12 mei 2025, 23:45:50

M'n valkparkiet maakt ons gek

Gestart door Dido, 29 oktober 2007, 09:36:17

« vorige - volgende »

Dido

29 oktober 2007, 09:36:17 Last Edit: 29 oktober 2007, 09:39:29 by Dido
Hallo, sinds een maand of 2 word ik helemaal naar van mijn valkparkiet.
Hij is ontsettend aanhankelijk naar mij toe, wat leuk is.
Alleen heeft hij sinds een tijdje iets bedacht om zijn liefde aan mij te verklaren.
Zodra ik in de woonkamer ben (waar hij staat)
Begint hij te krijsen. Niet gewoon krijsen, maar een hele hoge piep die hij zo'n 10x herhaald.
Het is vrij ondragelijk om dat aan te horen.

Hij doet dit alleen als ik beneden kom en iedereen hier in huis wordt er gek van. Ik ook.
De enige oplossing om hem stil te houden is een doek over zijn kooi.
Maar ik merk nu dat die doek er steeds vaker omheen gaat en ik vind het zielig voor hem worden.

Wie kan mij helpen dit vreselijke geluidje te stoppen, want veel langer gaat het niet zo.  ???

(Zazou is nu 1 jaar)
Zazou <3

Dido

(Ik wil eventueel wel een filmpje van zijn gedrag maken?)
Zazou <3

Dido

Zazou <3

Gerda

Hoi Dido,

Het lijkt wel of hij de vogels buiten nadoet ;)

Een valkje dat alleen gehouden wordt, gaat vaak een partnerrelatie aan met zijn baasje.
Dus hij zal, als hij jou niet ziet gaan roepen of alles goed is.
En als ie je wel ziet, zal ie gaan roepen om bij je te mogen komen.

Het is vaak erg moeilijk om hier goed mee om te gaan.

Ik wil eerst even kwijt dat valkparkieten eigenlijk geen vogels zijn die 'alleen' gehouden moeten worden. In veel gevallen zal een maatje er bij helpen.
In sommige gevallen kun je een 'schreeuwertje' er bij krijgen. Jouw valkje zal een ventje zijn, hij fluit echt mooi!!
Dus misschien kun je er een leuk popje bij zetten. Je hoeft niet te gaan kweken hoor. Als ze eieren zouden krijgen, kun je die gelijk omwisselen voor nep-eitjes.

Maar misschien hebben anderen nog tips?

Groetjes, Gerda

danoontje21

Hij fluit echt hartstikke lief en mooi!
Door jou iedere keer te roepen is een smeek om aandacht. Ik vind de tip van Gerda heel goed om er een popje bij te nemen. Hij is dan niet meer alleen. Hij zal nog steeds tam blijven en aanhankelijk, alleen heeft hij dan gewoon een maatje bij die er altijd voor hem is.
Ik zou je wel willen aanraden om een andere kooi aan te schaffen, een rechthoekige en die misschien ook wat ruimer is. Valkjes hebben echt de ruimte nodig en genoeg speelmateriaal. Ikzelf heb voor mijn 2 valkjes al vanaf het begin een gigantische grote papagaaienkooi. Ik kan hier dikke boomtakken inhangen, een groot bad met water en genoeg speeltjes en ze hebben de ruimte om ook nog eens lekker heen en weer te fladderen van stok tot stok.
Zeker als je besluit om een tweede valkje erbij te nemen, moet je echt een andere kooi aanschaffen.

Wil je het bij eentje houden, zul je wel moeten begrijpen dat hij alleen is en gewoon verlangt naar aandacht. Die zal je toch regelmatig aan hem moeten geven om te zorgen dat hij zich niet gaat vervelen, eenzaam voelen en plukken. Om hem te laten stoppen met het fluitend roepen naar je, is het volgens mij een kwestie van negeren en juist op hem reageren als hij stil is. Al snap ik zijn gedrag heel goed als hij je hoort aankomen of ziet, hij is dan gewoon dolenthousiast dat hij zijn baasje weer ziet!

Dido

Bedankt voor de reacties :)
Een andere kooi komt er ook, die krijg ik als het goed is voor sinterklaas haha :P

Ik heb een tijdje terug al met mijn vader besproken of een 2e vogeltje mogelijk was. Maar voor hem is dit geen optie. Tenminste, dat was het een maand geleden in ieder geval niet.
Zazou <3

Gerda

Hoi Dido,

Misschien kun je je vader de voordelen vertellen van twee valkjes.
Vaak minder lawaai, en twee valkjes maken echt niet veel meer troep dan eentje.
Ook het eten van valkjes is niet duur, dus ook dat moet geen probleem zijn, toch?

Een valkje is een groepsdier en is het gelukkigst met een ander valkje.

Groetjes, Gerda

Dido

Ik heb mn vader dit topic laten lezen, en hij gaat er over nadenken.
Ook voor hem wordt het gepiep een beetje ondragelijk.
Voor jullie klinkt het mischien heel mooi en leuk.
Maar het filmpje dempt het geluid best wel, in het echt is het zoo hard en hoog dat het echt pijn aan je oren kan doen.

Alleen hoe doe je dat met 2 valkjes, ik neem aan dat Zazou het popje gaat verdedigen en dat hij agresief naar mij word? Hij is nu ook agresief naar mijn vader als ik in de buurt ben.
Zazou <3