29 mei 2024, 03:39:12

pop (Pino) plukt de jongen ...

Gestart door Francoos, 23 september 2007, 16:11:13

« vorige - volgende »

Francoos

Ons koppeltje, lutino pop en wildkleur man, hebben 2 jongen van nu bijna 4 weken ...

De eerste twee nestjes zijn niet goed gegaan.

De eerste daarvan zijn de eieren niet eens uitgekomen maar waren wel bevrucht.
Het tweede nestje daar keken de ouders niet naar om, daarvan waren alle jongen uitgekomen maar gingen na twee a drie dagen dood van koude en honger.

Nu het derde nest zijn er twee jongen uitgekomen en ze zijn gezond. Alleen is nu het probleem dat de pop sinds een kleine week de jongen een beetje plukt ! In een ander topic heb ik gelezen dat we de pop eventueel apart kunnen zetten.

Ik wil haar niet weer binnen zetten want dan moet ze weer aan het binnen klimaat wennen en daarna in een verkeerde periode weer naar buiten toe gaan. Dus hebben we de grote kamervoliere die we nog hadden staan opgezet in de schuur ... probleem opgelost !

Nu wil ik graag weten waar we extra alert op moeten zijn ??

Vaders moet nu alles alleen doen !! Op het moment is hij erg druk met het roepen naar zijn vrouwtje. Kan dat niet al genoeg aanleiding zijn om niet meer naar zijn jongen om te kijken ??
En kan hij het wel alleen aan ?? Het is niet zo'n zorgzaam typetje ... Kan ik dan eventueel de jongen zelf bij gaan voeren in het blok ??
En moeten de jongen nog wel bijverwarmd worden door de ouders ? Want vader ging 's nachts nooit in het blok zitten bij de jongen ??

Misschien maak ik me iets te druk dan noodzakelijk is maar ik zou het zonden vinden als het nu na al die weken toch zou gaan mislukken !!!

Ik hoop dat ik wat reacties hierop krijg die me op het tegendeel kunnen wijzen ... ;-)

Groetjes Marielle.

Rianne

Hoi,

jongen van 4 weken hebben 's nachts geen ouderwarmte meer nodig. Ze zullen spoedig uitvliegen en slapen dan buiten op stok. Het voeren zal minder vaak gebeuren als wanneer ze nog in het blok zitten. Stimuleer de vader door lekker divers voer aan te bieden.
Houd het goed in de gaten en luister of je voergeluidjes hoort :)

Francoos

Oke, dank je !

Hoe lang moet ik het mannetje geven om te gaan voeren ?? Moet ik denken in uren, dagen ... ???

Dus het komt hier op neer : wanneer moet ik gaan ingrijpen als hij de zorg niet op zich neemt ??

Groetjes Marielle.

Lin

Als de jongen koud zijn dan even opwarmen en terug zetten. Koelen ze weer af dan kan je ze beter binnenhalen. Daarnaast moeten ze wel overdag voer krijgen. Kan even duren voordat hij gaat voeren (enkele uren)

Waarom is het de vorige keren misgegaan? Worden ze veel gestoord tijdens de kweek door andere vogels?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Francoos

Nee ze worden niet gestoord door andere vogels ... ze zijn de enige vogels in de voliere !

Maar wij vermoeden dat het mannetje niet helemaal goed is ! Hij is wel gezond,maar hij kan niet vliegen en we merken aan zijn sociale gedrag dat het niet helemaal klopt !!

We gaan ze ook niet meer inzetten voor de kweek !!
Bij de eerste ronde waren er 4 van de 5 eieren niet bevrucht en het ei wat wel bevrucht was is tot de laatste dag goed bebroedt ... toen de eierschaal opengebarsten was, had het jong waarschijnlijk geen kracht meer om er verder uit te komen en we waren er te laat bij ,helaas !

Bij de tweede ronde zijn alle 5 de eieren bevrucht en uitgekomen maar ons koppeltje had het te druk met elkaar en liet de jongen links liggen ... wij weten het aan onervarenheid !

De derde ronde waren 2 van de 5 eieren bevrucht en zijn ook allebei uitgekomen. Ze werden goed verzorgd en verwarmd door beide ouders ! Totdat Pino (pop) de jongen ging plukken. dat was rond de derde week !! Sindsdien zijn ze ook weer bezig met hun baltsgedrag.

Nu hebben we de ouders gescheiden, de pop hebben we apart gezet want zij plukte de jongen. Maar het mannetje voert zijn jongen niet sinds gisterenmiddag !! En hij komt ook niet in het blok !!

De jongen zitten al bijna helemaal in de veren, alleen op hun koppie en op de rug waar ze geplukt zijn, zijn ze kaal ! Er zitten ook korstjes op dus ik vind het nu zielig om de pop terug te zetten !

Ik ga hoogstwaarschijnlijk de jongen vandaag nog binnen halen en zelf grootbrengen. Ik heb veel ervaring met handopfok bij duiven ... dus ik hoop dat dit me ook gaat lukken.

Ik neem aan dat de jongen nu geen warmtelamp meer nodig hebben ... die heb ik niet namelijk !!

Groetjes Marielle

Rianne

Heel vreemd gedrag allemaal... Jammer dat het mannetje niet naar de jongen omkijkt. De binding met het nest is normaal gesproken erg sterk.
Een warmtelamp heb je idd niet meer nodig. Succes met de handopfok.

Francoos

Ik heb vandaag al twee keer gekeken en idd het mannetje voer niet tot nauwelijks !!

En er is nog een probleem ... ik heb geen handopfok voer. Ik wilde het aanschaffen voordat het fout ging, maar nu gaat het in zo'n tempo fout dat ik nog niets in huis heb  :'( :'(

Er heerst nu bij mij een lichte (mega) paniek !!!

Ik heb vanmorgen alle dieren winkels in omstreken gebeld, maar die hebben geen nutribird A21 op voorrad ! Is er mss nog een merk handopfokvoer die ik zo kan kopen bij bijv: Boerenbond ofzo ...

Of is er iets wat ik zelf kan maken totdat ik nutribird in huis heb ???

Help me ... want ik word een beetje wanhopig !!

Groetjes Marielle





Mandy

Dan neem je bij de dierenwinkel toch een ander merk opfokvoer, als je maar iets hebt. Ik gebruik Kaytee, is ook heel goed. En als je echt niks kan vinden dan maar van wat eivoer een papje maken. Maar waar woon je eigenlijk, misschien dat iemand van hier in de buurt woont en je wat kan geven?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

*Esther*

Ik heb nog zat nutribird over.
ik woon in flevoland-gemeente dronten.
gr Esther

Rianne

Ik heb ook nog een pot staan, ik woon in Noord Holland Noord, aan het begin van de Afsluitdijk.

Francoos

Wat lief van jullie !!

Maar ik woon in Noord Brabant ... beetje ver !!
Ik ben driftig op zoek naar welk ander merk opfokvoer dan ook ...

Ik ben zelfs al bij onze dierenkliniek geweest, maar helaas die hebben ook geen handopfokvoer voor vogels !!

Ik ga vandaag uitzingen met een papje van eiervoer !

Morgen maar weer verder zoeken. Dan heb ik ook veel meer tijd ervoor !!

Bedankt voor jullie geweldige hulp !

Groetjes Marielle



carco

25 september 2007, 22:04:56 #11 Last Edit: 25 september 2007, 22:07:05 by carco
Waar woon je in Noord-Brabant?
Mandy en Marlies wonen daar ook, misschien wel bij je in de buurt?
Of heb je al iets gevonden?
Ik vond op internet ook deze link: http://www.all4pets.nl/view_product.php?product=ho731296.5.531

Ik denk dat er vast nog meer te vinden zijn.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Francoos

Hoi allemaal,

Ik ben de laatste dagen erg druk geweest zodat ik er niet aan toe kwam om even een update te schrijven, SORRY daarvoor !

Het mannetje is in de middag, waarschijnlijk nadat ik de tweede keer had gekeken, toch zijn jongen gaan voeren ... en hoe !!

De kropjes zitten nu al sindsdien goed vol !! Hij is ook vanaf toen super waaks over zijn jongen !!

Het voeren kwam traag op gang maar dan heb je ook wat !! Ons mannetje (Tommie) is mss een laatbloeier ...  ;) Maar hij doet het nu super.

Bij de jongen kun je al zien dat de veren alweer ietsje aangroeien ! Sommige veren waren er niet netjes uitgeplukt maar afgebroken ... die zullen denk ik pas met de eerste rui eruit gaan ??

Ik ga vandaag proberen om foto's te maken van de jongen ... dat ben ik jullie inmiddels wel verschuldigd !

Bedankt voor alle reacties en zorgen die jullie voor ons hadden!

Groetjes Marielle

Rianne

Hoi Marielle,

wat goed om te horen! :D Ben benieuwd naar foto's van je jongen.

Francoos

Ik heb nog een vraagje ...  ???

Hoe kan ik het beste een jong uit het blok tillen ??  En is het wel verstanding om dat nu al dagelijks te doen (ik doe het namelijk wel !) ??

Ik deed het altijd zo van boven oppakken, dus met volle hand over de vleugels om te zorgen dat ze niet per ongeluk uit m'n hand spartelen ... maar is er een makkelijkere manier ??

Bij duiven weet ik het wel maar dat is wel degelijk iets anders !

Groejtes Marielle