Wat zijn ze in godsnaam aan het doen???

Gestart door Sonja, 10 oktober 2003, 21:41:34

« vorige - volgende »

Sonja

Hallo allemaal

Ik heb een vraagje over mijn twee valkjes, Loetje en Obi.
Sinds aan paar dagen valt me namelijk af en toe ineens heel raar gedrag op (althans: ik heb het nog niet eerder gezien) en ik vraag me af wat ze op zo'n moment aan het doen zijn?!

Ze zitten dan samen op een stok en zitten met hun snavels tegen elkaar te tikken en te doen. Daarbij duwen ze ook met hun lijfjes tegen elkaar en soms zet de 1 zelfs een poot tegen het lijf van de ander, alsof hij het lijfje van de ander vast wil grijpen, of juist weg wil "trappen". Het gaat allemaal soms best fel tegen elkaar, maar het is absoluut geen vechten (dat doen ze ook wel eens, m.n. 's avonds, maar dat is gewoon weer heel anders).
Als ze dit doen, hebben ze allebei hun kuif ook heel ontspannen oplaag staan en zien ze er vrolijk uit. Ze maken er geen geluid bij.
Maar wat zijn ze nou eigenlijk aan het doen?????
Even voor alle duidelijkheid: het zijn 2 mannetjes.

Ik ben benieuwd of iemand dit gedrag herkent.

Groetjes
Sonja

Speedy

Hoi Sonja,

Het is duidelijk macho gedrag naar elkaar toe, ik denk ook dat de één niet onder de ander wilt doen.
Ze voelen zich allebei even gelijk.
Dat ze niet vechten is dan ook heel bijzonder en mag je wel blij mee zijn hoor.
Ik heb hier mannetjes, die wel om de beurt tikken met de snavel tegen de tralies aan, maar niet tegen elkaar.
Ze klimmen elkaar wel achterna, maar verder gebeurt er eigenlijk niks.
Als ze te dichtbij komen, krijgen ze een kauw van elkaar.
Hopelijk blijft het bij die 2 van jou, bij dit  nu nog leuke gedrag.
Zijn ze jong? komen ze uit hetzelfde nest? als ze even jong zijn...dan worden ze nu volwassen en is het toch kijken wie de baas is.....als ik het helemaal fout heb....vult de kenner mij wel aan met meer uitleg hierover.

Groetjes,
    Trudie

Kolkkie

Hoi Trudie,

Volgens mij is het zoals jij al aangaf iets van territoriumafbakening.
Ze zijn dan nu aan het uitzoeken wie de sterkste is, dus wie het mooiste stukje van de kooi mag hebben.
Als het hierbij blijft, en geen grote ruzies komen, zou ik er geen zorgen om maken.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Sonja,
Volgens mij is het gewoon speels gedrag wat ze vertonen.
Dat met dat pootje optillen en ergens tegenaanzetten ken ik wel van een van mijn valkjes ook maar dat was toen ik hem nog alleen had dus dat was zeker geen territorium gedrag.
Twee mannetjes bij elkaar gaat juist heel erg goed vaak en ze gedragen zich dan soms zelfs als een koppeltje.
Er moet natuurlijk geen popje bijkomen dan kan het wel eens oorlog worden maar zelfs dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Ik heb hier nu tijdelijk 5 mannen en 3 poppen bij elkaar en dat valt best wel mee met de ruzie en in een andere volliere had ik 3 mannen en 4 poppen en dat was juist wel ruzie ondeling.

Groetjes, Paul

Sonjaa

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk zelf eigenlijk dat het meer speels gedrag is, dan terratoriumgedrag.
Ik krijg ook het idee dat, zoals Paul al zei, ze inderdaad een echt koppeltje beginnen te vormen, ookal zijn het twee mannetjes.
Net deden ze weer zo "raar" en toen viel het me op dat Obi een paar keer bij Loetje op zijn rug wilde klimmen !!??  :o
Is dat een poging om met Loetje te paren?? Want dat wordt dan natuurlijk wel wat lastig..... ;D

Groetjes
Sonja