27 april 2024, 12:19:26

zieke valk

Gestart door daniah, 4 oktober 2007, 19:24:04

« vorige - volgende »

daniah

Hallo

Mijn valkparkiet heeft in het begin van de week een eitje gelegd.  Voordat zij een ei moet leggen heeft zij eigenlijk altijd hetzelfde gedrag vertoond: opgeblazen, opgedroogde pluimpjes rond het kopje en apatisch.
Nu heeft zij dit vandaag weeral, maar heeft hierbij ook gebraakt  (ik denk dat ze dit in het verleden ook gedaan heeft, maar ik ben niet zeker). 

Ze is nu wel zeer apatisch en opgeblazen geworden en ik maak mij toch wel zorgen, dit duurt al van deze morgen. Moet ze weer een ei leggen of is ze deze keer echt ziek ?

groetjes
daniah

Lentemorgen

Klinkt als legnood.
Het zou best kunnen dat ze nog een eitje moet leggen.

Zit ze op de bodem van je kooi/voliere, en  eet ze nog wel?

Sanna

Ik zou in ieder geval als ik jou was vandaag nog langs een vogelarts gaan Daniah. Je moet weten dat een valkparkiet zo laat mogelijk zal laten merken dat hij ziek is omdat valkparkieten prooidieren zijn. Wanneer ze dus iets laten merken zijn ze eigenlijk altijd al heel ziek. Ik weet niet of braken ook bij legnood hoort, maar het zou kunnen. Als het legnood is (het ei kan er dan niet zelf uitkomen) moet er ook zo snel mogelijk door een vogelarts worden ingegrepen. Let erop dat je een dierenarts raadpleegt die verstand heeft van vogels, want gewone dierenartsen weten er meestal heel weinig van af. Een lijst van vogelartsen vind links in het scherm bij Dierenarts of je kunt op deze website kijken: http://www.vogelartsen.nl. Hier kun je op je eigen woonplaats zoeken welke vogelarts het dichtst bij jou in de buurt zit. Succes!

Groetjes, Sanna

Lin

Hoe gaat het nu?

Braken is geen symptoom van legnood (naar mijn weten) meer van een ontsteking.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)