luchtvochtigheid verhogen en vraag over eitje!

Gestart door ManjaV, 18 november 2007, 13:38:08

« vorige - volgende »

ManjaV

18 november 2007, 13:38:08 Last Edit: 26 november 2007, 13:20:50 by ManjaV
Hoe verhoog ik de luchtvochtigheid in een kamer waar een gashaard staat?
De luchtvochtigheid is ongeveer 50% en dat is niet heel slecht, maar het kan wel beter.
Dit in verband met het broeden van de valkparkieten.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

bobbie

Hoi Manja,

Je kan bakken water in de buurt van de kachel zetten.
Daarnaast zou ik met een plantensproeier in de buurt van het broedhok gaan sproeien met lauw water. Zelf deed ik ook altijd een pufje door het gat van het broedhok.

Zeker ook een schaal water op de bodem van de kooi zetten zodat ouders hun buik nat kunnen maken. Hun instinct weet precies wanneer ze dat moeten doen.

Succes, Nel :)

ManjaV

Hoi Nel,

Bedankt voor je goede tips! Daar heb ik heel veel aan.
Ik had al een pan met water op de kachel zelf gezet ;D maar nu zal ik ook diverse bakjes erbij gaan zetten. Maar het verdampt zeker alleen als de kachel heel hoog staat?
Vanochtend had ik gesproeid en toen viel het mij op dat de luchtvochtigheid meteen steeg tot 70 %. Dat blijft dan ongeveer een uurtje zo. Maar dan zal ik meteen weer sproeien als ik bijvoorbeeld thuis kom van mijn werk. En door het gat sproeien van het broedblok: moet dat als er eitjes liggen of kleintjes in zijn?
En helemaal ook een goed plan om een schaaltje met water op de bodem te zetten. :D Dat zal ik in ieder geval elke dag gaan doen.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

bobbie

Op de bodem van de kooi he, niet op de bodem van het broedhok :-X :P

En als het goed is zit rechts het invlieggat van het nestkastje, en zit links het kuiltje waarin de eitjes worden gelegd of waar de jonkies liggen.
Ik sproeide dan rechts gericht, beslist niet links gericht, want anders raak je inderdaad  de eitjes of de jonkies.

Als je het niet prettig vindt dit te doen, dan kan je ook de buitenkant van het nestkastje besproeien. Op deksel bijvoorbeeld. ;)

Groetjes, Nel :)

ManjaV

Hoi Nel,

Nee, niet op de bodem van het broedblok ;D ;D ;D

De ingang van mijn broedblok zit wat in het midden, dus ik denk dat het een grote kans is dat ik dan de eitjes of de kleintjes zou raken.
Daarom zal ik het broedblok gewoon van de buitenkant bespuiten.
Moet dit twee keer op een dag?
Want de luchtvochtigheid hier is best laag, momenteel 40%, en elke keer als ik het besproei, stijgt het tot boven de 60%, alleen kan ik er natuurlijk niet de hele dag naast gaan staan met de plantenspuit. ;D

Die luchtvochtigheidsgraad: bepaalt dat of de eitjes uitkomen ofzo?
Ik heb hier in mei een nestje gehad waarvan het enige vruchtbare eitje wel gewoon is uitgekomen.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Romy

Hoi Manja

Ik weet niet of het helpt, misschien zijn er andere die het beter weten, maar ik dacht zo :
Er bestaan zo'n dingetjes (ik weet echt  niet hoe dat heet  :-X), waar je langs onder een kaarsje in zet, en bovenaan is er dan een potje waar je water kan indoen, en meestal is het dan de bedoeling om daar olie of zo bij te doen, zodat dit een goede geur afgeeft.
Maar als je dit enkel met water zou vullen, dan verdampt dat water. Zou de vochtigheid in de kamer dan ook niet toenemen???

Ik weet niet of dat een goed idee is, maar wou het toch even vermelden.

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Voor als ik thuis ben, is dat een heel goed idee!
Ik heb zo een ding waar je een glazen pot met thee op kan zetten, als ik die erop zet, gaat het wellicht ook wat verdampen!
Bedankt voor je tip! Ik ga het zeker uitproberen!

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

*Yvon

Hoi Manja

De luchtvochtigheid is nu ook lager door de kachel/verwarming.
Perly is in de zomertijd geboren en dan is de luchtvochtigheid heel anders in de woonkamers.
Ikzelf heb ook waterbakken hangen aan de verwarming,als ik die niet vul voel ik ook dat de lucht hier droger wordt.
Droge keel.
Als de lucht bij jou te droog is,kan het gebeuren dat het vliesje in het ei ook te droog wordt.
Daardoor zou het donsje niet uit het ei kunnen komen.

groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

ManjaV

Hoi Yvon,

Er staan inmiddels een paar bakken met water bij de kachel. ;)
En de kachel staat trouwens nauwelijks aan, ik denk dat het echt aan de buitentemperatuur ligt.
Of de luchtvochtigheid is hier altijd hetzelfde, in mei heb ik het niet gemeten (toen Perly werd geboren).
Ik besproei het blok een paar keer per dag en dan zie ik ook meteen de luchtvochtigheid stijgen tot boven de 60.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Romy

Hoi Manja

Kan je niet op de ene of andere manier een bak water OP de kachel zetten? Zo verdampt het water veel sneller (als ie aanstaat natuurlijk  :P)

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Ik heb in ieder geval al een grote pan met water op de kachel staan. ;D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Rianne

Je hebt van die stenen bakken die je aan de kachel kunt hangen. Je zult ze niet veel meer vinden denk ik, het schijnt dat ze op lange termijn niet zo gezond zijn. Dus goed schoonmaken elke week. :)
Ik sproeide 2 keer per dag het hele blok, in ieder geval van buiten, het deksel deed ik van binnen, maar die kon ik er gewoon afpakken.
Luchtvochtigheid mag ook niet te hoog zijn maar die 2 pieken per dag zullen niet veel uitmaken.
Hebben de oudervogels een badje? Zo kunnen ze het ook een beetje zelf bepalen. :)

ManjaV

Hoi Rianne,

Bedankt voor je tips! Ik ga ze vanaf morgen een badje geven, Nel adviseerde dit inderdaad ook al, het lijkt me een erg goede tip.
Die stenen bakken zal ik wel niet meer vinden dan...maar de pan doet hopelijk ook zijn werk.
Ik merk dat nu met het regenachtige weer, de luchtvochtigheid wel weer is gestegen, het is nu boven de vijftig procent. Nu maar hopen dat het zo blijft. ;D
Ik kan het deksel van het blok ook aan de binnenkant sproeien trouwens, dan moet ik het eerst opendoen.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Lin

action of blokker heeft van die bakken voor aan de kachel. Je kan ook een bevochtigde doek op het broedblok hangen. Niet al te druk maken om de eitjes hoor, ze kunnen veel hebben.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ManjaV

Hoi Lin,

Dankjewel voor je superhandige tip! Een vochtige doek om het broedblok, wat een goed idee! :D Ga ik meteen doen!

Thanks!

Had ik nog 1 vraagje over een van de eitjes:
Er zat een klein scheurtje in en een minideukje. Ik heb er wat blanke nagellak op gedaan. Nu is mijn vraag: mocht het eitje zich goed ontwikkelen, kan het kleintje dan wel door die nagellak heen? Het is maar een klein beetje hoor, een streepje. En ten tweede: is die lucht wel goed, van de nagellak dus. Het ruikt best sterk.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki