!!

Groetjes,
Miranda en Corine

Sally

Hallo Miranda & Corine,
Ons Kuifje heeft dus deze nacht ofzo een eitje gelegd...
Maar het was helemaal stuk... Dus ik denk dat ze het gewon vanuit haar stok heeft gelegd...
Ze hebben ook helemaal geen blok ofzo.
Ze zaten ook allebij gewoon op stok, dus ze waren totaal niet aan het broeden ofzo op dat eitje...

Groetjes Sally

Mico

Hoi Sally,

Vanaf de stok een eitje leggen is ook niet echt handig  ;) de kans is dan heel groot dat de eitjes kapot gaan.
Je hebt grote kans dat ze het volgende eitje wel gewoon op de grond gaat leggen. Nu kan je dus om de dag een eitje gaan verwachten. Ook wij hadden 2 kapotte eitjes...maar ja die dingen gebeuren nu eenmaal.

Groetjes,
Miranda en Corine

Bello

Hoi Sally,

Bij onze Catka waren ook de eerste 2 eitjes kapot gevallen maar s'nachts had ik een handdoek op de bodem van de kooi gelegd en zo een eitje kunnen redden.

Daarna hebben wij ze een broedblok gegeven maar met 2 kunsteitjes erin omdat ze al 2 eitjes had gekregen.

Als ze zo jong zijn gewoon nepeitjes geven.

Catka is nu 1 jaar en 3 maanden en Jannes word in februari pas 1.
Ze zijn ook nog jong en daarom hebben ze nu 2 nepeitjes erbij liggen bij 4 echte eitjes.

Dorothé

ps laat ze maar oefenen voor later want een jong koppel weet echt nog niet alles...
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sally

hallo,

Het eitje is blijkbaar dan toch niet stuk gevallen...
Maar Kuifje of Kenji hebben het eitje gewoon stuk gepikt...
Mijn moeder had dit gezien..
Hoe zou dit komen? Wilden ze het eitje niet?
Kuifje heeft nog geen 2de eitje gelegd, maar ik denk dat dat nog wel gaat komen, want haar onderbuikje is weer een beetje dik... en ze kruipt weer regelmatig in het hoekje, terwijl ze dan zo'n rare prietgeluidjes maakt zodat Kenji direkt naar haar toekomt.

Ze wipwappen er trouwens ook nog op los.. Is dat normaal?

Groetjes Sally

Sally

Hallo iedereen,

Ondertussen heeft Kuifje al haar 6de eitje gelegd vandaag...
Dit is toch wel het maximum?
Ik heb er maar 2 nepeitjes bij liggen. En haal het gelegde eitje dan telkens weg. Is dat een probleem dat er maar 2 nepeitjes liggen?

Kuifje broedt trouwens ook totaal niet op de eitjes, nog steeds niet...
Zal ze onderant gaan stoppen met leggen en wat als ze eitjes blijft leggen?
Mijn moeder was aan het zeggen voor er een broedblok in te hangen, maar dit vind ik nog veel te vroeg. Dan moeten ze nog enkele maanden wachten.
Ze wipwappen trouwens ook nog steeds elke dag. Is da normaal of ni?

Groetjes Sally

♥Debby♥

Ik heb weleens ergens gelezen dat er iemand een valkje had die net zolang doorging tot er 6 eitjes lagen.. dus die kreeg altijd 6 nepeitjes of het werd aangevuld tot 6 eitjes..

dus misschien vinden ze 2 te weinig.. ik zou er dan maar meer terug gaan vervangen anders vergt het wel heel veel energie..

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Sally

Hallo Debby,

Misschien heb je wel gelijk, want vandaag heeft kuifje haar 7ste eitje gelegd... :s
Het rare is, de eitjes liggen gewoon uit elkaar, en ze broedt er niet op... dus misschien kan ik gewoon de echte eitjes laten liggen?

Groetjes Sally

Bello

Als je geen jonkies wilt zou ik er meer nepeitjes onder leggen.

Als ze maar op 2 nepeitjes blijft liggen blijft ze eieren leggen tot ze er weer 6 heeft.

Dan 4 nepeitjes erbij gaan halen.

Dorothé

ps Catka van ons ging ook pas broeden na het laatste eitje leggen.
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel