2 mei 2025, 00:17:02

koppel en 1 man, nestkast opgehangen

Gestart door margo23, 25 november 2007, 14:37:33

« vorige - volgende »

margo23

Hoi

Wij hebben 3 valkjes, waarvan 2 een koppeltje vormen. Ze zijn erg aan elkaar gewend en er is nooit ruzie. Nu hebben we sinds kort een nestkast in (eigenlijk aan de buitenkant van de kooi) de kooi, een grote kamervoiliere, gehangen. Sindsdien wordt het alleenstaande mannetje (Jacco) bij het blok weggejaagd. Dit vonden we zo zielig dat we hem tijdelijk in een aparte kooi hebben gedaan. Nu roepen de valkjes elkaar wel (Jacco is nu beneden, het koppeltje in een kamer boven), dus lieten we ze af en toe bij elkaar (kooi wel dicht, anders moeten we Jacco weer vangen). Nu wilde we Jacco weer mee naar beneden nemen...hij werd heel agressief en viel ons aan (ging op schouder zitten en pikte in nek/gezicht/vinger). Dit heeft hij nog nooit eerder gedaan. We hebben Jacco terug naar beneden gebracht (gevangen met theedoek). Waar komt dit gedrag vandaan, wil hij niet bij zijn maatjes weg, is hij ook broeds?
Kan je normaal een nestkast in een kooi ophangen met andere valkjes erbij?

Groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

bobbie

Er is ineens, door een hormonenstorm van het koppel, een hoop veranderd voor het mannetje alleen. Logisch dat ie van slag is.

Zelf zou ik het mannetje in een kooi apart, naast de kamervoliere van het koppel zetten. Zo zien ze elkaar nog steeds en roepen ze niet meer naar elkaar. Echter ze kunnen hem niet meer wegjagen. Op die manier verandert er het minst voor de birdies.

Normaal kan je wel een nestblok ophangen, maar niet als het geen komplete koppels zijn, dat blijkt maar weer.
Ik heb in een kooi 3 valken zitten, 1 koppel en een pop. Géén nestkast. Toch, als de pop van het koppel broeds is, wordt de vrijgezelle pop opgejaagd door het popje van het koppel. Dan zet ik haar ook apart in een kooi naast de andere kooi.
Soms lijkt het wel dat ze liever wordt achterna gezeten door de pop en weggebeten, dan dat ze alleen in een kooi naast hun kooi zit. Ik snap ook niet alles. We zeggen weleens: een mens zit raar in elkaar. Maar ik denk dat dat ook weleens voor de valkjes geldt. ;)

Succes, Nel :)

margo23

Hoi

Bedankt voor je berichtje, we hebben de kooien bijelkaar gezet. Er is inmiddels ook een eitje!! zo leuk...ben benieuwd!!

Groetjes, Margo
Speedy, Jacco en Pearl

Karin

En neem er anders een lief popje bij voor de vrijgezelle man  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

margo23

Dat is ook de bedoeling.... ;Dheb wel eens gezocht, maar er worden weinig popjes aangeboden (beetje tam)
Speedy, Jacco en Pearl

Lin

Links staat een link naar de verkooppagina of kijk anders links bij kwekers. of bij Dagboeken  ;)

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

En je kan "herplaatsing" in de gaten houden, daar staan ook regelmatig leuke popjes  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

margo23

Ja ik zal het eens in de gaten houden...ik wacht eerst wel de eitjes en een evt nestje af. Jacco zit nu alleen in een reserve kooi, daar zet ik geen 2e bij. Pas als hij weer teruggaat naar de grote kooi, dan pas gaan kijken denk ik...
Vandaag het 2e eitje, ben erg benieuwd of ze bevrucht zijn. Jacco is trouwens weer rustig, gelukkig.
Speedy, Jacco en Pearl

margo23

Gisteren kon ik eindelijk even in het nestkastje (zo'n uitgeholde boomstronk) kijken, beide waren van het nest af...5 eitjes al! Wat is het gemiddelde aantal eitjes? Schouwen durf ik niet, ze gaan maar heel kort van het nest af en zijn behoorlijk agressief..(logisch). Met Jacco gaat het prima, als ik thuis ben neem ik zijn kooi mee naar beneden en kan hij vliegen, als we weggaan zet ik em bij de anderen neer. Hij is nu weer gewoon Jacco gelukkig....

Groetjes, Margo
Speedy, Jacco en Pearl

Lin

Ik zie dat je  geen reactie hebt gehad. Gemiddeld inderdaad 5, maar vaak komen er niet altijd 5 gezonde donsjes uit. Hoe gaat het nu?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)