4 mei 2025, 00:25:17

Hoe krijg ik Ricky binnen

Gestart door Theetje, 1 oktober 2003, 21:24:14

« vorige - volgende »

Theetje

Hallo allemaal.

Ik heb drie valkjes Henk, Ricky en Dokus. Natuurlijk mogen ze allemaal vliegen, maar niet de hele dag want ik heb twee katten. Nu is het met Dokus en Henk niet zo'n probleem, die laten zich redelijk makkelijk weer vangen om in de kooi te gaan, met Ricky is het echter moelijk. Die wil niet uit zich zelf in zijn kooi en is niet te vangen. Wij willen namelijk ook niet dat ie te gestresst raakt. Hij is een enorm goede vlieger die zonder problemen op de kleinste plekjes land. Daarna duurt het uren voodat ie in zijn kooi zit. Gevolg hiervan is dat het minder vaak mogelijk is dat ie losvliegt. Dokus en Henk kunnen er nog uit als we bijvoorbeeld een uurtje later weg moeten, maar Ricky niet. Heeft iemand een tip zodat we Ricky weer makkelijk in zijn kooi krijgen zonder dat dit een spelletje tikkertje wordt?

Mirjam-Moniek

Hoi Theetje

Je kan hem leren dat hij geen keus heeft, door net zo lang door te blijven gaan met hem op je vinger te laten stappen en in de kooi proberen te zetten tot het lukt. Dat wil je liever niet, als ik je verhaal zo lees.
Wat je dan kan doen is hem lokken met iets wat hij lekker vindt. Dit geef je dan alleen als je hem weer in de kooi wil hebben. Je laat het hem goed zien en zorgt dat hij ziet dat het lekkers in zijn kooi beland. Je hebt dan grote kans dat je valkje erg snel in zijn kooitje gaat zitten.

Theetje

Hallo Mirjam-Moniek,

Dank je voor je reactie. Het is af en toe echt een strijd om hem in zijn kooi te krijgen. Helaas was hij al bijna twee toen ik hem kreeg, dus ik krijg hem alleen nog met moeite tam denk ik.
Ik zal eens kijken wat hij lekker vindt, want vreemd genoeg heeft hij weinig tot geen interesse voor groenvoer, snoepjes e.d.
Zelfs de snoepstok raakt hij niet aan, hij wil alleen zaadjes eten
Misschien heeft ie vroeger wel nooit iets anders gehad?
Ik ga het proberen en ik laat weten hoe het afloopt!

Groetjes,

Theetje

Kolkkie

Hopi Theetje,

Eet je Ricky ook geen trosgierst? Daar zijn ze over het algemeen erg gek op. Misschien dat je hem dat kan geven als lokmiddel.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Theetje

Hoi Mariska,

Ricky eet heel soms een beetje trosgierst. Met zo'n stengel doet ie zowat twee weken! Nee dan mijn andere valkjes Dokus en Henk, die zijn in een paar uurtje klaar met zo'n stengel. oke zij eten met zijn tweeen en Ricky alleen, maar toch. Gek genoeg lust de hele zooi ook al geen appels en kiwi. Ze kijken er niet naar om. Dokus wil nog weleens een stukje witlof, maar verder is het triest gesteld. Ik dacht dat ik ooit iets gelezen heb over rozebottels. Misschien moet ik dat eens proberen. Gek genoeg zijn Dokus en Henk wel dol op snoepstokken met kiwi, maar vers weten ze neit wat ze er mee moeten. Ach ik werk de hele groentewinkel wel door. Ze zullen toch iets moeten eten?

Groetjes,

Thea

Paul

Hoi Thea,
Je kan een keer een pakje gesneden soepgroente proberen daar zit heel veel in en Mandy had daar ook goede resultaten mee :-)
Ze kunnen dan in elk geval uit een aantal soorten groente kiezen wat ze lekker vinden.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi paul,

dank je voor het advies. Ik vind het inderdaad een geweldig idee. ik zit nu ook een beetje met het probleem, want Dokus en henk hebben een nestje (ze broeden in huis) en ik neem aan dat het dan juist goed is om wat extra vitaminen naar binnen te werken. En ricky is gewoon een kleine zeur. Alleen zijn zaadjes vindt ie lekker, alhoewel hij eerst alle zonnebloempitten er uit eet. Daar is ie redelijk snel mee klaar, want ik had hier een keer gelezen dat je voer moet hebben met niet al te veel van die pitten omdat ze zo vet zijn.
Ik haal vanavond nog zo'n pakje groenten en ik laat wel weten wat er van terecht komt!

Bedankt

Groetjes

Theetje