-•=De Grijze Parel 2008=•- ...07-01-2008 R.I.P Bonito...

Gestart door •=Bonnie=•, 19 november 2007, 15:08:29

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

Citaat van: Debbeltje op  8 januari 2008, 11:19:39
zo zo..ze hebben er duidelijk zin in!

Mooie mutatie's verwacht je hoor.. Veel succes met Mork & Mindy!

En of ze er zin in hebben, ze hebben vandaag minstens 4x zitten treden  :o

Citaat van: Rianne op  8 januari 2008, 17:01:01
Erg he, dat je dan nog moet wachten... Spannend allemaal! :D

Nou ze zijn zo bezig joh... echt bizar na die paar dagen, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt hoor. En ze hebben Jelle en Beauty aangestoken... Jelle is sinds vandaag regelmatig aan het fluiten en hij en Beauty zaten druk te kroelen  :D. Maar bij hun is het heel simpel, zij mogen nog niet voorlopig. Mork & Mindy zijn van 2003 dus royaal volwassen. Als Mindy nu op de bodem gaat leggen wordt het anders natuurlijk, dan krijgen ze gewoon een blok, dan is het hun keuze. Maar ik ga er vanuit dat ik nog tot februari geduld moet hebben  :)

Het vooruitzicht is wel al heel gaaf, ik vind het zo leuk dat ze elkaar zo leuk vinden, dat was echt een grote gok. En dat Jelle en Beauty een koppeltje zullen vormen maak ik me ook niet echt druk om. Maar die zijn dan ook vrijwel samen de pubertijd door gegaan nu :)

Dierenfreackske

Hoi Bonnie ........Waar ligt Friesland eigenlijk ? Misschien als dat niet zo ver van Cadzand zou zijn kan ik er wel eens heen gaan samen met mijn man he !!! Kan ik eens kijken voor valkjes bij je !! Ik heb nog een vraagje ....hoe groot moet een voilere zijn voor 10 valkjes samen buiten ? Ik ga nl.
na de winter zelf vier valkjes buiten houden maar moer eerst nog wat informeren overal ....jij hebt hele mooie voileres he
en bent al een tijd bezig met het kweken enzo en je hebt ook prachtige voileres ! Kunnen ze samen in de voilere mocht ik ooit met iemand kweken ? Of moet ik ze dan appart houden ? In principe wil ik een voilere voor 10 valkjes en twee voor eventueel twee valkjes samen (koppels he !!) Grtjs Ann

*Esther*

Friesland ligt in Noord NL, en daar woont Bonnie weer onderin (Friesland). ;)

•=Bonnie=•

Citaat van: Dierenfreackske op 11 januari 2008, 07:46:09
Hoi Bonnie ........Waar ligt Friesland eigenlijk ? Misschien als dat niet zo ver van Cadzand zou zijn kan ik er wel eens heen gaan samen met mijn man he !!! Kan ik eens kijken voor valkjes bij je !! Ik heb nog een vraagje ....hoe groot moet een voilere zijn voor 10 valkjes samen buiten ? Ik ga nl.
na de winter zelf vier valkjes buiten houden maar moer eerst nog wat informeren overal ....jij hebt hele mooie voileres he
en bent al een tijd bezig met het kweken enzo en je hebt ook prachtige voileres ! Kunnen ze samen in de voilere mocht ik ooit met iemand kweken ? Of moet ik ze dan appart houden ? In principe wil ik een voilere voor 10 valkjes en twee voor eventueel twee valkjes samen (koppels he !!) Grtjs Ann

Hoi Ann,

Esther zei het al, 4 uur rijden enkele reis om precies te zijn  ;D

Wat betreft de huisvesting, ik ga uit van minimaal een vierkante meter per koppel.

Tijdens de kweek ligt het helemaal aan je valkjes, sommige valkjes willen echt een boel ruimte om hun nestkast en knokken echt met de rest als ze in de buurt komen. Anderen vinden het prima als een ander koppel boven op het blok zit waarin ze zelf broeden.

Mijn ervaring is dat er minimaal een meter tussen twee nestblokken moet zitten. Dus stel je hebt een vlucht van vijf meter lang tegen een schuur aan zodat je 1 dichte wand hebt, dan kan je daar 5 blokken tegen de dichte wand, hangen dus 5 koppels in huisvesten tijdens de kweek. Buiten de kweek zou je daar 10 koppels in kwijt moeten kunnen.

Een lange kooi als eentje van 1 x 5 heeft als voordeel dat je hem kunt opdelen. Je kan er schotten met een deurtje in plaatsen zodat je 5 delen van 1m x 1m in kunt maken en zo tijdens de kweek je koppels apart kunt houden als ze agressief zijn of als je op mutatie wilt kweken en zeker wilt zijn dat ze niet vreemd gaan.

Maar dit is geen exacte wetenschap hoor, er zijn ook mensen die kweken in een ruimte van 2m x 2m en hier 8 koppels in houden.

Bij mij hebben ze vluchten van 1m bij 3m plus een binnenhok, hier hou ik twee koppels in. Omdat ik mijn vaste wand aan de kopse kan heb kan ik buiten maar 1 blok ophangen. Ik hang dan ook 1 blok in het binnenhok en laat de valken kiezen of ze binnen of buiten willen broeden. Hebben ze gekozen en gaat het goed dan blijft het luik open, anders gaat het dicht en hebben ze beide hun eigen ruimte.

Meer koppels per vlucht wil ik niet omdat als de jongen uitgevlogen zijn er dus zomaar 14 valkjes in een vlucht kunnen vliegen als beide koppels 5 jongen hebben. Dat vind ik errrrrrrrrrrrrg veel ;)

Maar nogmaals, ik ben geen expert, ik hou alleen van ruimte voor m'n beestjes.

Citaat van: *Esther* op 11 januari 2008, 09:02:58
Friesland ligt in Noord NL, en daar woont Bonnie weer onderin (Friesland). ;)

;)

Tjerk

Cool, dat het met Mork & Mindy zo goed gaat. Zo krijg je al helemaal kriebels voor aankomend seizoen. Ik vraag me alleen af hoe snel het weer het gaat toelaten :S.

Hier zit Sky (Bleekmasker) de ene keer achter Summer (Albino) aan en de andere keer zit hij achter Aylo (Cinnamon Bont Opaline) aan. Dus ik ga ze lekker in een broedkooi laten kweken, dan heb ik ook zekerheid dat hij niet aan alle kanten gaat rotzooien ;D.....

En daarnaast ga ik dan met vijf of zes koppels kweken in een volière en misschien wissel ik dat in de tweede ronde nog om. Zeker omdat het popje van Fallow nog vrij jong is, lijkt me dat het verstandigst. Cocktail & Dreams gaan het zowieso nog een keer proberen.

Ik had ze trouwens een poos terug vast en één van beide was uit 2001 of 2002 en de anders was of iets ouder of iets jonger. Zo oud kunnen ze dus ook niet zijn. Maar of dat dit keer iets wordt gaan we vanzelf zien, m'n moeder vindt het in elk geval zonde om die twee uit elkaar te halen en ik houd ze zelf ook liever bij elkaar.

Doordat Joep trouwens zo vaak gevallen is doordat z'n staartveren niet goed meer waren heeft hij al z'n vleugelpennen nog korter gekregen. En nu zitten er een paar bloedpennen tussen. Dus dat gaat nog steeds niet zo lekker, hij zit nu in een kleinere kooi zodat hij niet meer kan vallen. Maar hij zit er nog wel steeds aan, in eerste instantie willen we die pennen gewoon laten uitruien, maar doordat hij er steeds aanzit gaan ook z'n nieuwe continu kapot :S... Misschien is het het verstandigst als we die er een keer uittrekken, maar daar zitten ook weer risico's aan :S... Moeilijk...

Groeten Tjerk

•=Bonnie=•

Hi Tjerk,

Wat balen dat de veren van Joep afbreken :( Wat betreft Cocktail en Dreams zou ik ze pas uit elkaar halen als het ook dit jaar weer fout gaat. Als omkoppelen dan toch moet zou ik Dreams koppelen aan een zuivere wildkleur man.

Wat betreft Mork & Mindy, die zitten binnen dus als ze morgen zouden willen beginnen zou dat wat dat betreft gewoon gaan ;)

Anke

Hoi Bonnie,
Wat spannend dat Mork en Mindy hun gang mogen gaan ;D
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

•=Bonnie=•

Citaat van: *Anke* op 13 januari 2008, 18:27:05
Hoi Bonnie,
Groetjes Anke

Hey Anke :)

Ze hebben nog geen blok hoor en dat krijgen ze ook nog niet, tenzij Mindy eitjes op de grond gaat leggen. 1 februari krijgen ze een blok.  :)

Anke

Hoi Bonnie,
Aha.....
Dan kunnen ze even lekker oefenen ;D
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

*Esther*

Citaat van: Bonnie op 13 januari 2008, 18:40:17
Citaat van: *Anke* op 13 januari 2008, 18:27:05
Hoi Bonnie,
Groetjes Anke

Hey Anke :)

Ze hebben nog geen blok hoor en dat krijgen ze ook nog niet, tenzij Mindy eitjes op de grond gaat leggen. 1 februari krijgen ze een blok.  :)

Huh, waarom precies 1 feb?? ::) ;)

•=Bonnie=•

Citaat van: *Esther* op 13 januari 2008, 23:30:46
Huh, waarom precies 1 feb?? ::) ;)

Dan zijn ze hier 10 weken. Eerder vind ik eigenlijk te snel na de verhuizing en als de jongen uitvliegen wil ik ze naar buiten doen maar dat moet voordat het koppel waarmee ze de vlucht gaan delen een blok krijgt om onrust te voorkomen :)

Dierenfreackske

Hoi Tjerk , heel erg bedankt voor je antwoord hoor !
Ik ben er nog niet zo uit wat ik juist zal doen ! Dus in principe
mag ik gewoon iedereen samen doen en gewoon telkens op een meten van elkaar een blok hangen ! Ok , dat komt wel in orde denk ik ! Maar ik ga wel zien he ! Grtjs Ann

•=Bonnie=•

Citaat van: Dierenfreackske op 14 januari 2008, 07:59:56
Hoi Tjerk , heel erg bedankt voor je antwoord hoor !
Ik ben er nog niet zo uit wat ik juist zal doen ! Dus in principe
mag ik gewoon iedereen samen doen en gewoon telkens op een meten van elkaar een blok hangen ! Ok , dat komt wel in orde denk ik ! Maar ik ga wel zien he ! Grtjs Ann

Tjerk?  ::) :o ;D

Dierenfreackske

Sorry ....ik was even verstrooid hoor maar ik zie het nu pas he .......ik bedoel natuurlijk Bonny he  ! Hihihi...ik had even
en heb de namen verwisseld he ! Grtjs Ann

•=Bonnie=•

16 januari 2008, 20:23:15 #104 Last Edit: 16 januari 2008, 20:48:29 by Bonnie

Het gaat beginnen...

Mindy zit met een dikke kont en een knikstaart...  ::)  Ik vind het te bizar voor woorden maar uiteraard ook erg leuk. Omdat ze nu toch gaat leggen heb ik ze maar een blok gegeven. Binnen tien minuten zat ze er in, ze is sinds 17:00 niet meer uitgeweest...

Aangezien hier lutino-geelwang popjes en lutino mannen split geelwang uit kunnen komen hoef ik waarschijnlijk niet te vertellen hoe nieuwsgierig ik naar het resultaat ben.  :)