4 juni 2024, 05:45:48

pellet vraagje

Gestart door hanneke, 9 september 2007, 16:32:27

« vorige - volgende »

hanneke

Hallo allemaal....

Een tijd geleden had ik hier al eens een post gedaan met Timmy, die een beetje last heeft van kwaaltjes. Ik zal het verhaal hier nog ff vertellen. Aangezien al het advies hier erg welkom is en misschien iemand zoiets al eerder heeft meegemaakt.

Timmy nu 3 jaar oud en vanaf zijn eerste rui hebben we er al problemen mee. Zijn slagpennen vallen uit in de rui. Soms met bloed aan de pennen, soms niet. We hebben deze al eens een keertje laten onderzoeken maar er was geen ziekte in te ontdekken. Behalve dat ze erg dik en hol waren. Elke rui hetzelfde probleem. Het is een bont valkje.

Oneveer een half jaar geleden heeft ze last gehad van legnood. Na erg veel overleg en dierenartsbezoeken zijn we van Venlo naar Amersfoort gereden om daar het ei operatief te verwijderen. Dit was helemaal vergroeid met de eileiders. Ze kreeg een reactie op de antibiotica (baytrill) waardoor we daarmee gestopt zijn. Vervolgens heeft ze een behoorlijke ontsteking gekregen. Na erg veel gelazer en veel kuren verder is er met synulox de infectie bestreden. Ze is nog steeds niet helemaal hersteld. Ze vliegt bijvoorbeeld maar 1 rondje, soms 2 door de kamer en is dan buiten adem, terwijl de andere valkjes makkelijk 4 of 5 rondjes door de kamer vliegen. Soms nog wel meer.

Van de week dachten we dat ze weer ging leggen. In een hoekje zitten, knik in de staart. en aangezien ze eerder problemen heeft gehad even contact gehad met onze eigen dierenarts. Ze zit nu ook weer in de rui waardoor ze weer aan 1 kant haar slagpennen kwijt is. Onze dierenarts heeft het vermoeden dat het een selectieve eter is. Dr Feld wist het niet zeker en denkt dat erallerlei oorzaken kunnen zijn. Aangezien ze met zijn 4en in de kooi zitten kan ik dit niet goed in de gaten houden. Ze krijgen nu nog XtraVital en we laten het bakje altijd staan totdat het leeg is om het selectieve eten zoveel mogelijk te voorkomen (uiteraard krijgen ze daarnaast ook nog alles wat ze nodig hebben)

Wij dus weer bellen met onze DA. Die zei dat de kans aanwezig was dat ze wederom legnood zou krijgen. Dus wij hebben osteovit/aminizuur/calcitad meegekregen. 2 keer per week door het drinkwater. en hij adviseerde over te stappen op harrison's. toen ik vervolgens bij een andere dierenkliniek dit voer ging halen dacht ik dat ik achterover viel van de prijs. 54.- per zak. maarja. als ze dit nodig hebben heb ik het graag voor ze over. dr feld had op dat moment geen tijd dus die hebben we de dag erna pas geproken. blijkt toen dat wanneer timmy geopereerd is hij een groot deel van de eileiders verwijdert heeft en de kans dat ze nog gaat leggen 1 op 1000 is. gelukkig een zorg minder.

het ruiprobleem blijft nog altijd. aangezien het een voerprobleem kan zijn wil ik pellets zeker nog proberen. maar tenzij het echt niet nodig is wel een goedkoper merk.

vandaar dus de vraag. zouden jullie harrison's blijven geven of is een ander merk ook goed. we hebben nutribird g14 geprobeerd maar de pellets zijn te groot en te hard. kan b14 ook (voor grasparkieten?) ik ben bang dat hier niet alles in zit wat ze nodig hebben. de samenstelling is ook niet hetzelfde. onze dierenwinkel heeft deze vraag ook al bij de fabrikant neergelegd. we wachten nog even op antwoord van hun.

daarnaast. denken jullie ook een voerprobleem? heeft iemand dit nog al eens meegemaakt en hoe hebben jullie het toen opgelost?

Groetjes Hanneke

(sorry voor de extreem lange post)

Mara

Hoi Hanneke

Ik weet niet bij welke dierenarts jij gaat (aangezien je Venlo post) maar ik ga van de week naar onze eigen dierenarts (of in elk geval gauw genoeg) en daar stonden ook Harrison's. Ik kan eens vragen hoe duur ze daar zijn, volgens mij zijn ze daar goedkoper.

Ik meen dat de B14 wat zachter is maar verder wel dezelfde samenstelling heeft. Ik zelf geef eigenlijk alleen maar zaadvoer dat aangevuld met eivoer, groente en fruit, kruiden en verder diverse snacks die ze mogen hebben.

Ik hoop dat er iemand is die je een beter antwoord kan geven, en anders moet je me even een IM sturen als je wilt dat ik de prijs even navraag bij onze dierenarts. Ik woon zelf ook in de buurt van Venlo.

Groetjes

Mara

Rianne

Ik geef mijn valkjes ook Harrison's, de High Potency. Deze kost 42,50. Dus jij hebt óf een ander soort, óf een hele dure dierenarts.

Ik heb het rui probleem zelf nog nooit meegemaakt, hier gaan ze vlekkeloos door de rui heen en hoef ik niks extra's te geven.  Maar het ene valkje is het andere niet.
Wat voor oorzaken kunnen het nog meer zijn volgens dr Feld?

Sanna

Hallo Hanneke,

Ik denk inderdaad dat het wel een voedsel-probleem kan zijn. Ik heb een valkje gehad met schimmelinfiectie (waarschijnlijk megabacterie) die door de schimmelinfectie niet genoeg voedingsstoffen uit het voer kon opnemen. Het resultaat was dat al zijn grotere veren uitvielen omdat die niet meer gevoed werden. Dus ik denk dat de dierenarts wat dat betreft wel goed zit.

Ikzelf gebruik de pellets van Ecobird (http://www.eco-bird.com) omdat ik Harrisons veel te duur vind. Ook vooral omdat er hier maar heel weinig van gegeten wordt met 2 valkjes en ik dus ook vaak wat moet weggooien. Volgens mij zijn de pellets van Ecobird heel goed. Ze smaken een beetje nootachtig en als je een korrel breekt zie je ook echt wel vezels zitten. Die van Nutribird vind ik helemaal niks. Ik heb wel de korrels voor grasparkieten gekocht (want die grote kregen ze hier ook niet stuk), maar ik vind ze er te chemisch uitzien en te chemisch smaken en ze wegen praktisch niets. Ook hadden ze er hier helemaal geen interesse in. Die van Ecobird worden wel gegeten.

Ecobird pellets kun je gewoon via internet bestellen, ze worden thuisbezorgd. Het beste kun je dan even met ze bellen om een afspraak voor het bezorgen te maken, want het enige nadeel vind ik aan ze, wanneer ze langs zijn geweest en je was niet thuis, dat ze geen briefje achterlaten. Dus gewoon even bellen. Je kunt het beste de eerste keer de kleine verpakking uitproberen (waar je wel verzendkosten voor moet betalen) en als het goed bevalt dan de grotere verpakking kopen (want dan hoef je geen verzendkosten te betalen). Ook handig, je kunt ze in de vriezer bewaren, dus ze zijn organisch en toch lang houdbaar.

Groetjes, Sanna

hanneke

bedankt voor alle reacties  ;D

Citaat van: Mara op  9 september 2007, 18:39:13
Ik weet niet bij welke dierenarts jij gaat (aangezien je Venlo post)


wij zitten bij geurts in blerick. harrison's heb ik daar 100m verder gehaald in dat zijstraatje. en daar heb ik idd voor de high protency 54.- betaald  ???

ecobird lijkt mij een stuk beter. scheelt in ieder geval behoorlijk in de prijs.

dr feld heeft eigenlijk geen oorzaken genoemd. alleen dat de problemen verschillende oorzaken kunnen hebben en dat het niet per se aan het voer hoeft te liggen

Rianne

Je kunt pas weten of iets beter is als je het hebt geprobeerd ;D
Harrison's is inderdaad duur, maar voor mij is het nog wel te doen omdat ik het koop van het geld wat ik voor de jonge valkjes krijg. Dit red ik niet het hele jaar door natuurlijk maar ik heb het er wel voor over. :)

Als je nu ook de andere oorzaken wist, kon je kijken of je daar een oplossing voor hebt. Op zich is voeding een aannemelijke reden, misschien krijgt je valkje te kort binnen van een bepaalde voedingsstof waardoor de veerpennen niet sterk genoeg zijn. Het is maar een theorie...

hanneke

oke oke... goedkoper dan  :P

ik ga eerst eens de overstap maken op pellets (wat op zich al een hele klus is) mocht het niet werken bij de volgende rui dan gaan we weer even verder puzzelen..

persoonlijk heb ik ook nog wel de neiging om te zeggen "waarom moeten de valkjes beter eten dan ons" ik eet ook gewone groenten ipv biologische... (hoop dat niemand zich nu aangevallen voelt)

Rianne

Honden en katten eten ook brokjes ;)
Het overstappen is bij mij erg snel gegaan. Steeds de verhouding zaadvoer - pellets aanpassen, zodat je begint met weinig pellets en uiteindelijk nog maar weinig zaadvoer geeft.
Ik geef het de valkjes in de voliere ook. Toen daar een nieuw valkje kwam was het onmogelijk om de overgang zaad-pellets te doen omdat mijn andere valkjes al pellets aten. Ik gaf toen gewoon pellets en zien eten deed eten. Dus zo makkelijk kan het gaan. :)

Sanna

11 september 2007, 12:32:04 #8 Last Edit: 11 september 2007, 12:33:55 by Sanna
Hallo Hanneke,

Ik gebruik ook niet alleen maar pellets hoor. Ik geef het erbij. Verder krijgen ze nog gewoon zaadjes en groente en eivoer en trosgierst ;D. Ten eerste omdat ze het gewoonweg niet vreten als ze verder niks krijgen :P ::), en ten tweede omdat ik van diverse kanten gehoord heb dat dat op latere leeftijd problemen met de spiermaag kan geven omdat die niks meer te doen heeft dan. Ik vind daar wel wat inzitten. In het wild eten valkjes ook een gedeelte van het jaar zaden (wanneer er niet genoeg vers voedsel te vinden is), dus hun stofwisselingssysteem moet daar wel op ingesteld zijn.

Ik denk wel dat, wanneer het probleem van Timmy inderdaad in zijn voeding zit, je hem dan wel voorlopig volledig op pellets moet zetten om te kijken of z'n veren er inderdaad van opknappen. Daarna kun je het weer afbouwen tot bijv. 50% pellets en 50% zaadvoer.

Groetjes, Sanna

Rianne

Hoi Sanna,

zoals jij het doet, is het juist goed. Het wordt ook aanbevolen om naast pellets evengoed nog andere dingen bij te geven. En dat mag van alles zijn. Hier krijgen ze regelmatig brood, trosgierst, groente, fruit, kruiden, noem maar op :)