9 mei 2025, 13:50:10

Valkjes vervoeren elk weekend

Gestart door Inge88, 11 september 2007, 19:41:24

« vorige - volgende »

Inge88

Ik ga binnenkort op kamers en neem dus mijn 2 valkjes mee. Nu was ik eigenlijk van plan ze elk weekend weer mee naar huis te nemen doormiddel van een vervoersmandje + handdoek eromheen. Als het erg koud is laat ik ze daar. Dan zullen ze vanaf vrijdagmiddag tot zondagmiddag daar alleen zitten.
Nu sprak mijn moeder iemand die leert voor dierenarts assistente en die vertelde dat het niet goed is vogels zoveel te vervoeren, omdat ze heel stressgevoelig zijn. Zij denkt dat ze niet lang zullen leven als ik mijn valkjes elk weekend vervoer.
Is dat echt zo?
Is het dus beter ze gewoon altijd daar te laten? Is dat niet te lang voor ze?
In de vakanties neem ik ze dan natuurlijk wel mee naar huis.
Het liefst zou ik ze wel gewoon ieder weekend meenemen. Maar ik wil het beste voor ze, en wil natuurlijk dat ze zolang mogelijk leven!

Mara

Hoi Inge

Ik zou het niet weten hoor, ik weet wel dat vervoeren stress kan opleveren, maar in welke mate. Geen idee...

Mara

Inge88

Citaat van: Mara op 11 september 2007, 19:48:43
Hoi Inge

Ik zou het niet weten hoor, ik weet wel dat vervoeren stress kan opleveren, maar in welke mate. Geen idee...

Mara

Ik kan me daar ook wel wat bij voorstellen. Maar ik denk aan de andere kant ook weer, is het niet wennen voor ze? En ze zijn met z'n 2-en dus hebben elkaar. Zou dat ook niet meespelen misschien?
Ik vind het echt moeilijk hoor.
In het weekend daar laten, is dat niet te lang?

Ivy

Hoi.
Ik denk dat het wel afhankelijk is van de karakter van de vogels... Ik heb al een aantal vogels met ov naar huis gebracht en elke vogel reageert anders - sommigen gingen zich gelijk poetsen en aan de trosgierst knabbelen, maar Joepie bijvoorbeeld, die bleef heel erg gespannen de hele tijd (die was zelfs met auto vervoerd). Jelle was zo van slag, dat hij drie dagen niet bewoog... maar hij was toen helemaal van een andere omgeving naar me toe verhuisd en dat speelde natuurlijk ook mee.
Ik denk ook dat ze eraan zouden wennen, maar als het net zulke stresskippen zijn als mijn Joepie, misschien is het wel heel veel stres voor ze en kan je ze beter achterlaten.
Maar is daar iemand die voor water en voer kan zorgen in die drie dagen?
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Inge88

Hi Ivy,

Mijn huisgenoten zijn in het weekend daar in principe ook niet. Dus ik zal er zelf voor moeten zorgen. Als ik vrijdagmiddag naar huis ga, zal ik dus nieuw water + extra veel voer geven. Zondagmiddag als ik terugkom zal ik dat allemaal gelijk weer verversen.
Het gaat dus om 2 hele dagen.
Ik weet niet hoe Paddy & Indy zijn met vervoeren... ik heb ze allebei nog maar 1 keer vervoert en dat is toen ik ze ophaalde... Paddy ging zich al vrij gauw poetsen en eten van de trosgierst. Maar toen hij thuiskwam was hij wel de eerste dag heel stil en bleef op 1 plek zitten. Indy keek voornamelijk om haar heen en liep heen en weer. En at later pas van de trosgierst. En die was gelijk gewent leek wel, toen ik haar in de kooi deed thuis na het ophalen, want at al vrij snel en liep de hele kooi door.

Anja

Hoi Inge,

Het is een moeilijke keuze die je moet maken.
Je weet niet hoe je valkjes gaan reageren op het vervoeren.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om ze op je kamer niet alleen te laten.

Groetjes Anja

Inge88

Hi Anja,

Zeker moeilijk. Jij zou ze dus wel vervoeren? Misschien is het aanzien hoe ze erop reageren. Het lijkt mij dat je gauw genoeg merkt wanneer zo'n beestje in stress toestand is toch? Of is dit niet of niet goed te zien/merken?

Anja

Hoi Inge,

Als je het niet probeerd dan weet ook niet hoe je valkjes reageren en dan blijft het gissen.
Ik denk wel dat je het gauw genoeg merkt.
Mocht je ze in de winter vervoeren dan zou ik je reiskoffertje in een grote tas zetten met een kruikje erbij.
Zo kan de wind er bijna niet bij en zitten ze toch beschermt tegen de kou.

GroetjesA nja

Romy

Hoi Inge

Ik kan enkel spreken over mijn ervaring met Flupke. Zij reisde vorig jaar elke week met mij over en weer van Leuven naar West-Vlaanderen. Dat is een trip van 1,5 tot 2u met de auto. Ik vervoer haar in haar kooi zelf, vooraan in de auto vastgemaakt met de gordel. Om haar van mijn studio tot in de auto te brengen, doe ik telkens een grote doek om haar kooi heen (ze zit dan eigenlijk in het donker) en blijf de hele tijd tegen haar praten. Als we dan in de auto zijn, dan doe ik het doek af.
Flupke is meestal wel rustig. In het begin is ze altijd wel een beetje nerveus, maar na een tiental minuutjes, zit ze meestal al te eten, of geïnteresseerd rond te kijken.
Ik had niet het idee dat ik Flupke schade berokkende door haar telkens over en weer mee te nemen.

Ik denk dat het belangrijk is om goed te kijken hoe je valkjes reageren. Daarbij kan je niet echt voortgaan op de 1e maal dat je ze vervoerde, want toen kenden ze je nog niet. Als je veel tegen hen praat, zal dit hen zeker al gerust stellen.

Groetjes
Romy

Diaantje

Hoi Inge,

Toen je je valkjes de eerste keer ophaalde moet je niet vergelijken met nu..
Allebei mijn valkjes hebben toen ze hier net nieuw kwamen ong
5 dagen niets gegeten...
En waren echt wel stil en vooral eenzaam ineens denk ik..
Toen ik ze voor mijn vakantie naar het logeeradres ging brengen dacht ik ook wel van o jee als het maar goed gaat...
Ik had ze daar allebei weer in hun kooi gelaten, en binnen 10 minuten zaten ze te eten en te kletsen en te fluiten..
Zo ook toen ik ze weer ging halen...
Wat de rest ook aangeeft ik zou het gewoon proberen ne je merkt het vanzelf wel...

Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Inge88

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren. Maar voor nu denk ik dat ik het gewoon een paar keer moet proberen met vervoeren. Kan me aan de ene kant niet goed voorstellen dat ze er dood aan zouden gaan, maargoed wil het risico niet nemen dat het wel zou kunnen gebeuren.