29 april 2024, 00:07:56

kaal koppie, verder niet ziek

Gestart door groentje, 27 oktober 2007, 13:27:21

« vorige - volgende »

groentje

We hebben woensdag onze eerste valkparkiet Coco bij een particuliere kweker opgehaald.
Het blijkt een behoorlijk vrijmoedige vogel te zijn, na 5 minuten ging hij zijn kooi verkennen en ging hij meteen eten.

Hij heeft alleen een heel kaal koppie, met maar een paar omhoogstaande veertjes die kuif voor moeten stellen.
Volgens de kweker hebben zijn ouders hem daar geplukt.

Hoe lang duurt het voor hij daar veren krijgt???
Ik heb het nergens kunnen vinden.

Verder gaat het volgens mij erg goed met hem. Hij komt al op mijn vingers zitten, zelfs zonder trosgierst. Maar als ik mijn vingers beweeg gaat hij er in pikken. Niet hard, maar wel waarschuwend. Ik hoop dat dit snel over gaat zodat hij echt op zijn gemak op mijn hand komt zitten.
Ik neem aan dat dit normaal gedrag is, hij is hier nog maar 3 dagen...

Mara

Hoi Groentje

Wat voor een mutatie heeft je valkje? En ja, het kan dat hij/ zij geplukt is. De veertjes groeien als dat het geval is weer aan, zal misschien wel even duren.

mara

Anja

Hoi hoi,

Het kan enkele weken duren voordat de veertjes terug zijn gegroeid mits je valkje geplukt is. Bij lutino's zie je ook vaak een kale plek achter de kuif en meestal groeit die niet meer dicht.

Dat pikken is normaal. Wat je zelf al aan geeft hij is ook pas 3 dagen bij je.
Hoe meer jij er mee bezig bent hoe vertrouwder je valkje zich gaat voelen.

Veel plezier ermee.

Groetjes Anja

groentje

Bedankt voor jullie snelle reakties!

Het is een lutino, en zeer waarschijnlijk een mannetje.
Het zou jammer zijn als die kale plek bleef, ik begrijp van Anja dat dat soms het geval is bij lutino's.
Zou zijn kuifje dan wel weer aangroeien?

Volgens de kweker hebben zijn ouders (een albino vader en een bonte moeder) het gedaan en zou het weer aangroeien.

Vandaag heb ik een schommel voor hem gemaakt, door met een soort macraméknoop hangtouwen te maken en een stukje appelboomtak als zitstokje er tussen. Terwijl ik bezig was 'm in de kooi te hangen is hij er al op gaan zitten!

Hij schrikt al niet meer van langslopende kinderen, plotselinge geluiden, of stofzuiger. Maar in zijn kooi komen met je hand vindt hij bij mij meestal goed, maar bij mijn man niet. Ik doe wel het meest met hem, omdat ik een "thuismoeder" ben en veel met hem alleen zal zijn.
Ik denk dat we veel plezier met hem gaan beleven.

Anke

Hoi,
Het gaat bij Lution's alleen om een kaal plekje achter de kuif.
De kuif zelf groeit zeker weer gewoon aan. Het kale plekje kan overigens ook gewoon weer dichtgroeien. Afwachten maar.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes