9 mei 2025, 03:32:44

Ringen van valkparkieten

Gestart door Inger m, 8 oktober 2003, 23:38:38

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi,
Ik wil graag weten wie er hun jonge valkparkieten ringen?
Bij welke vogelvereniging zijn jullie aangesloten? Ik zit erover te denken om volgend kweekseizoen de jonge vogels te ringen. (ik heb dit voorheen bij de grasparkieten ook gedaan).
Ik weet dat er voor en nadelen aanzitten, maar ben benieuwd naar ervaringen van jullie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sander

hallo

Ikzelf zou ook zeer graag beginnen met m'n jongen te ringen maar daarvoor moet je je aansluiten  bij een vogelvereniging en hier in de buurt is er niet onmiddellijk een. Maar als ik de kans zou krijgen zou ik het zeker doen. Valkparkieten met een ring raak je immers gemakkelijker kwijt dan valkjes zonder een ring.

groetjes
sander

Paul

Hoi  Inger,
Ik heb tot nu toe mijn jongen nog niet geringd omdat dit het eerste jaar was dat ik jongen had.
Ik ga ze misschien volgend jaar wel ringen.
Dan moet je inderdaad wel lid zijn van een vereniging.
De nbvv is niet speciaal voor kromsnavels dus mijn voorkeur gaat uit naar Europarrot die is speciaal voor papagaaien en kromsnavels en daar wil ik lid van gaan worden.
Ze geven net als de nbvv ook ringen uit maar dan inplaats van een kweeknummer krijg je je initialen op de ring als je dat wilt en dat lijkt me ook veel leuker :-)

Groetjes, paul

daan

Hoi Inger,

Dit is voor mijn ook het eerste jaar dat ik gekweekt hebt, maar ik had voor die tijd voor de zekerheid maar alvast ringen besteld, wij zijn toen dus ook natuurlijk lid geworden van de NBVV. Mijn vader zit daar zelf in het bestuur en het is heir in ons eigen dorp, dus lekker dichtbij. Onze vogelvereninging heet "De Groenling" jammer genoeg niet "het valkje"hahahahhaha

Maar ik heb mijn 1e jong niet durven ringen, dus dat had mijn vader gedaan, hij heeft het goed laten zien hoe het moest en bij het volgende nest heb ik het wel zelf gedaan. Je wil niet weten hoe erg ik zweete en een rooie kop had van de inspanning dat je bang bent om je valkje pijn te doen.
Maar alle begin is moeilijk, en de 2e ging alweer een stuk makkelijker dus oefening baart kunst zeggen zze toch hihihi

Groetjes Daan

Stijn dc

hello

ik ga volgend jaar ook mijn jongen ringen, omdat ik met 4 koppels ga kweken dan!
ik ben daarom lid van de KBOF dat is de koninklijke BELGISCHE ornitholigische federatie!

en sander, waarom surf je eens niet naar www.kbof.be!
dan kan je lid worden! er moet geen vereniging in je dorp zijn hoor!

SDC:D

Inger m

Bedankt voor jullie reacties. ik zou in iedergeval weer lid moeten worden van een vogelvereniging (ik ben lang lid geweest van de nbvv en De Parkietensocieteit, maar werd te duur omdat ik van vanalles lid was).
Ik vind het zelf handig als ze geringd zijn, omdat je dan weet hoe oud ze zijn en kan nazoeken waar ze vandaan komen.

Ik ga nog even bij Europarrot kijken, Paul. kijken wat deze vereniging doet enzo.
gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,
Europarrot geeft het maandblad uit voor 2 verenigingen.
De verenigingen zijn ps-holland en onze parkieten maar die gaan over een tijdje samen wat ik ervan gehoord heb.
Kijk maar eens op http://www.euro-parrot.com/ daar staat veel info daarover.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ik heb op Euro parrot gekeken en zag er goed uit! Ik ga nu erover nadenken van welke vereniging ik lid ga worden. Ik vind het wel leuker als het specifiek over papegaaien/ parkieten gaat, want ik heb niet zoveel met al die tropen.

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,
Dat is ook de reden dat ik daar lid van ga worden.
In het maandblad staan dan ook dingen over voornamelijk papagaaiachtigen en parkieten en in dat blaadje van de nbvv staan natuurlijk de meeste dingen over kanaries en andere tropen.
Dat is natuurlijk ook leuk maar mijn interesse gaat toch maar uit naar grote parkieten en papagaaien.

Groetjes, Paul

Saskia

11 oktober 2003, 21:19:38 #9 Last Edit: 11 oktober 2003, 21:20:09 by Saskia
Ik wil als er jongen komen ook gaan ringen.Welke ringen moet ik dan bestellen?Want je kunt kiezen tussen helemaal gekleurd en alleen de buitenkant.Ik denk die helemaal gekleurde,die zijn wel ruim 2x zo duur,maar dan heb je niet de kans dat de binnenkant zwart gaat afgeven en aangezien ik toch niet zoveel ringen nodig heb heb ik dat er wel voorover.Welke ringen gebruiken jullie?Ik wil lid worden van de nbvv.  

Inger m

Hoi Saskia,
Ik heb voorheen mijn grasparkieten geringd met aluminiumringen van de parkietensocieteit. Ik heb geen problemen gehads met zwart afgeven aan de binnenkant.
Ik weet niet of dat dit veel problemen zal geven bij valkparkieten. Ik heb sowieso nog geen zwarte plekken oid gezien bij geringde vogels. Ik kies zelf denk ik voor gewone ringen. Maar als je niet zoveel ringen nodig hebt en het zekere voor het onzekere wil nemen dan is het ook niet verkeerd om volledig gekleurde ringen te nemen. Verder maar even reacties van anderen afwachten (ben ik zelf ook benieuwd naar).
Ik ben zelf lid geweest van de nbvv, maar in hun blad staat veel over tropen ed (heel weinig over valkparkieten). Je kunt ook van een andere vereniging lid worden, zij geven ook erkende ringen uit.
Kijk eens bij www.parkietensocieteit of www.euro-parrot.nl (zie ook stukje van Paul). Ik ben me zelf ook aan het orienteren van welke vereniging ik nu lid wil gaan worden.
(ze geven niet allemaal kleurringen uit)

gr Inger
problem.

Saskia

12 oktober 2003, 13:49:16 #11 Last Edit: 12 oktober 2003, 14:31:09 by Saskia
Dit is het stukje wat ik las op de site van de nbvv.Maar ik denk dat je net zo goed de gewone kunt nemen.Ik heb er in iedergeval niemand over gehoord.

Geheel geanodiseerde ringen.
Evenals andere jaren bestaat ook nu weer de gelegenheid om geheel geanodiseerde ringen te bestellen. Deze ringen zijn zowel aan de buiten- als aan de binnenkant voorzien van een kleurlaagje. Voordeel van deze ringen is dat de binnenkant niet meer zwart afgeeft.

en een ander stukje:
Het zowel buiten als binnen kleuranodiseren van ringen.
Door kleuranodiseren wordt aan de buitenkant van de ring een flinterdun kleurlaagje aangebracht. Hierdoor kan het aluminium niet meer oxideren en zullen de ringen dus ook niet meer van buiten af zwart afgeven. Vooral bij vogels met lichte poten en/of lichte dijbevedering kan dit belangrijk zijn.
Als u geheel kleurgeanodiseerde ringen wilt ontvangen (dus zowel van binnen als van buiten) dient u dit duidelijk op te geven bij uw ringenbestelling. U betaalt hiervoor € 0,18 per ring extra.
De ringencommissarissen verzoeken wij dringend, de bestellingen van kleurgeanodiseerde ringen op de aparte verzamelstaat door te geven aan het bondsbureau.

Bij euro-parrot ben ik ook gaan kijken op hun site en ik heb een gratis  proefnummer van hun blad aangevraagt (dat kon je op een andere site van euro-parrot doen,weet het adres niet meer).Ik vind het wel heel leuk dat hun ook in alphen a/d Rijn zitten,lekker dichtbij :).En een ander voordeel is dat het over parkieten en papegaaiachtigen gaat.Dus misschien vind ik het toch leuker om daar lid van te worden.

Karin

Hoi Saskia,

Ik ben ook net lid geworden van euro parrot ( de ps variant ). Misschien kunnen we dan eens samen naar een bijeenkomst  ;D Ik woon niet zo ver van avifauna vandaan ( Oegtsgeest ) en daar hebben ze één keer per maand een bijeenkomst voor leden. Aankomende bijeenkomst is er een lezing van dierenarts feld. Er zullen veel " vaste leden " zijn en als nieuweling voel je je al snel een vreemde eend in de bijt ::) Tenminste, dat heb ik altijd.

Groetjes, Karin.

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Karin,
Ik zit er ook over te denken lid te worden van euro parrot. Waarom heb je gekozen voor de PS variant. Ik heb op de site gekeken, maar echt duidelijk zijn de verschillen niet. Ik heb wel proefnr aangevraagd.

gr Inger
problem.

Paul

Hoi,
Beide verenigingen gaan binnenkort samen dus het maakt niet zo veel uit van welke je lid word volgens mij.
Bij de PS variant komen je initialen als kweeknummer op de ring en bij de ander krijg je een ringnummer toegewezen.
Maar dit kan misschien ook nog veranderen want de ringen worden voor beide door europarrot uitgegeven.

Groetjes, Paul