De Bonte Parel : stoppen met valkjes(212) Ook de 4 tamme kan ik niet houden :o(

Gestart door Karin, 13 oktober 2007, 23:30:08

« vorige - volgende »

sabine

Karin, wat heb je weer leuk geknutseld met je handtekening leuk plaatje van de kuikens  ;D

Karin

Helaas heb ik vanmorgen een jong begraven...  Één van de eitjes van Nova en Indra die ik nadat ze ze verlaten hadden over gelegt had bij Cocktail en Twister is gisteren uitgekomen. Al snel zag ik dat het jong niet goed was    Het kon niet rechtop blijven en viel steeds om. Maar goed... uitgeput van het uitkomen dacht ik. Ik vond het wel heel erg klein, maar ook dat kan   Toen ik 's avonds controleerde was het jong aan de kant geschoven en ijskoud. Ik heb het snel eruit gehaald en opgewarmd. Ik heb het wat druivensuiker opgelost in water en een klein beetje pap op een luciferhoutje gegeven ( het bekje is veel te klein voor een voedingsspuitje ). Vooral het suikerwater ging er wel in. Na het goed opgewarmd te hebben heb ik het bij Dizzy en Diba gelegt. Dit is een superkoppel en als iemand het kan zijn hun het wel ! Helaas vond ik het vanmorgen dood. Het was gewoon niet goed. Toevallig is het andere jong wat een paar weken geleden dood is gegaan ( wat ik als pleegei bij Nessa en Kenya had liggen en zelf niet uit kon komen ) van hetzelfde koppel. Het kan dus zijn dat hun jongen gewoon te zwak zijn.... Of onregelmatig bebroed of wat dan ook  Ik ga proberen de volgende ronde tegelijk te laten lopen als Dazzle en Chico. Ik wil dan hun eitjes bij Dazzle en Chico erbij leggen en dan kijken of het hun wel lukt. Dazzle en Chico hebben altijd weinig bevruchte eitjes en kunnen er dus wel een paar jongen bij hebben. Ik hoop dat het dan wel lukt. Zo niet, dan kan het zijn dat de combi Cocktail x Twister gewoon niet goed is. En dan... ja zonde... want het is zo'n mooi primrose koppel. En uit elkaar halen en beide een andere partner geven kan wel, maar mijn vogelkamer is natuurlijk eens vol !  Dan zal ik waarschijnlijk het koppel bij de andere koppels in de grote volière zetten. Daar zitten nog een paar koppels waar ik niet mee kweek zoals Kazoo x Luna ( slechte bevruchting en verlaten hun jongen ) en Mystic x Breezer ( Breezer maakt geen goede eitjes en raakt zwaar uitgeput tijdens het leggen ). Het is sowieso de bedoeling dat ze er na het kweekseizoen in gaan, maar nu komen ze er dan ook niet meer uit.

De jongen van Dimple en Magic zijn behoorlijk aangekomen ! Ze zijn voor de voeding alle vier al rond de 100 gram !!     Dat is toch echt superpap wat ik geef, hahahaha. Daar kon mams niet tegenop    Ze worden ook al een stuk bewegelijker, dus eigelijk toch wel tijd voor een grotere kooi. Ik zal eens kijken of ik achter het luik kan. Ik moet dan wel de catharinaparkieten storen, maar goed, die zitten toch op 8 ( !!!! ) onbevruchte eitjes, dus kan er weinig mis gaan  

Nou, hier zijn ze dan !!

Pearl

Jong 2

Jong 3

Jong 4

Het gaat al iets beter met het snaveltje van jong 4. Het houdt het soms goed en soms verkeerd, zoals nu op de foto  

Het is een gezellige boel in het broedblok van Nessa en Kenya, maar ook een vieze boel    Met zijn zevenen poepen ze heel wat af ! 1 x per dag haal ik het hele blok leeg en doe ik er schone bodembedekking in. En later op de dag gooi ik er nog een laagje schone bedekking over heen.

Ze krijgen dus 2 x daags wat pap van me, maar de ouders / pleegouders doen wel hun best  Helaas plukt Kenya behoorlijk door  

Ik laat ze elke dag even lekker de vleugels strekken en Kenya gaat dan meteen bijknabbelen, alsof ze niet genoeg krijgen  

Jong 1

Jong 2

Jong 3

Jong 4

Jong 5

Pleegjong Dazzle x Chico

Pleegjong Raven x Luana

Welk van de witmaskertjes van Nessa en Kenya ik zelf houd weet ik nog niet. Ik beslis dat pas als ze een week of 5 zijn en de karaktertjes duidelijk zijn. En het is dan natuurlijk ook de vraag óf ik er een houdt. Ze zijn nml niet echt héél erg bont en ik wil het valkje bij Cuba, een cinnamon bonte witmasker man zetten die zelf ook niet zo heel erg bont is. Dan kan ik er beter een valkje bij zetten die meer bont heeft. Maar goed, ik wacht gewoon tot ze oud genoeg zijn om te beoordelen. Jong één heeft redelijk wat wit, jong 2 is heel mooi donker, maar weinig wit, dus die neem ik waarschijnlijk niet, jong 3 idem, die is echt schitterend gepareld en alleen bont op de kop en staart, net zoals Bliksem uit het vorige nest ! Als het karakter hetzelfde is als Bliksem wordt dat echt een geweldig leuk valkje     Maar goed, ook te weinig wit dus. Jong 4 heeft meer wit, maar ook flink veel parels  Het zou dus tussen jong 1 en 4 gaan, maar goed..... ik wacht nog even af !  

Ik heb gisterenavond Tjarda gewogen en die was 98 gram !!  Geweldig ! ik heb een grens van 85 gram, liefst nog 90 gram voor ze weg mogen en daar zit hij / zij dus ruimschoots overheen !! Tjarda mag dus samen met Inzo morgen verhuizen !  Ik zal Inzo wel missen hoor ! Ik probeer me natuurlijk zo min mogelijk aan hem te hechten, maar ja... dat doe je automatisch toch    

Maar goed, heb mijn handen toch weer vol aan de andere papvalkjes  

Doby eet nu 2 kleine papmaaltijden per dag. Ongeveer 5 ml per keer. Dobbie, Misty, Sjakie en Magic eten nog gewoon 2 flinke maaltijden ! 15 ml per keer en eigelijk vinden ze dat nog te weinig      

Gisterenavond heb ik nog wat foto's gemaakt. Wel grappig dat de gewone pareltjes netjes blijven zitten en de cinnamon pareltjes er steeds vandoor gaan    Maar toch gelukt hoor, alle 6 !

Één van de cinnamon pareltjes belande weer op de kersttafel. Als ik me niet vergis is dit Dobbie.  

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sanna

Geweldige foto's weer Karin. Hahaha, jij hebt geen papkuikens, maar papzakjes!! ;D ;D ;D

Groetjes, Sanna

sabine

Het blijft altijd triest als een jong overlijd.  :'( Gelukkig gaat het veel vaker goed dan fout.  ;D

Wat is Pearl mooi geworden  :-* en de rest natuulijk ook. Gelukkig gaat het met het snaveltje van jong 4 al beter, hopelijk komt het helemaal goed.
Het is niet zo gek dat het viertal zo goed op gewicht is  ;) . 

Hihihi het broedblok is wel een beetje klein met 7 jongen

Marc van de Kuifjes

Wow wat zijn die jongen van D&M al GROOT geworden zeg! :o :D ;D

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Karin

CitaatHet is niet zo gek dat het viertal zo goed op gewicht is   . 

Hihihi het broedblok is wel een beetje klein met 7 jongen

Yep, superpap hè ?  ;D ;D ;D Ene... het broedblok is groot hoor, eigelijk voor rosella's  ;) Maar je ziet maar een klein gedeelte op de foto  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

CitaatGeweldige foto's weer Karin. Hahaha, jij hebt geen papkuikens, maar papzakjes!!

Hihihi, ja, ze zijn aardig aan de maat  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

CitaatWow wat zijn die jongen van D&M al GROOT geworden zeg!

Ja, en dat in een paar dagen tijd hè ?  ;D Dat groeit nu goed ! Alleen de staartjes moeten nog wat langer  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Marc van de Kuifjes

...en reeds 100 gram! :o
Ik heb Tex deze avond gewogen, hij zit momenteel aan 104 gram. Niet te licht, maar we zijn zwaarder gewend, zeker met Rikske en Tuurke. Die zijn behoorlijk zwaar! ;D

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

sabine

Oo, de jongen zitten gewoon graag dicht bij elkaar    zo lang dat nog kan  ;D

Sally

Karin

Ik kreeg vanmiddag de uistalg binnen van de DNA test van het valkje van Heleen ( een hele mond vol  ;D ;D ;D ) en het is een popje !! Het gaat Lana heten !  ;) We hadden wel geluk, want ik kreeg er een kaartje bij met de melding dat Gendika tot 5 januari op vakantie gaat ! Hadden we wel erg lang moeten wachten  ;)

Inzo en Tjarda worden zo opgehaald.... Ik heb ze alvast apart gezet..... Toen waren er nog maar 5....  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

heleen

Hoi Karin,

Sterkte met het afscheid nemen van Inzo.Dat zal wel even lastig voor je zijn.Maaaaaaaar ze komen allemaal wel heel goed terecht dat moet een troost voor je zijn.

Groetjes Heleen

Karin

Ja hoor, het is natuurlijk even slikken, maar ik kan hem toch niet zelf houden  ;) Dan kan hij beter naar iemand die alle aandacht aan hem geeft  ;D Ik wil graag 2 primroosjes houden, dus dan ff geen plek voor Inzootjes  ;D ;D ;D En ach, ik heb altijd een zwak voor de jongste, hahaha  ;D ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sabine

Ik ben wel benieuwd voor welk jong Heleen heeft gekozen? Welk jong gelukkig mag wezen met de mooie naam Lana  ;D.
Wel een geluk dat je niet tot 5 januari hoefde te wachten voor de uitslag  ;)