28 april 2024, 22:46:44

pop (Pino) plukt de jongen ...

Gestart door Francoos, 23 september 2007, 16:11:13

« vorige - volgende »

Francoos

Geen idee of hij gepareld is geweest !

Wij kochten hem al zo, alleen zat hij vreselijk lelijk in zijn veren !! Wij vonden hem dus zielig ... niet het beste criterium om een valkje te kopen ... maar ja nu is hij goed terecht gekomen !! En hij heeft mooie jongen op de wereld gebracht en is een geweldige vader !!
Wie had dat ooit gedacht ??

Hij kan nog steeds niet vliegen !! Springen en klauteren des te beter.

Marielle

Rianne

Dan is het nog even afwachten of zijn jongen nu mannen of popjes zijn. Is hij namelijk zelf gepareld (bij een man verdwijnen de parels) dan zijn zijn dochters namelijk altijd gepareld. Deze jongen zijn niet gepareld dus zullen in dat geval mannen zijn. Een volgend nest geeft misschien de oplossing :)

Francoos

Ik weet niet of ik met dit koppel nog een nestje laat komen ... gezien het plukgedrag van mama !

Marielle

Rianne

Ja dat is waar. Ik heb ook een koppel dat plukt, het popje maar een beetje en alleen de wangen, de man plukt de rest van het lijf :-\
Het is alleen zo dat zij op dit moment mijn enige ervaren koppel zijn en dus tevens pleegouders van m'n geelwang jongen. Geelwangen broeden namelijk heel slecht.

Francoos

Ik weet eigenlijk ook niet of het erg verstandig is om met de jongen van Pino en Tommie te kweken ...

Gezien het feit dat Tommie nog steeds niet vliegt (hij is drie jaar) ... zou het ook iets in de genen kunnen zijn !!

Want anders had ik een partner voor ze kunnen zoeken !

Wat zou uiteindelijk het mooiste zijn om daarbij te koppelen ??

Marielle

Rianne

Ik weet niet of het erfelijk bepalend is of een valk wel of niet kan vliegen. Misschien is hij zo slecht behandeld als klein valkje dat hij nooit de kans heeft gehad om het te leren. Of er is iets gebroken geweest en verkeerd geheeld.
Als het popjes zijn, zou ik er een bont cinnamon geparelde man bij zetten. Dan kweek je sowieso geparelde cinnamon popjes, bont of niet bont, en cinnamon mannen, bont of niet bont, afhankelijk van de pop (als je een bonte valk aan jouw bonte valk koppelt, zijn alle jongen bont).
Je jongen zullen straks het blok wel verlaten, dan zie je gauw genoeg of ze kunnen vliegen of niet ;)

Francoos

Dank je !

Ik vind dat je een dikke pluim verdient !!

Ik zal regelmatig wat foto's (proberen te) maken van de jongen als ze gaan uitvliegen !!

En ik houd je op de hoogte.

Marielle


Rianne

Als je wilt kun je een Verhaal of Dagboek beginnen op het forum :) Dan kun je regelmatig foto's plaatsen van je jongen en Tommie en Pino. :)

Francoos

Ja dat weet ik ...
Maar ik ben niet zo van het bijhouden van dagboeken en zo ...

Ik vind het wel leuk om spontaan iets te schrijven !

Net zoals nu.

Marielle

Rianne

Dan kun je bij Verhalen toch af en toe over je jongen schrijven? Ze zullen straks wel uitvliegen en dan heb je je handen vol aan ze ;D

Francoos

Ik zal kijken of dat iets voor mij is ...
Ik krijg het niet zozeer druk !!

Vader !!

Ze zitten buiten in de buitenvoliere ... ik ga daar een paar keer per dag kijken en verzorgen !

Wanneer kan ik moeder er weer bij plaatsen ??

Marielle

Rianne

Als je ze tam wilt maken kun je ze elke dag even mee naar binnen nemen voor een uurtje of zo. Ik denk dat je het wel weer kan proberen met moeder erbij als de jongen een week zijn uitgevlogen. Dan kunnen ze zich al wat beter verweren omdat ze dan inmiddels wel goed kunnen vliegen.

Francoos

En dan ??

Als ik ze binnen heb ?? Dan op de hand houden ??
Ze kruipen de hele tijd achteruit om van mijn hand te komen !!
En dat is in de voliere buiten ... binnen heb ik een kat en een jaloerse hond !!

Ik weet niet of ik de rust zou kunnen vinden om ze binnen te hebben, beneden  ...
Ze kunnen zowieso niet los, beneden dan !!
Ik zou naar boven kunnen gaan om ze aan mijn hand en aan mij te kunnen doen wennen ...

Maar dan krijgen ze niet de huis tuin en keuken geluiden mee !!
Of geeft dat niet ??

Ik zit bordevol vragen ... datr merk je wel !!

Groetjes Marielle

Rianne

Ze kruipen nu inderdaad nog achteruit, ookal zou dat betekenen dat ze van je hand af vallen.
Ik weet niet of het de bedoeling is om ze zelf te houden? Maar bij mij staan ze ook op de bovenverdieping (mijn jongen komen ook van buiten) en daar horen ze verder ook niet veel.
Ik ga in het begin met alle jongen tegelijk binnen zitten, omdat ze dan toch niet weg vliegen. Dan aai ik ze wat en praat tegen ze.
Later als ze kunnen vliegen pak ik ze 1 voor 1, want als er 1 gaat vliegen gaan ze allemaal. Dan gaan ze leren op de vinger zitten en over te stappen op een andere vinger. Ach, het wijst zich allemaal wel vanzelf. :) Lekker bezig zijn met je jongen!

Francoos

ah ok !!

Dan doe ik dat boven !!

Dat geeft mij ook rust ... want de kat hebben we nog niet zo lang (5 weken) dus ik weet niet wat ze doet als er een vogeltje binnenkomt ... ik denk zoals de meeste kat dat doen ... hap en slik !!

De hond dat weet ik zeker dat ze die pakt ...

Dank je nogmaals !!

Ik zal wat verhalen opschrijven over de jongen ... en foto's maken ...

Groetjes Marielle