5 mei 2025, 20:46:29

Het gedrag van Yaro.

Gestart door Monky, 15 oktober 2007, 12:51:15

« vorige - volgende »

Monky

Ik ben vandaag een beetje ziekjes... daardoor zit ik lekker op de bank in de vogelkamer te doezelen en de vogels te observeren.

Ik maak me toch een klein beetje zorgen om Yaro en Yara... Of eigenlijk Yaro. Ik zie nu dat hij niet alleen Zowie wegjaagt, maar ook alle andere valkjes. Alsof hij wil zeggen dat de voliere voor hem en Yara alleen is. Ook al zitten de anderen al ver bij hem vandaan. Hij vliegt dan naar ze toe en jaagt ze weg...

Kan het zijn dat ze broeds zijn of zo? Kan dit verder kwaad behalve dan dat hij de boel opjaagt? Kan ik hier nog iets anders aan doen?

Zowie kent nu gelukkig de voliere een beetje dus hij kan zijn weg nu redelijk vinden als hij opgejaagd wordt, maar zelfs Lulac moest het ontgelden. Ik zag dat Ilo en Gizmo ook Yaro ontwijken of hem in de gaten houden... Dat wil heel wat zeggen.

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.
Zal het overgaan? Hij is nu ruim een jaar... is hij aan het puberen of is dat eerder?

Ja ik zit vol vragen vandaag. Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven.

Groetjes,
Monky

Sanna

Hoi Monique,

Het klinkt inderdaad als broeds zijn. Zitten Yaro en Yara veel bij elkaar? Of merk je aan allebei dat ze er misschien wel zin in hebben? Misschien is het een optie om hun met z'n tweeën in een aparte kooi te zetten zodat er wat rust in de tent komt. Want dit geeft voor iedereen veel stress. Of wil je niet met ze kweken?

Groetjes, Sanna

Monky

Hi Sanna,

Bedankt voor je reactie.

Yaro en Yara zijn zowel broer en zus als een koppeltje. Kweken is dus niet aan de orde hier.

Ik heb ze een tijdje uit de voliere gehad omdat Zowie een nieuwkomer was en steeds achterna gejaagd werd en op die manier de voliere niet durfde te verkennen. Hij kreeg daardoor ook nauwelijks eten binnen.

Nu Zowie helemaal gewend is, heb ik Yaro en Yara terug gezet en nu terroriseren ze dus alle valkjes. Zelfs degene die anders altijd van zich afbeten.

Denk je dat dit iets tijdelijks is? Of moet ik me er op voor gaan bereiden dat dit altijd zo zal zijn?

Groetjes,
Monky

Sanna

Hoe oud zijn Yaro en Yara? Zijn ze de puberleeftijd al voorbij? Ik weet niet hoe de situatie bij jou thuis is. Of alles in 1 voliere zit of dat je meerdere kooien hebt. Het zou kunnen zijn dat ze allebei wat vriendelijker naar de rest worden als je ze uit elkaar haalt. Het klinkt alsof ze zich samen lekker sterk voelen en dus op boevenpad gaan. Maar misschien als ze elkaar niet meer hebben als steun, dat ze dan een beetje gaan dimmen.

Groetjes, Sanna