3 mei 2025, 17:40:26

Maten broedblokken.

Gestart door andreas, 3 november 2007, 11:30:41

« vorige - volgende »

andreas

Heyz

Ik heb van een tante 2dehands broedblokken gekregen.
Ik vraag me wel af of ze niet te klein zijn ze hebben een diepte van 14 cm met een holle bodem een diameter van 11cm en een invlieggat van 4 cm.

grtz

Verenpakje

Hoi Andreas,

Voor valkparkieten is dit zeker veel te klein.
Wij gebruiken zelf blokken met een afmeting van 23x23x32 en een invlieggat van 7,5 cm.

De blokken zouden zelfs nog wel iets groter mogen zijn, maar dit kwam zo uit om 7 blokken te kunnen maken uit 1 grote plaat multiplex.

Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je nog meer verschillende maten en afbeeldingen tegen.

Klik op de banner voor onze vernieuwde homepage

Nu met filmpjes

Bert_85

Spijtig Andreas, maar die nestkast is inderdaad veel te klein voor valkparkieten. Ik maak vanaf dit jaar mijn nestblokken zelf, afmetingen ongeveer:

25 * 25 cm bodemoppervlakte
30-40 cm hoogte
7.5 cm diameter invlieggat

nog enkele tips als je zelf een nestkast gaat maken:

- voorzie een laddertje aan de binnenkant vanaf het invlieggat tot op de bodem, dan springen de ouders niet meteen op de eieren als ze de nestkast binnengaan
- leg op de bodem een losse plank met een nestkuiltje, dat is dan uitneembaar en handig om schoon te maken.
- maak het nestkuiltje diep en groot genoeg, anders gaan eieren en/of jongen gemakkelijk van onder de ouders uit komen
- een nestkast die langs de zijkant opengaat is doorgaans gemakkelijker voor controle
- maak de nestopening uit stevig materiaal, hieraan wordt het meest geknaagd
- zie dat je de nestkast gemakkelijk uiteen kan halen voor grondige reiniging, gebruik daarom liever schroeven dan spijkers

Allemaal zaken die ik zelf heb moeten ondervinden  ::)

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

andreas

danku voor de antwoorden.
een  laddertje zit er nog niet in men broedblokken(heb ondertussen grotere gekocht)
maar zal dat sebiet is arangere;).

grtz