8 mei 2025, 07:02:30

Alleenstaand en een eitje!

Gestart door KiP, 8 november 2007, 11:28:02

« vorige - volgende »

KiP

8 november 2007, 11:28:02 Last Edit: 8 november 2007, 11:31:53 by KiP
Hoi! Ik kom net uit m'n bed rollen maar was meteen wakker! Mijn alleenstaande valkparkietvrouwtje heeft een ei gelegd!

Gister was ze vreselijk alert en 'opvliegend', vannacht was ze continu in de weer op de bodem van de kooi en viel ze agressief aan als ik bij haar kwam. Het was al een tijd duidelijk dat ze broeds is; ze zit steeds in een hoekje van de kooi op de grond en ik kan haar amper aaien want ze begint meteen te piepen en te trillen.

Ik heb jarenlang kippen gehad, dus ik was gewend aan eieren zonder haan, maar dit eitje was toch een redelijke verrassing. Ergens op het forum las ik een oud bericht over het plaatsen van een bevrucht eitje, maar dat geeft een dilemma..

Mijn valkparkietje was als baby al een weesje en is door de kweker en mij met de hand grootgebracht. Ik heb gepleit voor een ander vogeltje, maar mijn broer, bij wie ik woon, bleek allergisch en mijn vriend, bij wie het vogeltje nu woont, moet zijn moeder te vriend houden. We hebben al eens een andere parkiet voor een paar maanden bij Juci in de kooi gehad, maar Juci wilde er werkelijk niets van weten; ze lijkt compleet sociaal gestoord.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Aan alle kanten wordt een extra valkje tegengewerkt; bovendien ben ik bang dat Juci er niets van wil weten of het eitje laat liggen. De enige opties zijn: eitje meteen weghalen (maar ik las dat ze dan meteen een nieuw ei legt) of het onbevruchte eitje laten liggen..

Waar denken jullie dat ze het meest bij gebaat is? Het verwerken van een ei-roof of het broeden op een 'nep-ei'?

Gerda

Hoi Kip,

Je kunt haar het beste het ei en de eventuele eieren die nog gaan komen laten houden (of vervangen door nep-eitjes) Na een paar weken verliest ze dan de belangstelling.
Als je het eitje weghaalt blijft ze leggen en dat zal haar uiteindelijk uitputten. Valkjes zijn geen kippen, maar dat wist je al  ;)

Geef haar voldoende afwisselend eten en bied mineralen, sepia en grit aan.

Ik zou nooit een bevrucht ei geven aan een valkje alleen. Het broeden, voeren en opvoeden gebeurt bij valkjes door beide partners. Voor een valkje alleen vind ik dat te zwaar.

Groetjes, Gerda

KiP

Haha nee ik dacht juist dat alleen kippen een ei konden leggen zonder man; daarom was het zo'n verrassing :D Ze was inderdaad erg fanatiek met de sepia de afgelopen tijd. Eivoer en grit heeft ze en ik zal wat extra verwennerij/vitamientjes voor haar halen. Gezien het (sociale) kronkeltje in haar kopje vroeg ik me sowieso al af of ze een nestje zou aankunnen, maar als het voor een 'gezonde' valkparkiet al amper te doen is een alleenstaande ouder te zijn, zou het voor Juci dus echt een hopeloze zaak zijn.. Dankjewel voor je snelle reactie!

carco

Hoi: ik heb ook zo'n mutsefluts die eitjes legt, en ik heb haar niet alleen!
Dus voel je daar niet schuldig over. Ik heb 8 valken in huis en zij heeft wel eens waar geen partner (terwijl er wel een man vrijgezel is, maar die hoeft ze dus niet)maar toch afleiding zat zou je zeggen.
Zodra ze een broedblok ziet gaat zij solidair mee eitjes leggen waar ze dan ook trouw 3 weken op blijft zitten. En inderdaad dan is het een pitt-bull.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

KiP

9 november 2007, 11:04:28 #4 Last Edit: 11 november 2007, 20:17:28 by KiP
Gelukkig; er zijn dus meer 'vreemde vogels' ;)
Ik heb gister trouwens 2 knuffelmomentjes met haar gehad, dus mijn dag was weer goed! Ze zit niet fulltime op haar eitje en als ze iets anders doet, wil ze wel bij me komen, zolang ik maar niet in de kooi kom met m'n hand. Ze is daarin wel wat onwennig; aan de ene kant wil ze pikken, aan de andere kant wil ze toch wel geaaid worden en legt ze haar kopje neer, maar uiteindelijk stapt ze toch op mijn hand en is ze weer 'lief'. Ik hou haar wel in de buurt van de kooi; anders wordt ze onrustig.