7 mei 2025, 09:11:00

7 eitjes

Gestart door iesebies, 8 oktober 2007, 18:49:29

« vorige - volgende »

iesebies

Onze valkparkiet is nog maar 5 maanden oud en legt om de 2 dagen een nieuw eitje.  Ondertussen heeft ze er al 7 gelegd.
We hadden naar de kweker gebeld om te vragen wat we moesten doen en hij zei dat we best de eitjes telkens wegnamen.  Ze blijft echter maar leggen en we hebben een beetje schrik dat dit verkeerd gaat aflopen.  Ze is handtam en 's avonds zit ze telkens bij ons in de zetel.  Wanneer ze terug in haar kooi is zoekt ze steeds naar haar eitjes en blijft ze op de bodem van haar kooi zitten.  Ze eet niet zoveel en drinkt ook bijna niets.  Wat moeten we doen?

groetjes,
Marlies

Sanna

Hallo Marlies,

Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik snap die kweker niet hoor. Je mag de eitjes niet weghalen, dan blijft ze juist leggen. 7 Eieren is al erg veel voor zo'n jong valkjes, maar niet onoverkomelijk. Meestal legt een popje zo'n 4 tot 6 eitjes. Heb je de eieren nog bewaard? Want dan zou ik ze gewoon terugleggen en wachten totdat je valkje zelf haar nest verlaat (geen interesse meer in toont).

Ze moet ook genoeg voeding krijgen nu (kijk ook hier. Geef haar maar wat extra eivoer en trosgierst een een bruin boterhammetje zo nu en dan kan ook geen kwaad.

Wanneer je valkje nou meteen weer gaat leggen als ze haar nest verlaten heeft, of nu gewoon stug blijft doorleggen, zou je eens contact moeten opnemen met een vogelarts om te vragen welke mogelijkheden er zijn om haar te laten stoppen met zoveel eieren te leggen. Ook kan het wel eens helpen een valkje erbij te nemen (als ze alleen is), maar niet in alle gevallen is dit een wondermiddel. Veel succes verder.

Groetjes, Sanna

iesebies

bedankt voor de info.
Is ze eigenlijk niet erg jong om al eitjes te leggen?

groetjes,
Marlies

Sanna

8 oktober 2007, 19:18:42 #3 Last Edit: 8 oktober 2007, 20:29:56 by Sanna
Hoi Marlies,

Ik las er in het begin een beetje overheen, maar het kan volgens mij niet hoor, met 5 maanden al eieren leggen. Valkparkieten zijn bij mijn weten pas met 9 maanden geslachtsrijp. En de opmerking over het eieren wegnemen in aanmerking nemende, denk ik eigenlijk dat je door de kweker besodemieterd bent. Misschien kun je een foto van haar plaatsen? Meestal kun je wel aan de foto zien of je valkje jonger of ouder dan 9 maanden is.

Groetjes, Sanna

iesebies

iesebies

het lukt me niet om een afbeelding toe te voegen.
Maar toen we onze Coco gingen halen kreeg hij nog 1 maal per dag vloeibaar voedsel en zat hij tussen zijn broertjes en zusjes. 

groetjes,
Marlies

Sanna

Mmm... ja, dan moet het haast wel. Jeetje, ik heb nog nooit gehoord van zo'n vroege legbatterij, ik wist niet dat popjes al zo snel kunnen gaan leggen.

Hier kun je in ieder geval vinden hoe je een foto moet uploaden:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.msg258777.html#msg258777

Probeer in ieder geval om haar op haar eieren te laten broeden totdat ze het 'nest' verlaat en als ze toch door blijft leggen kun je beter even contact opnemen met een vogelarts. Er bestaat nl. ook een prikpil voor valkjes ;).

Groetjes, Sanna

iesebies

Onze Coco heeft nog een eitje gelegd.  Het zijn er nu al 8.
Nu we de eitjes laten liggen zit ze er bijna heel de dag op.
Zij eet en drinkt niet veel.  Als we haar uit haar kooi halen vliegt ze er direct terug naar toe.  We zijn toch wel wat ongerust.  Hoe lang kan ze doorgaan met eitjes leggen?
Heeft een valkparkiet dit dikwijls op een jaar?

groetjes,
Marlies

Sanna

Hoi Marlies,

Heb je nog een ander valkje of moet ze alles alleen doen? Zorg in ieder geval dat ze zo veel mogelijk eten binnen handbereik heeft. Geef haar ook eikrachtvoer, dat heeft ze nu nodig. Heb je het idee dat ze magerder geworden is? Anders zou je eens contact moeten opnemen met een vogelarts om te vragen wat er aan te doen is om haar met leggen op te laten houden (prikpil ofzo). Misschien kun je haar ook uit je hand voeren wanneer ze op de eieren zit. Verwen haar maar lekker.

Groetjes, Sanna

iesebies

onze Coco is ondertussen gestopt met eitjes leggen.  Het zijn er uiteindelijk 9 geworden.  We laten haar op 3 eitjes zitten.
Hoe lang gaat ze hier nu op zitten of mogen we ze nu weghalen?  Hoe dikwijls op een jaar legt een vrouwtje eitjes?

Bedankt al voor al de goede raad hoor :)

Sanna

Hoi Marlies,

De eitjes moet je gewoon laten liggen totdat ze er geen ineresse meer in toont. Want anders gaat ze weer leggen. Hoeveel keer ze dit per jaar gaat doen moet je maar helemaal afwachten. Dat is voor elk valkje verschillend. Ik hoop voor jou en haar niet te vaak.

Groetjes, Sanna

iesebies

geloof het of niet: onze valkparkiet van ondertussen een half jaar oud legde de eerste keer 9 eieren en stopte met broeden na ongeveer een week na het laatste ei.  Toen hebben we 14 dagen rust gehad en ... ze is ondertussen weer aan het broeden op 6 nieuwe eieren.  Stopt dit eigenlijk ooit? Hoeveel kost zo een prikpil voor valkparkieten?

groetjes,
marlies :)

_san_

hallo,

Ik heb ook een valkparkieten popje die heel veel eieren legt. Ik heb er pas een nieuw valkje bij gezet en nu legt ze geen eieren meer.
Een vriendin van mij heeft 4 valken popjes en die zijn ook heel erg vaak broeds. Ze is er mee naar de dierenarts gegaan en die heeft ze niet speciaal voor de valkparkiet een pil gegeven, maar die hebben de poezepil gekregen.
Die kunnen ze gewoon thuis geven en door het voer doen.
Deze kost €5,-
Sinds ze deze poezepil gebruiken stoppen ze ook met leggen.

Misschien heb je hier wat aan ;)

Groetjes Sandra

♪ Marlies

Hoi Marlies, ;D

Ik had dit vorig jaar ook met een jong popje. Zij was ook nog maar 6 maanden toen ze begon te leggen. We hebben haar toen op een iets donkerdere plek gezet en toen is ze gestopt.
Misschien kun je dit ook proberen.

Succes,
Groetjes Marlies :D

iesebies

je gelooft het of niet.  Onze coco is ondertussen aan haar 25ste eitje.  Ze stopt telkens met broeden na een week dat ze 6 eitjes heeft gelegd. Ze begint telkens opnieuw na ongeveer 1 week. 

Nu hebben we vandaag gezien dat haar bekje donkerder (bijna zwart) begint te worden.  Heeft dit te maken met het vele eitjes leggen of is dit iets anders? 

marlies