4 mei 2025, 21:11:58

uit de kooi

Gestart door Nina en Plukkie, 10 oktober 2003, 15:21:13

« vorige - volgende »

Nina en Plukkie

Hallo Allemaal!

Ik heb sinds 1 1/2 maand een valkparkiet. Deze heb ik gekregen van mensen die er niet goed voor waren. Na moeilijke tijd heeft hij het nu eindelijk erg bij ons naar zijn zin. Hij is nog verre van tam, maar hij fluit de hele dag door vrolijke deuntjes en is heel blij als we weer thuis zijn.
Echter een probleempje. Hij komt zijn kooi niet uit!!! ???

Ik heb de hele dag zijn kooi openstaan, maar er vanzelf uitgaan? No way voor plukkie!
Heeft iemand tips om Plukkie zover te krijgen dat hij per dag een tijdje uit zijn kooi gaat. Voor de beweging en afwisseling. Ik vind het nogal zielig dat hij de hele dag in zijn kooi zit, ook al lijkt hij zich daar prima te vermaken.

Bedankt alvast,
Nina

Kolkkie

Hoi Nina,

Je zou je valkje met iets lekkers uit zijn kooi kunnen lokken, bijv. met wat trosgierst. Als hij er uit is geef je dat als beloning.
Ook zou je je valkje met behulp van een stokje eruit kunnen halen (op de stok laten plaatsnemen) en hem vervolgens op zijn kooi kunnen zetten, en daar iets lekkers neerleggen.

Erbij gezegd moet worden is dat sommige valkjes het leuk vinden om in de kooi te blijven, al klinkt het nogal saai.

Je zou dat dus kunnen proberen.

Goetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Nina,
Je valkje heeft waarschijnlijk hele nare dingen meegemaakt en in zijn kooi voelt ie zich veilig.
Je zou kunnen proberen om de voerbakjes en ook wat trosgierst aan de buitenkant van de kooi te hangen als de kooi open staat zodat als ie wil eten wel even de kooi uit moet.
Het kan soms ook helpen om er een tweede tamme valkparkiet bij te zetten die wel de kooi uitgaat en dan volgen ze vaak het gedrag van de andere vogel.
Als je geen valkje erbij wil valt die oplossing natuurlijk af.
In elk geval voelt ie zich al lekker op zijn gemak als ie zo fluit want als ze zich niet fijn voelen doen ze dat echt niet.

Groetjes, Paul

Nina en Plukkie

Bedankt voor de reacties.
Ja, als hij het in zijn kooi ook naar zijn zin heeft is het ook prima, maar het leek me leuk als hij allebei de opties had. Inderdaad het eten buiten de kooi zetten is een goed idee. Lokken met trosgierst wordt nog wat moeilijker want hij eet pas net een paar dagen voorzichtig uit mijn hand.

We doen het langzaam aan. En ja, een tweede is inderdaad een optie, alleen wilde ik hier nog even mee wachten tot Plukkie zich helemaal bij ons thuis op zijn gemak voelt, anders voelt hij het misschien wel alsof er een indringer in zijn huis komt.

Hij heeft hiervoor met een aantal parkieten in een kooi gezeten en daar werd hij lelijk gepikt, dus we wachten nog even met een vriendje.

Bedankt iedereen, voor de tips!
 :)

Groetjes Nina en Plukkie

mastolk

Hoi Nina,
Ik heb mijn valkje niet met trotsgier maar met een walnoot gelokt. Eerst wilde Pino alleen maar bij het deurtje uit mijn hand eten, en steeds hield ik de walnoot iets verder op mijn hand (een hand voor het deurtje een hand de walnoot) zodat hij wel moest kiezen of iets lekkers en op de hand of in de kooi blijven. Hij kreeg van mij alleen maar walnoot uit de hand en niet in de kooi (dus extra stimulans om eruit te komen) na een paar keer even op de hand te hebben gezeten (echt maar even) en te hebben gegeten ging het na een week(nadat hij begon op de hand te zitten) ongeveer steeds beter met het op de hand willen blijven zitten en ben ik voorzichtig mijn hand van de kooi gaan bewegen. En hem op de bank bij me gezet. Eerst eventjes (minuutje ofzo) en nu lukt het gewoon goed om hem te pakken. Als de kooi open staat gaat hij er meestal meteen uit.
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, en een tweede valkje kan inderdaad ook wonderen doen. Ze zijn super nieuwsschierig en willen elkaar in alles nadoen!
 groetjes MArgrietha