15 mei 2025, 04:43:55

parkieten bij elkaar

Gestart door andreas, 25 september 2007, 19:30:39

« vorige - volgende »

andreas

hallo iedereen,

kunnen valkparkieten catharinaparkieten en prachtrossela's samen in een voliere?

Mara

Hoi Andreas

Valkparkieten en rosella's kunnen bij elkaar maar ik zou het persoonlijk niet doen. Rosella's kunnen (ik zeg kunnen want het hoeft niet zo te zijn) aggressief zijn in de broedperiode. Tenzij je ze natuurlijk in die periode apart kunt zetten. Catharina's weet ik niet, die heb ik zelf niet. Maar heb zelf wel valkparkieten, grasjes, roodruggen en rosella's bij elkaar in een voliere van 7 meter zitten. En ik heb nog 5 kwartels erbij.

Mara

Franny

valkparkieten en catharina's kunnen goed samen want ze zijn allebei sociaal rosella's zou ik er geen paartje van bij doen idd. Zelf heb ik 1 roodvleugelparkiet mannetje (net zo groot als rossela en zelfde temperament) in mijn voiliere bij 7 valkjes en 2 kwartels zitten dit gaat goed. Maar een paartje is toch af te raden omdat ze vrij aggresief zijn in het broedseizoen.

groetjes Franny

Mara

Hoi Franny

Helaas moet ik je tegenspreken. Ik heb jarenlang (lees dik 14 jaar) twee koppeltjes rosella's bij mijn valkparkieten gehad en ik heb nooit problemen gehad. Rosella's zijn ook sociale dieren en ik vind het zielig om een rosella bij een groep valkjes te zetten, dan kun je beter kiezen voor alleen valkjes. En zoals ik al gezegd heb, ondanks dat ik ze zelf ook heb, raad ik het in het algemeen af om ze samen te houden, dit om problemen te voorkomen ondanks dat het bij die van mij ontzettend goed gaan. Ook nu dat ze minder ruimte ter beschikking hebben.

Mara

Franny

hoi Mara

gelukkig is het bij jou dan wel goed gegaan maar mijn ervaring is dat rosella's best aggresief kunnen zijn tijdens de broed. Rosella's zijn idd vrij sociaal maar niet tijdens het broedseizoen ik zou zelf dus nooit een koppel rosella's bij mijn valkjes plaatsen. Beter voorkomn dan genezen. Maar hoe groot is jou voliere eigenlijk Andreas misschien dat we dan een beter advies kunnen geven.

groetjes Franny

Mara

Hoi Franny

Zoals je kunt lezen in beide posts van mij, zal ik het dus ook niet aanraden, ongeacht het feit dat het bij mij wel goed gaat. Ik ben me terdege bewust van de risico's en ik kweek ook niet. Hier worden eventuele eitjes die ze in het nachthok leggen, vervangen door neppers en ik heb ook geen broedblokken hangen. Vorig jaar had ik dat wel, en tot mijn grote verbazing ging het zo goed dat mijn oude koppel rosella's (25 jaar oud is de pop, het mannetje was toen al bijna 30 jaar oud) de jonge valkjes ook deden voeren als mam op pap valk niet gauw genoeg was.

Maar zoals gezegd, ik raad het niet aan zoals je in mijn posts kan lezen. Maar het zou wel handig zijn om de afmetingen van de voliere te weten.

Mara